• Härjedarling

    Överbeskyddande vänner?

    Hur hanterar ni vänner som tar vänskaplig omtanke ett steg för långt och blir överbeskyddande i stil med: "Du måste...!",  "Du ska inte...!" , "Du får inte...!"  när det rör saker som de inte anser vara bra för er? 
    Det är väl en sak att en vän uttrycker oro eller missnöje över något, men hur ser ni på vänner som vill ha kontroll och är överbeskyddande??

  • Svar på tråden Överbeskyddande vänner?
  • Anonym (xxx)
    Härjedarling skrev 2022-09-14 07:38:16 följande:
    Överbeskyddande vänner?

    Hur hanterar ni vänner som tar vänskaplig omtanke ett steg för långt och blir överbeskyddande i stil med: "Du måste...!",  "Du ska inte...!" , "Du får inte...!"  när det rör saker som de inte anser vara bra för er? 
    Det är väl en sak att en vän uttrycker oro eller missnöje över något, men hur ser ni på vänner som vill ha kontroll och är överbeskyddande??


    Svårt att säga med så lite info. Det beror på vad det gäller. Handlar det om att umgås med kriminella, knarka osv, ja då förstår jag att de tar i och verkligen vill avråda. Även tonläget och hur de säger det spelar in. 
  • Anonym (Nola)

    Jag har varit överbeskyddande och varit utsatt för överbeskyddande relationer. I regel finns något att oroa sig över som gör att det blir så, men det betyder inte att relationen mår bra av det. Finns professionella av en anledning. Å andra sidan kan professionella aldrig ersätta omsorg och kärlek. Att få känna att någon bryr sig på riktigt. 

  • Anonym (S)

    Kan du ge några exempel?

    Generellt måste man sätta gränser för såna människor. Man kan säga att man uppskattar tanken men att man själv måste få bestämma hur man vill göra.

  • Anonym (Beror på)

    Som flera skrivit så beror det ju på vad det gäller. Försöker din vän styra dig på något sätt som går emot dina värderingar och livsmål så får du ju fräsa ifrån ordentligt. Typ Du får inte rösta på parti X eller Du måste läsa juridik. Sånt är givetvis inte ok. Handlar det om olämpliga saker? Då får du ju försvara din ståndpunkt. Ex Du måste sluta röka. Sånt är ju förståeligt men kan vara jobbigt ändå att höra.

  • Fiona M

    Det går inte att svara på utan att du skriver exempel på vad det gäller.

    Är det rent skadliga saker och du har en historik av att utsätta dig för sånt du sen mår dåligt av är det en helt annan sak än om de säger att du inte ska dricka kaffe.

  • Härjedarling
    Fiona M skrev 2022-09-14 09:41:49 följande:

    Det går inte att svara på utan att du skriver exempel på vad det gäller.

    Är det rent skadliga saker och du har en historik av att utsätta dig för sånt du sen mår dåligt av är det en helt annan sak än om de säger att du inte ska dricka kaffe.


    Det kan gälla i stort sett vad som helst. Från vilket parti man får rösta på och vilka åsikter man får ha, till rökning och kaffedrickande eller nåt värre. Det gäller inte specifikt mig, utan jag tror alla råkar ut för en eller flera sådana personer nån gång i livet. Tänkte höra hur andra hanterar sånt och var andra sätter gränsen? 
  • Fiona M
    Härjedarling skrev 2022-09-14 10:05:07 följande:
    Det kan gälla i stort sett vad som helst. Från vilket parti man får rösta på och vilka åsikter man får ha, till rökning och kaffedrickande eller nåt värre. Det gäller inte specifikt mig, utan jag tror alla råkar ut för en eller flera sådana personer nån gång i livet. Tänkte höra hur andra hanterar sånt och var andra sätter gränsen? 
    Jag har aldrig märkt av att ngn är så, varken mot mig eller andra.
  • Fiona M

    Däremot har vänner sagt till mig och jag sagt till vänner när det gäller riktig oro.

  • Anonym (xxx)
    Härjedarling skrev 2022-09-14 10:05:07 följande:
    Det kan gälla i stort sett vad som helst. Från vilket parti man får rösta på och vilka åsikter man får ha, till rökning och kaffedrickande eller nåt värre. Det gäller inte specifikt mig, utan jag tror alla råkar ut för en eller flera sådana personer nån gång i livet. Tänkte höra hur andra hanterar sånt och var andra sätter gränsen? 
    Om man upplever att vännerna gör så, då får man säga till. Det är inget jag känner igen. Har svårt att tro att det är ett stort allmänt problem. Däremot finns säkert enstaka människor som håller på så mot andra, och då man fundera på om man vill fortsätta ha kontakt. 
  • Anonym (Beror på)
    Härjedarling skrev 2022-09-14 10:05:07 följande:
    Det kan gälla i stort sett vad som helst. Från vilket parti man får rösta på och vilka åsikter man får ha, till rökning och kaffedrickande eller nåt värre. Det gäller inte specifikt mig, utan jag tror alla råkar ut för en eller flera sådana personer nån gång i livet. Tänkte höra hur andra hanterar sånt och var andra sätter gränsen? 
    Har faktiskt aldrig träffat någon som är så. 
  • Anonym (Nola)

    Jag känner igen det faktiskt! En kompis skulle gifta sig och andra vänner som sen kom på bröllopet ifrågasatte hennes tvåsamhet. Samma personer hade åsikter i förra valet om att man inte kunde rösta S längre utan måste rösta V, att man inte kunde flyga längre utan måste köpa sommarställe. Man tror inte att det är sant men så är det i Stockholm och dess medelklass ibland. 

Svar på tråden Överbeskyddande vänner?