• Anonym (Tänker på barnen!)

    Vad händer med barnen?

    Jag har funderat över hur länder med totalt förbud av abort, tänker kring barnets rätt att inte baaara leva, utan att också få må bra?

    Nu tänker jag i första hand på våldtagna mödrar som tvingas föda barnet. I en miljö där kvinnor ofta blir våldtagna, där människor mår dåligt och är fattiga - vem tänker på barnens rätt att få ha ett bra liv?

    Man kan inte kräva av en människa att älska ett barn, det är heller inte självklart att det går att adoptera bort barnet. Är ett barnhem svaret? Vem ansvarar för anknytning, kärlek, närhet och värme på villkorslös basis? Så som ju faktiskt kärleken till ett barn oftast är och måste vara för att ett barn ska må bra!

    Hittar inte svar på dessa frågor. Tipsa gärna!!

  • Svar på tråden Vad händer med barnen?
  • Anonym (Ulle)

    Abortförbud handlar aldrig om barnen. Så fort de är födda är det inte längre någon som bryr sig.

    Abortförbud handlar enbart om att begränsa kvinnan och hennes sexualitet. 

  • Anonym (Tänker på barnen!)
    Anonym (Ulle) skrev 2022-10-30 14:25:44 följande:

    Abortförbud handlar aldrig om barnen. Så fort de är födda är det inte längre någon som bryr sig.

    Abortförbud handlar enbart om att begränsa kvinnan och hennes sexualitet. 


    Extremt kortsiktigt tänkt I så fall.
  • Anonym (skogen)
    Anonym (Ulle) skrev 2022-10-30 14:25:44 följande:

    Abortförbud handlar aldrig om barnen. Så fort de är födda är det inte längre någon som bryr sig.

    Abortförbud handlar enbart om att begränsa kvinnan och hennes sexualitet. 


    Håller med. 
  • Anonym (Tänker på barnen!)
    Anonym (skogen) skrev 2022-10-30 14:38:21 följande:
    Håller med. 

    Det borde ju i så fall begränsa även mannen? Om deras kvinna blir våldtagen och tvingas föda barnet och han vet att risken finns att barnet inte är hans, gör han då inte begränsningar även mot sig själv? 
    Eller om hans dotter blir våldtagen?

  • Anonym (Tänker på barnen!)
    Anonym (Tänker på barnen!) skrev 2022-10-30 15:20:42 följande:

    Det borde ju i så fall begränsa även mannen? Om deras kvinna blir våldtagen och tvingas föda barnet och han vet att risken finns att barnet inte är hans, gör han då inte begränsningar även mot sig själv? 
    Eller om hans dotter blir våldtagen?


    Om HANS kvinna, skulle det så klart stå, inte deras. 
  • Anonym (MSF)

    Jag har jobbat med kvinnohälsa i flera olika områden i Afrika. Som sagt, barnen, och kvinnorna faktiskt, är ofta inte alls det intressanta i dessa länder vad gäller abort. Så vad gör kvinnorna? Jo, en del riskerar utförandet av abort med livsfarliga metoder. En del föder barnet och vräker det, eller i bästa fall lämnar bort det till någon som antingen tar hand om det eller dödar det åt dem. I Svergie kallades de änglamakerskor, på den tiden de fanns här. En del gör helt enkelt sitt bästa för att ta hand om de barn de får.

    Sen ser ju också samhället och familjesynen lite annorlunda ut där än här. It takes a village är en faktisk grej på många ställen runt om i världen, så på sätt och vis är det lättare att ha 10 barn i Kenya eller DRC, till exempel, än det är i Sverige. På andra sätt är det naturligtvis fruktansvärt mycket svårare.

  • Anonym (Ulle)
    Anonym (Tänker på barnen!) skrev 2022-10-30 15:20:42 följande:

    Det borde ju i så fall begränsa även mannen? Om deras kvinna blir våldtagen och tvingas föda barnet och han vet att risken finns att barnet inte är hans, gör han då inte begränsningar även mot sig själv? 
    Eller om hans dotter blir våldtagen?


    Hur tänker du nu?

    Tanken med abortförbud är att kvinnan inte ska ha sex innan äktenskapet.
    Att man är två om att göra barn låtsas makthavarna ingenting om.

    våldtäkt är inte sex.
  • Anonym (1234)
    Anonym (Ulle) skrev 2022-10-30 15:57:05 följande:
    Hur tänker du nu?

    Tanken med abortförbud är att kvinnan inte ska ha sex innan äktenskapet.
    Att man är två om att göra barn låtsas makthavarna ingenting om.

    våldtäkt är inte sex.
    Du förenklar. 

    En gift kvinna kan fortfarande vilja göra abort.
  • Anonym (Tänker på barnen!)
    Anonym (Ulle) skrev 2022-10-30 15:57:05 följande:
    Hur tänker du nu?

    Tanken med abortförbud är att kvinnan inte ska ha sex innan äktenskapet.
    Att man är två om att göra barn låtsas makthavarna ingenting om.

    våldtäkt är inte sex.
    Nej men våldtäkt kan resultera i barn och på DET viset påverkar det ju även män. 
  • Anonym (Ulle)
    Anonym (1234) skrev 2022-10-30 16:04:21 följande:
    Du förenklar. 

    En gift kvinna kan fortfarande vilja göra abort.
    Absolut.

    Men just abortförbudet handlar ändå om att begränsa för kvinnan.
    Det är ju uppenbart iom att de som skriker högst om förbud inte bryr sig ett dugg om de födda barnen.
  • Anonym (Ulle)
    Anonym (Tänker på barnen!) skrev 2022-10-30 16:59:52 följande:
    Nej men våldtäkt kan resultera i barn och på DET viset påverkar det ju även män. 
    Givetvis påverkar abortförbud även män, men det drabbar kvinnor ännu mer. De tvingas föda barn de inte vill ha och genomgå en förlossning, eller ta till drastiska metoder som illegala och/eller farliga aborter.
  • Spucks

    Jag vet inte om det stämmer, men jag har läst (eller hört?) för flera år sedan att ändringar i abort lagar ger utslag i kriminalstatistiken ungefär 15 år senare. Så om det stämmer, besvarar det frågan vad som blir av barnen lite grann - oftas inget bra!

  • Anonym (Tänker på barnen!)
    Spucks skrev 2022-10-31 07:29:26 följande:

    Jag vet inte om det stämmer, men jag har läst (eller hört?) för flera år sedan att ändringar i abort lagar ger utslag i kriminalstatistiken ungefär 15 år senare. Så om det stämmer, besvarar det frågan vad som blir av barnen lite grann - oftas inget bra!


    Ungefär det jag anade. 
Svar på tråden Vad händer med barnen?