• Malinn81

    Behöver tips på uteaktiviteter nu i vår till två barn 10-12 år

    Är ensam med två livliga barn på ca 10-12 år. 
    Jag vill gärna ha lite bra tips på aktiviteter ute för större barn, det är det så att kommunen har valt att lägga alla sina pengar på  de minsta barnen upp till 5 år..

    så förutom en högre rör-rutchkana och  skatepark så är här inte mycket som lockar i staden.

    Vi är glada för att cykla och köra kickbike, men har bra gångavstånd till buss och tåg, har ju ganska ansträngd ekonomi och det ska helst inte kosta så mycket eller inget alls.

    Då vi valt att lägga pengarna på en lördag och söndag på sommarland. 

    Men fram till dess, att grilla korv o marsmallows inom staden eller ta bilen några km går också, tyvärr finns det ingen lekplats alls där i det strövområdet.

    Bor i nordöstra Skåne så gärna tips passande området hade varit fint!
  • Svar på tråden Behöver tips på uteaktiviteter nu i vår till två barn 10-12 år
  • Emmo77

    Hitta ut  om det finns på eran ort
    tycker mina barn 8 och 15 kan vara kul. Går ju med både mobil el papperskarta
    Pokemon go

  • Malinn81
    callmepreggoornot skrev 2022-04-04 17:39:48 följande:

    Finns det något utegym, kanske i mer militär stil? Har alltid tänkt att man kan rasta ungar där haha


    Finns ett utegym här borta, har aldrig sett några vuxna där dock. Roar väl i 5 -10 minuter. Där är buskar i parken ibland leker de kurra gömma. Där är typ bara enskilda träd sedan.. ibland är de lättroade en stund iaf. Men sedan så behövs det något annat att göra

     
  • Grusibrallan1

    Jag tycker med att det är svårt med uteaktiviteter ibland, men kanske:
    bygga en koja 
    fiska 
    gräva ett gigantiskt hål
    spela fotboll
    innebandy
    göra skattjakt genom att rita en karta och ni sen letar skatten 
    plocka ätbara saker (kanske svårt just nu) 
    tälja 

  • ABC73

    Geocashing
    Stångtennis

    Kolla upp föreningar som friluftsfrämjandet och scouter för bra organiserade uteaktiviteter

  • Hyllemor

    Om ni har bil - kolla in fornminneskartan och stanna bilen där ni hittar fornminnen.


    Åk till hällristningar (som det finns en hel del av i Skåne) och låt barnen rita upp och pricka av vilka hällristningar de hittar. (det här går att hitta på google)


    Åk till runstenar och koda av dessa. (använd er av google)


    Åk ut till trollskogen.

    Vandra Skåneleden!


    Med buss/tåg:

    Åk till Kärnan i Helsingborg eller Västra Hamnen i Malmö. Strosa runt.


    Åk till Nimis och Arx eller olika skulpturparker, som är gratis.


    Åk till Skånska slott (det finns hur många som helst!)


    Hova, fiska eller sov en natt i skogen!

    Besök alla Skånes museer! Det finns jättekonstiga småmuseer i Skåne, som Kannibalmuseet eller leksaksmuseet! Man gör dem kanske på max en timme, beroende på hur länge man orkar, men därefter kan man bara gå och bada eller ta fram fornminneskartan eller äta något gott (om man har råd.)


    Det finns hur mycket som helst som man kan göra med en liten budget om man bara har Sommarkortet till Skånetrafiken!


    Och du, varför inte bara tura Helsingör-Helsingborg? Det har jag gjort många gånger med min 8-åring, Utan att ens gå av båten.


    Det dyraste med att resa är maten: ta med en kylväska och matsäck. Matsäck behöver inte vara dyrt alls och inte heller särskilt komplicerat.


    Gör spett av gårdagens kvällsmat: kött och potatis på spett, eller köttbullar med grönsaker eller fiskpinnar i ett hamburgerbröd. Införskaffa annars mattermosar som är guld värda i de här sammanhangen - det är bara att värma rester och köra ner i temosen och äta det. Annars kör soppa eller korv i vanlig termos och bröd och mjukost till. Frysta, men stekta, potatisbullar funkar som komplement till den mesta mat: korv, kött, kassler, osv. Någon sås och grönsaker till, så har ni en komplett måltid som inte är tung att bära.


    Ha alltid med frukt och grönsaker, ifall ni går långt, för då kan man muta med det när orken tryter. En väl gömd godispåse eller ett par klubbor (utan choklad och sådant som smälter i värme) funkar som komplement ifall man plötsligt står där och det tar tid innan man kan åka hem, vilket ofta är fallet ifall man inte har råd med en glass eller restaurangbesök eller ens ha bil. I övrigt är ölkorvar bra, om än dyrt. Och det viktigaste av allt: VATTEN! Köp ingen dyr läsk eller flaskvatten! Vi går ingenstans under sommaren utan att ha minst 1,5 liter vatten med oss. Trots det så tar vattnet slut, om man inte har koll på vart man kan fylla på flaskan, så förra sommaren så köpte vi en femlitersdunk. En femlitersdunk får plats i en normal ryggsäck, och så får barnen bära maten och så lastar man om när vattnet har nått hälften, ungefär.


     

  • Nattviol

    Tycker du fått många bra tips. 

    Mina barn är jämngamla och gillar ett av tipsen du fått ovan; Geocashing tror det kan kombineras med Hitta ut också som jag tänkte köra med mina barn i sommar. 

    Är det nu i vår du behöver aktiviteter eller mer till sommarlovet? I vår stad så vet jag att kommunen har riktade aktiviteter från ca 9 år upp till 15 som är gratis. 

    Ibland behövs det dock inte så mycket. Fixa pannkaksrullar och nåt att dricka och ut i naturen och gör en fototävling mellan er tre. Hitta på nåt tema med ett par olika bilder typ rörelse, närbild, växt/djur och så kan ni rösta på kvällen vem som tog finast bild i olika kategorier. 

    Såg förresten någon tipsade om utegym och du nämnde att det roade dem i 5-10 min, det kan ju annars vara ett tips att aktivit gå dit och träna allihop och hitta vilka övningar man gör och hur många repetitioner. 

    Fiska kan också vara kul, dock inte alltid så mycket rörelse. Krävs inte så mycket initialt mer än ett billigt metspö och lite daggmask. Värre om de blir bitna av fisket  

Svar på tråden Behöver tips på uteaktiviteter nu i vår till två barn 10-12 år