• Semlan3

    Lämna syskon till magsjuka barn på förskola

    Hej!
    Har några vänner med tre barn som alla går på förskola, där pappan samt två av barnen varit/är magsjuka. Mamman har lämnat det "friska" syskonet på förskola och är själv på jobbet. Jag känner att man inte gör så, men vet inte om jag vill säga det till dem. Hade de gått på våra barns förskola hade jag definitivt sagt till. Tycker bara det är sjukt respektlöst mot de andra barnen och deras föräldrar då risken är väldigt stor att även det tredje barnet blir sjukt. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Lämna syskon till magsjuka barn på förskola
  • Anonym (.....)

    Det finns säkert 100 liknande trådar men nej, man lämnar inte på förskolan om syskon är magsjuka, så är nog riktlinjerna överallt.

    Sen om det här är något som du ska ta upp med familjen i fråga kan inte jag svara på det är något du själv får avgöra, själv hade jag inte sagt något, känns som att det inte leder någonvart, dom är säkert medvetna om att det inte är helt ok och det blir nog bara en onödig konflikt och sura miner

  • Gameofthrones
    Det behövs endast en liten smittdos för att ge upphov till sjukdom. Inkubationstiden är kort, 12-48 timmar. Den smittar genom kontaktsmitta via förorenade händer, ytor och föremål. Den smittar även genom droppsmitta, framför allt i samband med kräkningar, och genom förorenade livsmedel
Svar på tråden Lämna syskon till magsjuka barn på förskola