• Caaamilla

    Vad räknas som snabb förlossning?

    Jag blev igångsatt min första graviditet. Fick tabletter 12h innan barnet föddes. Vattnet gick 6h innan barnet föddes. När värkarna började har jag ingen aning om tyvärr. Men på 30 min öppnade jag mig från 6 cm till 10 cm och det var dags att föda. 

    Nu är jag gravid med andra barnet och har börjat fundera på vad som räknas som snabb förlossning för jag har ingen aning. Men att öppna sig 4 cm på 30 min och vara redo att krysta känns ju ganska snabbt.. Är det snabb förlossning? Räknas det inte som snabb förlossning för att jag blev igångsatt? Vi har 30 min till sjukhuset hemifrån och jag vill inte riskera att föda i bilen 😅🤷?♀️

  • Svar på tråden Vad räknas som snabb förlossning?
  • EnAnonumius
    Caaamilla skrev 2022-10-23 13:31:41 följande:
    Vad räknas som snabb förlossning?

    Jag blev igångsatt min första graviditet. Fick tabletter 12h innan barnet föddes. Vattnet gick 6h innan barnet föddes. När värkarna började har jag ingen aning om tyvärr. Men på 30 min öppnade jag mig från 6 cm till 10 cm och det var dags att föda. 

    Nu är jag gravid med andra barnet och har börjat fundera på vad som räknas som snabb förlossning för jag har ingen aning. Men att öppna sig 4 cm på 30 min och vara redo att krysta känns ju ganska snabbt.. Är det snabb förlossning? Räknas det inte som snabb förlossning för att jag blev igångsatt? Vi har 30 min till sjukhuset hemifrån och jag vill inte riskera att föda i bilen 😅🤷?♀️


    Jag vet inte om detta räknas som snabbt..

    Jag fick värkar c:a 18:00, och kom in på BB (med ambulans faktiskt) 20:05 på kvällen och 20:41, samma kväll, så hade jag fött min son.

    Jag var inte igångsatt utan det bara "blev så" i mitt fall.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ruter

    Skulle säga att dwt låter som en medelförlossning, varken snabb eller långsam.

    Första barnen, första känning kl 20.30, kom rill Förlossningen vid 23.30, var då öppen 8cm. vattnet gick vid 04. Född 04.14.

    Andra barnet gick betydlig snabbare. Första känning vid 00.30 med regelbundna värkar på en gång med 1 min mellan. Hade inte haft någon känningar innan kom som en klar blixt. Åkte direkt till förlossningen. Kom dit 01.00, 01.10 gick vattnet och 01.11 är hon född. 

  • Anonym4848

    Med tanke på att du blev igångsatt låter det väl rätt snabbt, det brukar ju kunna ta lite tid vad jag förstått..?

    Jag har bara ett barn, fick första känningen 19.15, regelbundna (3 på 10 min) kl. 19.40, kämpade på hemma med kraftiga värkar till vi åkte hemifrån 21.50, var på förlossningen 22.30 och var då 9 cm öppen. Vattnet gick 23.25 och då började krystvärkarna, föddes 00.18. Det tyckte personalen var snabbt för att vara första och min bm på efterkontrollen sa att får vi ett till kommer vi få vara beredda att åka in typ direkt. 

  • Lilant

    Igångsättning vecka 39+0, dom tog vattnet vid 13 och bebis kom ut Vid 14. Alla va i chock och dom hade inte hunnit förbereda nått för bebisen skulle ju tidigast dyka upp på kvällen trodde dom.

    Tvåan kom spontant i vecka 36. Fick värkar kl 10 åker in till förlossningen och är där vid 12 (vi har 1 timme dit, så i efterhand rätt dumt att ta bilen då jag hade krystvärkar i hissen på väg in. Dom sätter ctg som jag sliter av och säger barnet kommer ju nu hit med ryggmärgsbedövningen. Dom hann sätta den rätt snabbt och sen stannade förlossningen upp lite och jag kunde senare krysta ut barnet i lugn och ro vid 3 tiden. 

    Nummer 3 blir en igångsättning nu i veckan, vi får se hur det går är i vecka 38+0 då. 

  • fjanten

    Låter snarare rätt "standard" Inte störtförlossning direkt (vissa föder ju inom en timme från första lilla känning), men heller ingen långrandig historia (min första och min femma tog några dygn på sig..., men övriga var ungefär som du beskriver), utan en ganska rimlig förlossning.

Svar på tråden Vad räknas som snabb förlossning?