• Anonym (Stödmamman)

    Egna barn går inte ihop med extrabarnet

    Hej..

    Har ett problem nu.
    Vi är stödfamilj till ett barn varannan helg och har så varit i ca ett halvår.
    Hen är några år yngre än våra 2 egna, och de är av samma kön.

    Våra egna var jättetaggade i början när vi tog på oss ?uppdraget? som det heter. De skulle ju som ?få ett småsyskon? tänkte de.

    Men ju mer tiden gått och hen varit hos oss; desto mindre vill våra egna barn vara hemma när hen är här och vi kan märka på dem att de inte tycker de är kul.
    Vi har inte frågat dem så mycket om det, men tidigare i veckan sa de rakt ut att ?de vill inte vara hemma om hen är här, än mindre sova hemma?
    De tycker helt enkelt hen är alldeles för på och jobbig och jag kan definitivt ha förståelse över detta. 


    Våra barn är i yngre tonåren och ni med barn i den åldern, eller har haft.. Vet att det krävs en del från föräldrarna vid den åldern. Det är mycket som händer för barnen och man måste känna att man har tid och engagemang för dem.
    Vilket jag knappt har nu när hen är hos oss eftersom de är rätt påfrestande.

    Vi föräldrar känner oss dock rätt kassa om vi ska avbryta ?uppdraget? nu. Då detta extrabarn behöver oss (eller andra stabila vuxna) Men jag känner också att jag måste prioritera våra egna barn.
    Om de inte ens vill vara hemma när hen är här känns det inte alls bra i magen.

    Snälla kloka människor.. Ge mig stöd. Hur skulle ni gjort  och tänkt?

  • Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet
  • Anonym (Svårt val)
    Cox Orange skrev 2022-07-12 15:05:51 följande:
    Det är väl inget svårt val? Man prioriterar alltid sina egna barn först!
    Precis som jag har skrivit tidigare då? Andas människa. Läs allt vad en enskild person skriver i tråden innan du blir upprörd. Jag har tidigare i tråden att man bör avsluta uppdraget.
  • Anonym (Menförihelskotta)

    Det framstår mer och mer som om familjen inte tänkt igenom det här tillräckligt i förväg. Med fokus på de vuxna. Man kan inte räkna med att som familjehem/stödhem få ett litet gulligt lockigt barn med fullständigt trygg anknytning - ett litet sött småsyskon som bara smälter in en helg i månaden. Och man kan säga att man är avlastningshem och hjälper behövande barn....

    Vi har ju alla en anknytningsprofil, och man får nog ändå räkna med att barn som placeras har någon form av rubbat anknytningsmönster. Det är inte alltid så, men det måste ingå i kalkylen.

    Att bli placerad i helt ny familj gör ju att var och en måste finna en överlevnadsstrategi. Är man dessutom relationsmässigt traumatiserad sedan tidigare, så är överlevnadsstrategin ännu starkare.
    Antingen håller man i familjehemmets kläder, hem och hela uppmärksamhet med näbbar och klor, eller så gör man sig helt oberörd och oåtkomlig med ett tjockt pansarskal.

    Många familjer lämnar tillbaka köpta hundvalpar, för att de inser att de inte orkar, hinner, vill ha en liten valp som tar all uppmärksamhet dagtid, kanske inte sover på natten, biter på allt och inte är rumsren.
    Det de såg framför sig var den lilla gulliga valpen som med tindrande ögon kelade i soffan med rosa halsband.
    Så den återlämnas, och får sedan ett nytt hem, som förhoppningsvis tänkt igenom alla eventualiteter....osv


    Tyvärr liknar det här fallet för mig lite av ett valpköp, man tänkte sig något annat än vad det sedan var. Barnet betalar priset 
  • Anonym (Menförihelskotta)

    Vill också med ovanstående inlägg påpeka att även små hundvalpar som får byta hem flera gånger tillslut får ett otryggt anknytningsmönster. Inte för att jämföra hundar med barn, utan för att det är ett sätt för alla varelser att överleva. Familjeplaceringar är ju i syfte att skapa stabilitet och trygghet för barnet. Inte vara kul med syskon för familjen. Det är fel fokus.
    Folk måste börja ta mer ansvar för vad en handlingar orsakar i andras liv.

  • Anonym (Menförihelskotta)
    Anonym (Stödmamman) skrev 2022-07-08 20:15:47 följande:

    ja problemet är väl att detta barn aldrig någonsin fått någon uppmärksamhet och ska nu ha ALL vår uppmärksamhet av oss alla när hen är här.
    Barnet pratar också konstant, vill gärna hitta på lögner där det låter som hen varit med om så mycket saker men har i verkligheten aldrig gjort nåt av det. 
    Våra barn tycker det är påfrestande och blir ganska irriterade fast de inte säger något, men jag kan se det. Barnet i fråga är 8 men upplevs som ca 5-6 skulle jag säga. 


    jag känner ju precis som du skriver. Jag och min partner vill så gärna hjälpa, stötta och ställa upp för detta barn men vill inte att det ska bli på bekostnad av våra egna och just nu känns det så.
    Ett av våra barn ville sova hos en kompis nu i helgen när barnet är hos oss? 


    Och varför tror du att barnet diktar upp saker som hen gjort trots att det inte är sant?
    Vad är det som gör att ett litet barn utvecklar det beteendet?

    Det verkar som om det irriterar er, mer än att ni kan se orsaken som finns inom det placerade barnet. Det är ju ganska självklart varför barnet gör så.

    Jag tror att ni skall avsluta er del i det här barnets liv. Empatin och äkta engagemang finns uppenbarligen inte i denna familj, hos varesig barn eller vuxna.

    Hur hade du önskat att något av dina egna barn blev omhändertagna av en okänd familj om någonting skulle hända er så att alla övriga försvann/omkom?

    Och till alla andra:
    Snälla rara alla människor som tar er an att vara familjehem. Håll om, häll i och håll ut!!
  • Cox Orange
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-12 16:42:42 följande:

    Men det här är normala reaktioner från försummade barn. Det löser man med jättemycket kärlek och omtanke. Inte genom att ge en åthutning och om han inte ändrar sig åker han ut. Om man är kontaktfamilj ska man vara förberedd på detta. Det är inte en grannunge som du säger. 


    Sen ställer jag mig frågande till hur du vet att barnet inte fått lära sig social koder. Sociala koder lär man sig av sig själv, medan man lever. Om barnet inte lärt sig Det är omgivningen exakt likadan eller så har barnet svårigheter. 

    Men hur som helst; försummade barn blir oerhört uppmärksamhetstörstande. Det är närmast en regel. Finns inte mer gulliga, krypa upp i knäet och krama främlingar-stilen, barn än de som bott på barnhem. Det är jävligt tragiskt. Inget man fördömer som en sund vuxen som åtagit sig att ta hand om ett barn i nöd. 



    TS är en kontaktfamilj och ingenting annat. Inte stödfamilj och inte familjehem. Det kan vara så att det är barnet själv som är orsaken, eller troligtvis både förälder och barn. 


    Sociala koder lär man sig själv? Så du har aldrig lärt dina barn att hälsa, tacka, vänta på att inte prata i munnen på andra, vänta på att ta för dig till du blir bjuden, att knacka, att be om lov, ja lista är lång. 

  • Glinda från Oz
    Cox Orange skrev 2022-07-12 15:04:54 följande:

    ? hen är alldeles för på och jobbig och jag kan definitivt ha förståelse över detta. ? 
    ?man måste känna att man har tid och engagemang för dem.
    Vilket jag knappt har nu när hen är hos oss eftersom de är rätt påfrestande.?


    Jag tolkar det som att barnet är intensivt och kräver mycket av hela familjen. Har en grannunge som är likadan och jag skulle aldrig klara av mer än några timmar. Grundproblemet där är att barnet aldrig fått lära sig sociala regler dvs är dåligt uppfostrat.


    Nej, grundproblemet är att barnet aldrig fått någon uppmärksamhet och kanske blivit misshandlat. 
  • Gorillan

    Nu handlar väl detta inlägg inte om att prioritera vilket barn. Det känns isåfall inte bara befängt men även obegåvat att ställa en sådan fråga till främlingar. 


     


    Sedan förstår jag inte hur några drar så stora växlar och spär på ts ogrundade oro om att de egna barnen ?offras?. Varför tar man ens in ett barn i behov av anknytning när man inte verkar inse det som krävs? Så det här barnet ska alltså riskeras splittras än en gång från de hen verkar ha ett behov av att träffa så sällan som varannan helg?


     


    Jag tänker inte ens ge ts tips på hur du ska tänka när grunden här handlar om att du inte är rätt att vara familjehem med allt vad det innebär.


     


    Dessutom kan man undra hur det är med dina egna barn som inte klarar att kompromissa två helger i månaden. Wow vilket uppmärksamhetsbehov eller behov av allt de verkar ta för givet de har? om man nu ska formulera sig som du gör i huvudinlägget. 


     


    Och ja låt oss vara ärliga. Alla barn är inte lämpliga att placera i hushåll med andra barn. Men alla hushåll med barn är inte heller alltid lämpliga att bli placerade hos. I detta fall verkar ts barn inte ha utvecklat den sympatiska ådran, krävs ändå en viss typ av människor och barn. Därför får placeringen tvärtom effekt och kommer snarare spä på deras osympati. 


  • Anonym (Men...)

    Ni har väl löpande kontakt med soc antar jag, vad säger de om hur ni kan lösa det? Det är väl inte något unikt att det kommer upp svåra saker när det handlar om barn som har/haft det svårt?

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Men...) skrev 2022-07-18 19:20:55 följande:

    Ni har väl löpande kontakt med soc antar jag, vad säger de om hur ni kan lösa det? Det är väl inte något unikt att det kommer upp svåra saker när det handlar om barn som har/haft det svårt?


    Jag skulle också vilja veta vad soc har sagt!
  • Anonym (Nja)

    Jag skulle ha pratat med barnen och de som placerat barnet hos er. Sedan skulle jag verkligen ha kämpat för att ha kvar extrabarnet för hens skull. Kan inte vara lätt att byta stödföräldrar när barnet kanske redan varit med om mycket. 

  • Anonym (Menförihelskotta)

    Gissningsvis har familjen redan kontaktat soc och avsagt sig uppdraget som stödfamilj för barnet.
    Detta med tanke på att TS ej skrivit någonting sedan 8/7...

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stödmamman) skrev 2022-07-08 20:16:30 följande:
    Du har nog rätt om det.
    Jag får göra det till veckan. 
    Hur har det gått?
Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet