• Storemor

    Privat skola

    Jag är nojig och behöver er hjälp. Vår närmsta kommunala skola är ökänd som en mycket dålig skola.  Vi satte därför vår dotter i kö på typ alla privata skolor i stan när hon var mycket liten.  Hon har inte kommit in på någon,  men till vår förvåning har hon blivit placerad på en annan kommunal skola som vi gärna vill att hon skall gå på.  Finns det någon risk att hon förlorar sin placering på den kommunala skolan per automatik om hon nu i efterhand kommer in på någon av alla de privata skolor hon står i kö till?

    Vi bor i Göteborg,  om det har någon betydning 

  • Svar på tråden Privat skola
  • Anonym (S)
    Storemor skrev 2022-04-11 18:21:57 följande:
    Privat skola

    Jag är nojig och behöver er hjälp. Vår närmsta kommunala skola är ökänd som en mycket dålig skola.  Vi satte därför vår dotter i kö på typ alla privata skolor i stan när hon var mycket liten.  Hon har inte kommit in på någon,  men till vår förvåning har hon blivit placerad på en annan kommunal skola som vi gärna vill att hon skall gå på.  Finns det någon risk att hon förlorar sin placering på den kommunala skolan per automatik om hon nu i efterhand kommer in på någon av alla de privata skolor hon står i kö till?

    Vi bor i Göteborg,  om det har någon betydning 


    Oj, finns det så många privata skolor att söka till? Eller menar du friskolor?

    Om ni vill hon ska gå på den kommunala skolan så finns väl ingen anledning att stå i kö till de andra. Samma sak om hon får plats på en friskola, då spelar det väl ingen rollen hon förlorar sin placering på den kommunala?
  • Storemor

    Vi satte henne i kö till flera friskolor (förlåt att jag använde fel namn) därför att vi var oroliga att hon skulle boy placerad i den närmsta kommunala skolan, där vi verkligen inte ville hon skulle gå.  Vi hade tur, hon blev placerad på en av de andra kommunala vi önskat. (Något vi är mycket överraskade över.  Vi hade ju aldrig ställt henne i kö till dessa friskolor om vi visste detta... Nu är vi den situationen at vi inte önskar plats vid någon friskola längre.

  • Anonym (S)
    Storemor skrev 2022-04-11 18:34:50 följande:

    Vi satte henne i kö till flera friskolor (förlåt att jag använde fel namn) därför att vi var oroliga att hon skulle boy placerad i den närmsta kommunala skolan, där vi verkligen inte ville hon skulle gå.  Vi hade tur, hon blev placerad på en av de andra kommunala vi önskat. (Något vi är mycket överraskade över.  Vi hade ju aldrig ställt henne i kö till dessa friskolor om vi visste detta... Nu är vi den situationen at vi inte önskar plats vid någon friskola längre.


    Ok, ni har fått plats där ni vill och jag förmodar att ni tackat ja. Så vad vill du ha hjälp med? Det är väl bara att ringa och säga att ni inte önskar stå i kö längre.
  • Storemor

    ... man tackar inte ja till en skolplacering i den kommunala skolan i Göteborg.  Man blir placerad. Man kan dock överklaga on man ej är nöjd.....

  • Anonym (Skoltant)

    De flesta kommuner har ingen samsynkad process för ansökan (önskemål) om skolplacering. Utan om barnet fått plats där ni önskar så tackar ni nej till respektive friskola som ni sökt och så tar de bort er från kön. Ni vill ju ändå inte gå där.
    Det kan funka på annat sätt men då ringer du utbildningskontoret eller vad det nu kan heta hos er så får du 100% säkert svar. Vi har  nästan 300 kommuner i det här landet....

  • ventilera mera
    Storemor skrev 2022-04-11 18:21:57 följande:
    Privat skola

    Jag är nojig och behöver er hjälp. Vår närmsta kommunala skola är ökänd som en mycket dålig skola.  Vi satte därför vår dotter i kö på typ alla privata skolor i stan när hon var mycket liten.  Hon har inte kommit in på någon,  men till vår förvåning har hon blivit placerad på en annan kommunal skola som vi gärna vill att hon skall gå på.  Finns det någon risk att hon förlorar sin placering på den kommunala skolan per automatik om hon nu i efterhand kommer in på någon av alla de privata skolor hon står i kö till?

    Vi bor i Göteborg,  om det har någon betydning 


    Ni behöver egentligen inte göra något alls, köerna på de fristående skolorna påverkar inte kön till de kommunala. Ni har en placering, och gör ni inget så är det där hon hamnar.

    Det ni däremot bör göra, är att aktivt tacka nej om det är så att hon kommer in på någon av friskolorna, men det säger jag bara för att jag själv hade problem med en av skolorna då min son sökte till sjuan för ett par år sedan. 

    Han kom in på en av skolorna som vi hade som förstaval, men fick ett par veckor senare besked att han kommit in på en friskola som ingår i de stora skolkoncernerna, varpå jag muntligt tackar nej till platsen. Ytterligare en vecka senare får jag ett brev där det står nåt i stil med "Då ni inte tackat nej till platsen så kommer vi meddela Grundskoleförvaltningen att (namn) kommer att gå på (deras skola) höstterminen... osv.

    Så jag fick lite panikartat svara nej en gång till via mail samt ringa GSF och meddela dem att oavsett vad de hörde från andra skolor så skulle min son stå kvar på sin placering, bara för säkerhets skull.

    Nu är det väl så att bara en vårdnadshavare får sköta kommunikationen med GSF, men som sagt, för säkerhets skull - var noga med att tacka nej skriftligt. Kommer tyvärr inte heller ihåg vilken av skolorna som var den som krånglade.
Svar på tråden Privat skola