• Mamma46

    Vänt barnen mot mig

    Vi har delad vårdnad sen 9 år tillbaka med vv. Mycket konflikter.
    Han stämde mig nyligen i tingsrätten på halva min kolonistuga som jag köpte för mina pengar efter jag sålt min lägenhet. Barnen var då nyfödda.
    Jag vann. Han hade dessförinnan skickat sms att barnen skulle hata mig om jag inte gick med på förlikning. Han har nu gjort så de hatar mig genom lögner.

    Nu har han fått lägenhet i grannstaden och barnen vill flytta med honom. Inget jag kan göra något åt men jag undrar om jag kan tvingas skriva på adressändringen till det datum han bestämmer? Har jag inte rätt till rimlig tid på mig att ordna nytt boende då hyran blir för hög utan bostadsbidraget?

    Förintad mamma

  • Svar på tråden Vänt barnen mot mig
  • Anonym (Famrätt.)

    9 åringar får inte bestämma själva var de ska bo.

    om ni föräldrar bestämmer att barnen ska flytta till pappa så ska de även folkbokföras där. Att vägra sådana saker kan göra att du förlorar vårdnaden.

    Man kan inte behålla barnen skrivna på en adress där de inte bor för att du ska kunna få bostadsbidrag. Det är bidragsbrott.

  • Mamma46
    Anonym (Famrätt.) skrev 2022-04-15 14:10:25 följande:

    9 åringar får inte bestämma själva var de ska bo.

    om ni föräldrar bestämmer att barnen ska flytta till pappa så ska de även folkbokföras där. Att vägra sådana saker kan göra att du förlorar vårdnaden.

    Man kan inte behålla barnen skrivna på en adress där de inte bor för att du ska kunna få bostadsbidrag. Det är bidragsbrott.


    De var 9 när vi skildes, de är äldre nu. Jag har inte bestämt. Pappan har bestämt. Jag vägrar inte skriva på adressändringen. Jag vill veta vad som är rimligt i tid att ordna nytt boende. Den ena pojken bor hos mig just nu.
  • Anonym (Stina)
    Mamma46 skrev 2022-04-15 15:28:28 följande:
    De var 9 när vi skildes, de är äldre nu. Jag har inte bestämt. Pappan har bestämt. Jag vägrar inte skriva på adressändringen. Jag vill veta vad som är rimligt i tid att ordna nytt boende. Den ena pojken bor hos mig just nu.
    Är inte det något ni tillsammans ska besluta om? Funkar det med deras skolgång om de flyttar till pappan.  Låter hemskt att han baktalar dig så, det måste vara jobbigt!
    Du bör nog prata med FK gällande rimlig tidsram för byte av boende sett till att du behöver bostadsbidrag för att klara hyran. Jag är tveksam till hur flexibla FK kan vara de lär se direkt via folkbokföringen när du inte längre har barnen bokförda hos dig.  Ändringar ska anmälas så snart man får vetskap om dem. 
    Om du lämnar falska eller inaktuella uppgifter (forsakringskassan.se)

  • Anonym (Nja)
    Mamma46 skrev 2022-04-15 15:28:28 följande:
    De var 9 när vi skildes, de är äldre nu. Jag har inte bestämt. Pappan har bestämt. Jag vägrar inte skriva på adressändringen. Jag vill veta vad som är rimligt i tid att ordna nytt boende. Den ena pojken bor hos mig just nu.
    Rimlig tid är den tid det tar för ungarna att flytta ut. De ska vara skrivna där de bor och du vill väl inte tvinga dem att bo kvar hos dig mot sin vilja heller. Det är dags att leta lägenheter högt och lågt ts, nåt du har råd med.
Svar på tråden Vänt barnen mot mig