• Hejsan91hejsan

    Dåliga blodvärden KUB

    Gjorde kub förra veckan och fick en risk på ca 1:1700 för samtliga trisomier (Lågt eict bm). Det var främst blodproven som dragit ner mitt resultat (risk för blodproven enbart 1:95 för trisomi 18/13). Nackspalten var 1.5mm. Mina blodprov var enligt nedan:


    Papp-a: 0.37 MoM
    beta-hcg: 0.78 MoM

    Jag gjorde faktiskt nipt och fick bra besked innan KUB. Däremot är jag ändå superorolig då jag fick ett ma i min förra graviditet och fostret visade sig då ha trisomi 18 och nu i denna graviditet indikerar blodproven samma :( Någon som varit med om liknande? är mina blodprov superdåliga?

  • Svar på tråden Dåliga blodvärden KUB
  • Anonym (.)

    Varför gjorde du nipt före kub? Nipt är ju mycket, mycket mer tillförlitligt än kub och har man fått bra resultat där finns det ju ingen anledning att göra kub? Om man gör kub först och får dåliga resultat så kan man ju följa upp med nipt för att få ett säkert resultat, eftersom kub endast ger en sannolikhets-siffra :) tänk så här, hade du gjort kub först och fått dåliga resultat, och sedan gjort nipt för att få ett mer än 99 % säkert resultat, så hade du väl inte tvivlat över resultatet? :) Du kan ju få 1:2 på ett kubtest och ändå föda ett fullt friskt barn. Skulle absolut inte oroa mig om jag var du!

  • Hejsan91hejsan
    Anonym (.) skrev 2022-03-29 21:20:34 följande:

    Varför gjorde du nipt före kub? Nipt är ju mycket, mycket mer tillförlitligt än kub och har man fått bra resultat där finns det ju ingen anledning att göra kub? Om man gör kub först och får dåliga resultat så kan man ju följa upp med nipt för att få ett säkert resultat, eftersom kub endast ger en sannolikhets-siffra :) tänk så här, hade du gjort kub först och fått dåliga resultat, och sedan gjort nipt för att få ett mer än 99 % säkert resultat, så hade du väl inte tvivlat över resultatet? :) Du kan ju få 1:2 på ett kubtest och ändå föda ett fullt friskt barn. Skulle absolut inte oroa mig om jag var du!


    Gjorde kub för att få ett utförligt ultraljud och för att se att något levde (haft två ma kring dessà veckor tidigare). 


    ja borde försök lugna mig men låga papp-a värden verkar kunna indikera på kromosomavvikelser/nedsatt funktion på moderkaka etc? någon annan som fått liknande värden och det gått bra för?

  • Anotherone

    Jag ställer mig också frågande till varför man gör ett komplett KUB när man redan gjort nipt. Har du fått bra resultat på nipt så är det tryggare och mer säkerställt eftersom det är blod från fostret du mäter. Det kanske hade räckt att bara göra ultraljudet då och hoppa över blodprov + hela uppskattningen?
    Men men, det är ju gjort redan.
    Jag har också fått dåliga värden på blodprov, det drog ner KUB'en för oss. Det var inte så att vi fick gå vidare med nipt kostnadsfritt så vi bekostade det själva och fick bra svar på nipt. Födde ett friskt barn.
    Jag hade släppt det om jag var du, det finns inte så många fler tester du kan göra om du inte är beredd att gå på de mer invasiva som mkp eller fvp?
    Men däremot sett till er historik begära täta kontroller och kanske ett extra ul längre fram så att man ser att bebisen utvecklas normalt.

  • Anonym (Kub)

    I min förra graviditet fick jag bra resultat på kub. Hade själv lokalt mina värden och hade ett mycket lägre pappa-A värde än med mina andra barn. Visade avvikelser på rul som efter avbrytandet visade sig bero på kromosomavvikelse. Om det hade något med värdet att göra vet jag inte. 

  • Anonym (Kub)
    Anonym (Kub) skrev 2022-03-30 14:04:33 följande:

    I min förra graviditet fick jag bra resultat på kub. Hade själv lokalt mina värden och hade ett mycket lägre pappa-A värde än med mina andra barn. Visade avvikelser på rul som efter avbrytandet visade sig bero på kromosomavvikelse. Om det hade något med värdet att göra vet jag inte. 


    Ska tillägga att det inte var någon av de tre kromosomavvikelser som man screenar för vid kub och nipt. Utan en ovanlig.
  • hjihhih

    1:1700 är ju bra värden. Det är betydligt bättre sannolikhet än om man bara gått på statistik och ålder (om du är född -91). Jag hade 1:1019 på en trisomi, gjorde NIPT som visade att provet var normalt. Barnet är inte fött än, men jag oroar mig noll. NIPT är väldigt säkert när man får ett normalt resultat, däremot förekommer falskt positiva resultat för ffa trisomi 18 för NIPT. 


    Förstår att det är svårt givet dina erfarenheter men seriöst, släpp detta. Det finns fortfarande en risk att barnet har andra extremt sällsynta kromosomavvikelser som varken KUB eller NIPT testar för, som just nu sannolikt är högre (men fortfarande extremt liten) än att barnet skulle ha trisomi 18. Du kommer bli galen om du ska oroa dig för allt som kan hända med nästan obefintlig sannolikhet. Du kan bli överkörd av en bil imorgon eller vad som helst. 

    Kram på dig. 


     

Svar på tråden Dåliga blodvärden KUB