• Elin P

    Kompis som är taskig mot sonen

    Har en son som är 11 år och han har flera kompisar som han ofta är med. Jag tycker att en av dessa kompisar  (vi kan kalla honom Olle) ofta är väldigt taskig och trist mot min son. Det finns en tredje kille som vi kan kalla Anton och denna kille är min sons "bästis". Anton och min son hänger ihop nästan dagligen och ofta är Olle med. Dock vill Olle gärna ha Anton för sig själv och vill då inte att min son ska vara med. Häromdagen var alla tre killarna ute och min son skulle hem och äta. De sa då att de skulle vänta på honom ute. Då min son ätit klart hade Olle övertalat Anton att de skulle dra iväg till en skatepark som ligger en bit bort utan att vänta på min son eller ens säga något. Om min son frågar om han får följa med Olle och Anton och skejta så säger Olle ofta att han och Anton vill vara själva. Anton ärlite svag och törs inte säga emot. Idag frågade min son om han fick hänga med Olle plus en annan kille då de skulle kolla på hockey. Olle säger då ok men samtidigt att det är jobbigt att min son alltid frågar om han får följa med. 

    Bör man lägga sig i detta på något sätt eller låta dem sköta saker själva? Hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Kompis som är taskig mot sonen
  • BahHumbug

    Enkelt
    Anton får komma hem till er utan Olle.
    Hade en sådan person i mitt liv occh som barn är det inte alltid enkelt att med vänner. Prata med din son att han ska sluta att fråga om han får följa med. 

    Prata även med din son att om han behöver gå hem så ska han säga att de ses i morgon. Det tar bort makten att lura iväg Anton. Prata med Antons föräldrar och fråga om de upplever att Olle är bestämd och bossig. Det kan vara så att Anton verkligen inte vill göra som Olle säger men känner sig tvingad och pressad.

    Efter att ha fått svar frpn Antons föräldrar så ringer du Olles föräldrar och förklarar att du inte vill att era barn leker.

    Detta är en jobbig situation men barnen behöver hjälp med att säga nej.
    Lycka till.

Svar på tråden Kompis som är taskig mot sonen