• Masorlin

    Hur vet man att han är redo?

    Jag har en stark barnlängtan - så stark att allt annat jag gör nu känns totalt meningslösa i skuggan av det jag egentligen vill. Har haft den längtan långt innan jag träffade min nuvarande partner för snart ett år sedan. Han har sagt att han vill ha barn tidigare och det har känts oproblematiskt. När jag nu ger luft åt min frustration och stress över barnlösheten (utan att själv förespråka att vi ska skaffa barn nu) hamnar han i mörka känslolägen. Han hävdar också att män inte har driften att längta efter barn på samma sätt som kvinnor. Han förstår typ inte ens vad barnlängtan är. Det gjorde mig förvirrad, hur var det för er andra inom paret? När visste ni att ni var redo eller att er partner blivit det? Och visst kan man ha en stark barnlängtan även om man är en man? :/

  • Svar på tråden Hur vet man att han är redo?
  • Mortiscia80

    Barnlängtan är inte en könsfråga och sedan finns det många som aldrig blir riktigt "redo" för barn, man växer med uppgiften. Antingen vill han ha barn eller så vill han inte. Vill han så är frågan om det är ett bra tillfälle utifrån ålder, ekonomi, boende osv. Det måste inte vara perfekt men bra om man inte sitter helt utblottad med risk för vräkning, om du förstår. Däremot har ni varit tillsammans en väldigt kort tid, ni har väl knappt hunnit bo ihop än? Om du har tid att vänta skulle jag rekommendera att börja i den änden först och bo ihop ett år minst innan ni funderar på saken.

  • Kitty8888

    Har också enorm barnlängtan. Sen det där med att män inte känner samma behov utav att få barn är rent skitsnack. Tror dem flesta vill sprida sina gener vidare. Vare sig det är en man eller kvinna.

    Tycker dessutom att han verkar oseriös med barn eftersom han velar så. 

    Och när man är redo för barn vet bara en själv. Handlar om mognad ifrån mitt håll i alla fall. Och ansvar. 

  • CyniskOptimist
    Kitty8888 skrev 2022-10-06 10:27:12 följande:

    Har också enorm barnlängtan. Sen det där med att män inte känner samma behov utav att få barn är rent skitsnack. Tror dem flesta vill sprida sina gener vidare. Vare sig det är en man eller kvinna.

    Tycker dessutom att han verkar oseriös med barn eftersom han velar så. 

    Och när man är redo för barn vet bara en själv. Handlar om mognad ifrån mitt håll i alla fall. Och ansvar. 


    Njae, det är inte RENT skitsnack. Män har iofs en instinkt att föra sina gener vidare. Men barndriften som kvinnor verkar ha är på en HELT annan nivå. En man kan mycket väl längta efter barn, men längtan kommer aldrig i närheten av kvinnors barnlängtan. Det är kemi och biologi. 

    Därför grunnar män ofta praktiskt i barnfrågor "har vi råd? Bor vi tryggt nog? Har vi fast jobb?" etc. Medans kvinnors barnlängtan, när den väl kickar in fullt, ofta verkar kunna förbise praktiska och rationella faktorer.

    Annars håller jag med ang mognad osv, det är ändå ansvar för ett liv. Det är bannemig inte trivialt. 
  • Friger

    Haha, jo visst har män en vilja att skaffa barn.

    Vet inte om jag personligen bekymrar mig så mycket innan jag gjort det. Tuta och kör så får vi se vad som händer typ!

    Allt löser sig. Har det gjort för mig i vart fall! :)

  • Msofie

    Självklart kan män ha en lika stark barnlängtan. Min man hade en lika stark längtan som jag när vi började. Alla är olika.

  • Magical

    Precis, alla är olika. Mitt ex och jag ville båda ha barn, det var ingen diskussion om det. Idag är jag omgift med en man som berättade att han ville ha barn i ca 10 år eller så, innan de fick några, och att han verkligen längtade. 

    I det du skriver TS, så låter det som om din partner inte alls är nära redo, kommer han någonsin vilja ha barn? Det här behöver ni givetvis reda ut så fort ni kan. 

Svar på tråden Hur vet man att han är redo?