• Dilara93

    Namn till lillebror

    Hej, vad ska lillebror till Philip heta? 


    Tar tacksamt emot tips på helst bibliska, kristna namn men även annat som ni tycker är fint, inga påhittade namn bara :) 

  • Svar på tråden Namn till lillebror
  • Anonym (Mattis?)
    Dilara93 skrev 2022-06-15 13:36:30 följande:

    Tack alla, bra förslag ni kommer med :) 

    Dessa namn har vi på listan nu: 


    Jakob - fint, bibliskt, internationellt men låter kanske för hårt i slutet när man säger det högt 

    Lukas - fint, bibliskt, internationellt, kanske för vanligt men känner ingen som heter så, min mans favorit. 

    Elias - Fint, bibliskt, internationellt 


    Emanuel - alltid älskat detta namn men känns inte helt rätt för min man. 


    Jonathan - fint på alla sätt men känns inte helt hundra 


    Mathias - fint, kanske fel generation? men tycker det är gulligt 


    Alexander - en väns son heter Alexander. känns lite fel att ta samma? 


    David 


    Christian 


    Kanske Mattis, istället för Mathias.. Jag tycker Mathias känns för 80-tal men har rätt många bekanta i min egen ålder som heter det :P Lite samma med Jakob det är det ju en del barn som heter nu. 

    Jag tycker de flesta namn passar med Philip. Är ju väldigt klassiskt och gångbart. 
  • Anonym (E.)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-22 14:35:01 följande:
    Ha, ha, ja, vi har väl alla olika associationer till vissa namn. Själv tänker jag lite på rövarna i Kamomilla stad "Kasper och Jesper och Jonatan" när jag hör Jonathan. Fast bara lite, för Jonathan är såpass vanligt att jag i huvudsak associerar det främst till Jonathan jag känner.

    Personligen så föredrar jag Jonah/Jona framför Jonathan. Det är klassiskt utan att vara supervanligt.
    Ja, fast då går tankarna direkt till valfiskens buk...
  • Anonym (E.)
    Anonym (Mattis?) skrev 2022-06-22 14:49:19 följande:
    Kanske Mattis, istället för Mathias.. Jag tycker Mathias känns för 80-tal men har rätt många bekanta i min egen ålder som heter det :P Lite samma med Jakob det är det ju en del barn som heter nu. 

    Jag tycker de flesta namn passar med Philip. Är ju väldigt klassiskt och gångbart. 
    Mattis är för finskt tycker jag, och för förknippat med Ronja Rövardotter.
  • Embla twopointoh
    Anonym (E.) skrev 2022-06-22 15:29:46 följande:
    Ja, fast då går tankarna direkt till valfiskens buk...
    Ärligt talat är det få idag har sådan koll på Bibeln att de skulle göra den associationen. Något äldre generationer möjligtvis, men inte typ 90-talister och framåt.
  • Anonym (L-M)
    Dilara93 skrev 2022-06-22 13:49:11 följande:

    Tack för input alla, ni är verkligen till stor hjälp. Jag får inte ut något vettigt ur min man när vi diskuterar namn. Han har låst sig vid att Lucas är finast och passar bäst, men han säger att jag får välja och vad jag väljer av de andra namnen spelar ingen roll säger han. 

    Barnet är fött och vi kände båda två efter förlossningen att han var en Lucas. Men jag har börjat tvivla, känner att det sänker ?stiligheten? på brorsans namn, kan man tänka så?Misstänker att jag blev för påverkad av mannen och storebror som snappade upp namnet väldigt fort. 


    Namnen som jag velar mest mellan är Elias, Jonathan, Emanuel och Mathias (och Lucas då). 

    Känner att jag bara kommer ta något snart så får det vara?  


    Såg att någon nämnde André, då tycker jag Andreas är finare. Föreslog det för mannen men han har en nära kollega som heter det därför ryker namnet. Förlåt för gemensamt svar, kan av någon konstig anledning inte citera inlägg för tillfället. 

    Jag vill på något sätt förmedla ?kristna föräldrar? men det är inte så lätt då Philip som vi redan har anses mer som kungligt är kristet. 


    Matteus är fint men en nära vän har namngett sin son Mateus därför ryker det också. 


    Ursäkta för rörigt svar. 


    Mathias är inte i samma stil som Philip, då passar Lucas bättre. Men om du är ute efter kungliga namn så skulle Carl eller Oscar passa till Philip
  • Xenia
    Dilara93 skrev 2022-06-22 11:00:00 följande:

    Vad tycker ni om namnet Matheo? 

    Vilket är då samma stil som Philip, Matheo eller Mathias? 


    Matheo låter spanskt tycker jag, så då borde storebrors namn vara Felipe.

    Jag föredrar Mathias isf.
  • Anonym (Pelle)

    Min sambo heter Philip, hans bröder heter Oscar och Gustav och så har de lillasyster Louise! Glad

  • Dilara93

    Tack för hjälpen alla! 


    Det kommer nog bli Lucas, låter mannen bestämma då jag velar och vet varken ut eller in längre. 

  • Xenia
    Anonym (E.) skrev 2022-06-22 15:31:10 följande:
    Mattis är för finskt tycker jag, och för förknippat med Ronja Rövardotter.
    Det finska namnet är Matti, inte Mattis.

    Mattis är en gammal svensk form. Jag gillar det men det är inte lika internationellt (dvs förekommer inte i engelskaspråkiga länder) som Philip. 
  • trollhona
    Dilara93 skrev 2022-06-22 22:11:31 följande:

    Tack för hjälpen alla! 


    Det kommer nog bli Lucas, låter mannen bestämma då jag velar och vet varken ut eller in längre. 


    Lucas är fint, synd att du inte känner dig helt hundra.

    Mina förslag skulle varit; David, Mathias, Benjamin, Jonah, Noah, Simon.
  • Dilara93

    Vad tycker ni om Jacob/Jakob? 


    är det i samma stil som Philip? Eller är Elias alternativt Emanuel mer samma stil? 


     

  • Anonym (L-M)
    Xenia skrev 2022-06-22 23:10:27 följande:
    Det finska namnet är Matti, inte Mattis.

    Mattis är en gammal svensk form. Jag gillar det men det är inte lika internationellt (dvs förekommer inte i engelskaspråkiga länder) som Philip. 
    Och framförallt passar det inte till namnet Philip
Svar på tråden Namn till lillebror