• Coffiegamer

    Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?

    Hej!

    Min dotter som är 11 år får gå hem själv från sin kompis när det är mörkt. Det tar 10 minuter att gå hem och det är en upplyst gång- och cykelväg hela vägen så hon behöver inte gå på någon bilväg. Hon brukar gå hem senast vid 19-tiden, aldrig senare än det.
    Men hennes kompis föräldrar tycker inte att barn ska vara ute själv när det är mörkt så de brukar följa henne hem hit även när vi sagt att hon får gå själv.
    Det är ett bra och tryggt område och vi tycker inte att man ska lära barn att vara rädd för mörkret. I Sverige blir det ju mörkt vid 15-16-tiden på vintern.
    Är vi för oförsiktiga eller är det kompisens föräldrar som är för försiktiga? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?
  • Citronella

    Jag hade blivit sur om de tagit på sig någon slags föräldraansvar och gått med henne bara för att de tyckte att jag var oansvarig. Jag tycker det är okej att en 11- åring går själv vid den tiden. 

  • Xlr8

    Det gjorde jag när jag var 7 år. 30min och det genom en skog och korsa ett par bilvägar. 

  • Anonym (J)
    Så länge ert barn mår bra ser jag inget problem med det. 
  • Anonym (Sorgligt men sant)

    Skulle vilja saga att det ar OK, men skulle sjalv aldrig vaga. Dagens samhalle ar tyvarr inte som nar man sjalv vaxte upp. Hander saker aven i sk. fina omraden. Ena syskonet bor sk. fint och 2-3 gator darifran blev ett skolbarn valdtaget mitt pa ljusan dagen (minns inte om hon gick ut med hunden eller bara lekte ute). Sen kan det ju saklart ga bra 10 ggr, men finns det nagon med onda intentioner som ser ett mönster - att t ex. Lotta brukar ga hem sjalv kl. 19 varje Tisdag - sa kanske den till sist slar till? Oprovocerat vald verkar vara vanligt nufortiden, garna med fornedringsinslag, sa med det i atanke hade jag sjalv inte vagat. Sorgligt men sant.

  • Anonym (tänk)
    Anonym (Sorgligt men sant) skrev 2022-10-06 14:52:34 följande:

    Skulle vilja saga att det ar OK, men skulle sjalv aldrig vaga. Dagens samhalle ar tyvarr inte som nar man sjalv vaxte upp. Hander saker aven i sk. fina omraden. Ena syskonet bor sk. fint och 2-3 gator darifran blev ett skolbarn valdtaget mitt pa ljusan dagen (minns inte om hon gick ut med hunden eller bara lekte ute). Sen kan det ju saklart ga bra 10 ggr, men finns det nagon med onda intentioner som ser ett mönster - att t ex. Lotta brukar ga hem sjalv kl. 19 varje Tisdag - sa kanske den till sist slar till? Oprovocerat vald verkar vara vanligt nufortiden, garna med fornedringsinslag, sa med det i atanke hade jag sjalv inte vagat. Sorgligt men sant.


    Går du aldrig ut menar du? 

    Även när man själv växte upp så hände saker, barn blev våldtagna, mördade. Kanske inte lika uppmärksammat i media, men det hände i alla fall.

    Man kan inte leva hela sitt liv utifrån rädsla och låta rädslan begränsa allt man gör. 
  • Anonym (Sorgligt men sant)
    Anonym (tänk) skrev 2022-10-06 14:58:59 följande:
    Går du aldrig ut menar du? 

    Även när man själv växte upp så hände saker, barn blev våldtagna, mördade. Kanske inte lika uppmärksammat i media, men det hände i alla fall.

    Man kan inte leva hela sitt liv utifrån rädsla och låta rädslan begränsa allt man gör. 
    Jag kanske var otydlig. Vad jag menade var att jag sjalv inte hade vagat lata en 11-aring ga hem ensam i morkret i dagens sammhalle. Sjalv gar jag saklart ut nar det ar morkt, men da jag ar bilburen sa ar det inte tal om nagra odsliga gang- och cykelvagar sasom TS beskrev att hennes 11-aring skulle ga.
  • cosinus
    Anonym (Sorgligt men sant) skrev 2022-10-06 15:32:01 följande:
    Jag kanske var otydlig. Vad jag menade var att jag sjalv inte hade vagat lata en 11-aring ga hem ensam i morkret i dagens sammhalle. Sjalv gar jag saklart ut nar det ar morkt, men da jag ar bilburen sa ar det inte tal om nagra odsliga gang- och cykelvagar sasom TS beskrev att hennes 11-aring skulle ga.
    Nu kanske jag missat något men det stod att den var upplyst i trådstarten. Sen vet man väl inte hur välbefolkad den är. Men mörker är ju generellt inte farligt och mörka är höstarna och vintrarna i sverige.

    Min dotter 12 år. Får absolut gå hem den tiden från kompisarna om hon använder de upplysta cykelvägarna. De brukar dessutom vara ganska välbesökta av allt från barn och ungdomar till hundägare den tiden. Däremot får hon inte gå hem skogsvägen utan lysen som är så mörk att man inte ser handen framför sig. Detta för att om hon ramlar och slår sig i mörkret och behöver hjälp så skulle den hjälpen dröja. Vi har dessutom en historik av älgar i området och helvete vad skraj man kan bli om man överaskas av dessa i mörkret. 

    Själv går jag den vägen relativt ofta, men jag brukar vara noga med att inte hålla telefonen i handen. Både för att inte sabba mitt mörkerseende och för att om jag snubblar och ramlar så ska den inte åka iväg utan jag ska kunna ringa någon om jag bryter en fotled. Risken är ju liten men jag är sjukt osugen på att sitta med en ond fot i bäckmörker och inte ha en telefon. Brukar också bara ha hörlurar för ena ärat så jag kan få en hint om det kommer något vilt brakandes ur skogen.
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Sorgligt men sant) skrev 2022-10-06 15:32:01 följande:
    Jag kanske var otydlig. Vad jag menade var att jag sjalv inte hade vagat lata en 11-aring ga hem ensam i morkret i dagens sammhalle. Sjalv gar jag saklart ut nar det ar morkt, men da jag ar bilburen sa ar det inte tal om nagra odsliga gang- och cykelvagar sasom TS beskrev att hennes 11-aring skulle ga.
    Det var iofs inte ödsliga gång- och cykelvägar som TS beskrev, utan upplysta i ett tryggt område. Och visst, det kan hända saker överallt, även i lugna områden. Men man kan inte leva sitt liv så att man undviker precis allt som kan vara en potentiell risk. Och man kan inte skydda barnen hur mycket som helst, det gör dem mindre redo att hantera risker när de väl kommer. 
  • Anonym (hj)

    Mina barn gick hem från skolan etc från att de var nio, bor i ett område med ganska mycket kriminalitet etc, men efter att vissa saker hänt i vår familj, mycket senare, ett av mina barn blev rånat av ett gäng och misshandlad som 16-åring, så vill jag inte att de går ensamma fast de idag är tonåringar. Jag ber dem att alltid gå med vänner när de är ute, och att följa varandra till bussen eller hämtas med bil. Jag ser hellre att de sover över än åker hem på natten. 

  • Anonym (hj)

    I mitt område hade jaag inte låtit en elvaåring gå själv oavsett kön.

  • Anonym (Norden)
    Coffiegamer skrev 2022-10-05 07:16:25 följande:
    Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?

    Hej!

    Min dotter som är 11 år får gå hem själv från sin kompis när det är mörkt. Det tar 10 minuter att gå hem och det är en upplyst gång- och cykelväg hela vägen så hon behöver inte gå på någon bilväg. Hon brukar gå hem senast vid 19-tiden, aldrig senare än det.
    Men hennes kompis föräldrar tycker inte att barn ska vara ute själv när det är mörkt så de brukar följa henne hem hit även när vi sagt att hon får gå själv.
    Det är ett bra och tryggt område och vi tycker inte att man ska lära barn att vara rädd för mörkret. I Sverige blir det ju mörkt vid 15-16-tiden på vintern.
    Är vi för oförsiktiga eller är det kompisens föräldrar som är för försiktiga? Hur gör ni?


    Det blir ju väldigt märkligt om man låter mörkret styra - då skulle inga 11-åringar i Norden gå till och från skolan vintertid. Engla som nämnts i tråden togs väl dessutom i fullt dagsljus - det var ju någon fotograf som tagit bilder som blev avgörande.

    Det borde vara andra faktorer än mörkret som styr, hur ser området ut, är det människor och liv och rörelse kl 19 eller är det tomt och ödsligt, vad är det för sorts bebyggelse, finns det gäng, kriminalitet, rån, överfall eller är det ett lugnt område. Man måste se till helheten, inte bara mörkret.
Svar på tråden Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?