• Vivven

    Vilket av dessa pojknamn…

    Är finast? Det är dags att lillebror får sig ett namn och det står nu (efter att gått igenom alla namn som finns känns det som) mellan Gabriel och Alfred. Enda namnen som jag och maken kan enas om. 


    Maken har alltid velat ha en Alfred men jag har sagt nej, har haft svårt för det hela graviditeten (tycker det låter lite?. Mesigt??) men nu har jag börjat vänja mig och tycker nog det är fint! 


    Gabriel är ett vackert namn tycker jag men blir lätt Gabbe? Och jag tycker nog det smeknamnet är sådär? :) 

    Hjälp mig! Vad röstar ni på?? 

  • Svar på tråden Vilket av dessa pojknamn…
  • Vivven

    Gullvivor: Tack för svar! Ja visst är det vackert! Det som får mig att överväga Alfred istället är för att jag egentligen gillar namn med två stavelser mer, samt för att slippa det tråkiga smeknamnet ?Gabbe??. :) 

  • Corly

    Jag hade valt Gabriel alla gånger men jag tycker Inte att Gabbe är fult som ni andra. Alfred? nej det låter som en tönt i mina öron. 

  • Aliona

    Älskar namnet Gabriel och hade det på listan över tänkbara namn till sonen, men Alfred är lite mer speciellt och jag gillar att det har -fred i sitt namn. Det passar ju med trenden med gammeldags namn. Har nu din man alltid velat ha en Alfred och du kan tänka dig det så tycker jag att ni ska ta det! 

  • Vivven

    Tack för alla era svar! Ytterligare ett namn finns på vår lista?. Vad tycker ni om namnet Axel? Alt. Carl-Axel. :) 

  • trollhona
    Vivven skrev 2022-11-25 16:55:52 följande:

    Tack för alla era svar! Ytterligare ett namn finns på vår lista?. Vad tycker ni om namnet Axel? Alt. Carl-Axel. :) 


    Jag är väldigt förtjust i dubbelnamn och tycket att Carl-Axel är helt bedårande. Axel som enskilt namn är också väldigt väldigt fint.
  • Vivven
    trollhona skrev 2022-11-25 19:04:06 följande:
    Jag är väldigt förtjust i dubbelnamn och tycket att Carl-Axel är helt bedårande. Axel som enskilt namn är också väldigt väldigt fint.
    Tack! Jag tycker också det är urgulligt och har tyckt ända sen jag var liten? nu ska jag bara försöka få med mannen på det haha! 
  • söderortsböna

    Jag tycker Axel är ett fint namn och Carl-Axel är superfint men jag hade stavat det Karl-Axel, känns mer redigt på nåt sätt Skrattande men det är ju en smaksak. Är också förtjust i Karl-Oskar (från Utvandrarna)

  • Vivven
    söderortsböna skrev 2022-11-25 21:56:07 följande:

    Jag tycker Axel är ett fint namn och Carl-Axel är superfint men jag hade stavat det Karl-Axel, känns mer redigt på nåt sätt  // Skrattande men det är ju en smaksak. Är också förtjust i Karl-Oskar (från Utvandrarna)


    Jag gillar också Carl (eller Karl)-Oscar men mannen gillar inte namnet Oskar så det går tyvärr bort haha. Tack ändå för input! 
  • vallakra

    Utan tvekan Alfred! Har aldrig gillat Gabriel som jag alltid tyckt är ett lite konstigt namn, men det är ju jag detGlad

  • LFF

    Nu är det en lite äldre tråd men vi hade en Alfred på barnens förskola med en syster som hette Elsa

    Vad gäller smeknamn så blir Gabriel till Gabbe och Alfred till Affe. Smeknamn kommer du aldrig komma ifrån. Det enda du kan bestämma dig för är att i vart fall just du inte ska säga något annat än barnets namn. 

  • Ceciliaab

    Alfred säger jag som har en Alfred. Skrattande men tycker även att Elsa och Alfred passar bättre ihop än Elsa och Gabriel. Axel är också fint och passar med Elsa tycker jag.

Svar på tråden Vilket av dessa pojknamn…