• Anonym (Frågvis)

    Hur länge lever spermier?

    Alltså. Jag vet att det är typ omöjligt. Men jag måste fråga 

    Om jag ligger med en kille nu, får sen ägglossning och mens


    Hur stor är risken att jag blir gravid med hans spermier nästa ägglossning? Alltså över en månad efter samlaget ? Kan det ligga kvar så länge? Jag kommer inte att ha något skydd kvar nästa ägglossning men kommer inte heller ha samlag innan dess
  • Svar på tråden Hur länge lever spermier?
  • Anonym (Google is your friend)
    mari123 skrev 2022-11-21 15:00:42 följande:
    Ursäkta om jag svarade fel person INGEN är gladare än jag om kvinnor som vill bli gravida kan hoppas i en hel vecka! Minns på 80-talet när jag var i de faggorna och det var SÅ jobbigt. Då var det ett par dagar som gällde.
    Ja då är du äldre än mig, det kanske sas annorlunda då. Som sagt, forskningen går framåt. Att man på senare tid upptäckt att spermier lever längre än man trott betyder inte att man ändrat sig på något sätt, bara att man vet mer. Det har trots allt gått ca 40 år sedan den tiden.

    Och vill man inte bli gravid så bör man ändå räkna på minst en vecka eftersom man inte kan veta helt säkert vilken dag man kommer att ha ägglossning.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-11-21 15:03:50 följande:

    Visst har jag googlat på detta förut. Vet väl också att dom kan leva i ca 5 dygn, men egentligen så vill jag nog bara lugna ner mig själv och sluta nojja. Jag har fått för mig , och är rädd att bli gravid på nästa ägglossning, från ett samlag som skedde fyra veckor innan själva ÄL. Vet hur galet det låter men vill bara ha raka svar, att det är möjligt eller inte möjligt... (:


    Det är 100 % totalt omöjligt.
  • mari123
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-11-21 15:11:00 följande:
    Ja då är du äldre än mig, det kanske sas annorlunda då. Som sagt, forskningen går framåt. Att man på senare tid upptäckt att spermier lever längre än man trott betyder inte att man ändrat sig på något sätt, bara att man vet mer. Det har trots allt gått ca 40 år sedan den tiden.

    Och vill man inte bli gravid så bör man ändå räkna på minst en vecka eftersom man inte kan veta helt säkert vilken dag man kommer att ha ägglossning.
    Jag tänker mest på den som VILL bli gravid. För den som vill slippa finns P-piller och nu t om ngt som heter "dagen efter"-dito. Den kvinnan som VILL bli gravid är överlycklig över den spermie som överlever en hel vecka tänker jag. Hur många kan det handla om? Någon som studerat det?
  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-11-21 15:11:50 följande:
    Det är 100 % totalt omöjligt.
    Precis vad jag ville höra. Vet inte varför jag är så rädd 
  • Anonym (Google is your friend)
    mari123 skrev 2022-11-21 15:18:34 följande:
    Jag tänker mest på den som VILL bli gravid. För den som vill slippa finns P-piller och nu t om ngt som heter "dagen efter"-dito. Den kvinnan som VILL bli gravid är överlycklig över den spermie som överlever en hel vecka tänker jag. Hur många kan det handla om? Någon som studerat det?
    Jo, men att veta hur länge en spermie lever är viktigt oavsett om man vill eller inte vill bli gravid, och vill man inte så bör man vara extra försiktig och vill man bli gravid så är det bra att försöka pricka in dagarna före ÄL. Ska man använda dagen efter-piller gäller att ÄL inte redan ha skett, och jag är osäker på hur länge det stoppar upp ÄL annars.

    Hur många vad menar du? Spermier som överlever en vecka? Klart det finns forskning :) Det här var första jag råkade hitta: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9288325/

    Sperm would have a 5% probability of surviving more than 4.4 days and a 1% probability of surviving more than 6.8 days.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-11-21 15:23:11 följande:
    Precis vad jag ville höra. Vet inte varför jag är så rädd 
    För att du inte vill bli gravid, antagligen.
  • mari123

    Finns en tråd där "barnmorskan Olga" svarar på alla frågor som jag ANTAR verkligen rör frågor av denna typ? passa på att undra

  • Anonym (Frågvis)
    mari123 skrev 2022-11-21 15:37:52 följande:

    Finns en tråd där "barnmorskan Olga" svarar på alla frågor som jag ANTAR verkligen rör frågor av denna typ? passa på att undra


    Tack, jag ställde frågan där
  • mari123
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-11-21 15:59:05 följande:
    Tack, jag ställde frågan där
    Och spermier överlever en VECKA i en kvinnas äggledare?
  • Anonym (Google is your friend)
    mari123 skrev 2022-11-21 16:16:06 följande:
    Och spermier överlever en VECKA i en kvinnas äggledare?
    Upp till en vecka, vanligen ca fem dagar enligt 1177. De är inte bara i äggledarna däremot utan de kan så klart finnas lite överallt.
  • mari123
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-11-21 16:24:50 följande:
    Upp till en vecka, vanligen ca fem dagar enligt 1177. De är inte bara i äggledarna däremot utan de kan så klart finnas lite överallt.
    Okej! Ja men de där som finns "överallt" befruktar väl ingen kvinna? De måste väl vara i äggledarna?
  • Anonym (Google is your friend)
    mari123 skrev 2022-11-21 16:29:08 följande:
    Okej! Ja men de där som finns "överallt" befruktar väl ingen kvinna? De måste väl vara i äggledarna?
    De letar sig fram till ägget, var så säker du. En livmoder har ju inte extremt många platser att befinna sig på heller för en liten spermie. Eller ja, miljoner av dem då. Förstår att detta låter som en skröna men det finns extremfall av kvinnor som blivit gravida trots att sperman endast befunnit sig vid själva mynningen, alltså på utsidan. De tar sig nog fram de där rackarna.
  • mari123
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-11-21 16:38:30 följande:
    De letar sig fram till ägget, var så säker du. En livmoder har ju inte extremt många platser att befinna sig på heller för en liten spermie. Eller ja, miljoner av dem då. Förstår att detta låter som en skröna men det finns extremfall av kvinnor som blivit gravida trots att sperman endast befunnit sig vid själva mynningen, alltså på utsidan. De tar sig nog fram de där rackarna.
    OCH vilka har gjort studier över dessa kvinnor och hur de så olyckligt, eller mirakulöst, blev gravida? Det är hörsägen antagligen och man har absolut INGA säkra källor........eller?
  • Anonym (Google is your friend)
    mari123 skrev 2022-11-21 17:19:14 följande:
    OCH vilka har gjort studier över dessa kvinnor och hur de så olyckligt, eller mirakulöst, blev gravida? Det är hörsägen antagligen och man har absolut INGA säkra källor........eller?
    Google is your friend ;) Nej, det är inte bara hörsägen. Och det tog mig mindre än fem sekunder att hitta info:

    svenska.yle.fi/a/7-1207468

    "Det är också viktigt att komma ihåg att spermier simmar, så om flickan får sperma vid slidöppningen kan de ta sig upp i slidan."
  • Anonym (Rauta)

    Det gamla vanliga som sagt, försöker man bli gravid överlever spermierna 1-2 dagar, försöker man att INTE bli gravid lever de bortemot en vecka. 


    Försöker man bli gravid räcker det inte att spruta utanför, det behövs många miljoner ivriga spermier inne i slidan. 


    Försöker man INTE bli gravid kan en enstaka spermie som sprutats utanför på slidöppningen simma ända fram till mål. 


    TS behöver som sagt inte vara orolig, men hur råden ges beror nog mycket på vad som efterfrågas. 

  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (Rauta) skrev 2022-11-22 10:06:44 följande:

    Det gamla vanliga som sagt, försöker man bli gravid överlever spermierna 1-2 dagar, försöker man att INTE bli gravid lever de bortemot en vecka. 


    Försöker man bli gravid räcker det inte att spruta utanför, det behövs många miljoner ivriga spermier inne i slidan. 


    Försöker man INTE bli gravid kan en enstaka spermie som sprutats utanför på slidöppningen simma ända fram till mål. 


    TS behöver som sagt inte vara orolig, men hur råden ges beror nog mycket på vad som efterfrågas. 


    Nej det enda jag vill höra är att jag inte behöver oroa mig, läser ju och förstår att dom inte lever i 4 veckor. Men jag lider av mycket katastroftänk :') så det enda jag vill veta är om det är lugnt, den här killen kommer inte kunna göra mig gravid 4 veckor efter samlaget
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-11-22 19:38:11 följande:
    Nej det enda jag vill höra är att jag inte behöver oroa mig, läser ju och förstår att dom inte lever i 4 veckor. Men jag lider av mycket katastroftänk :') så det enda jag vill veta är om det är lugnt, den här killen kommer inte kunna göra mig gravid 4 veckor efter samlaget
    Ja du har ju fått svar redan för länge sedan att det är totalt omöjligt. Även om de lever i upp till en vecka så är det hela tre veckor bort ändå.
  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-11-22 20:50:53 följande:
    Ja du har ju fått svar redan för länge sedan att det är totalt omöjligt. Även om de lever i upp till en vecka så är det hela tre veckor bort ändå.
    Ja. Jag vet att jag fått svar :)
Svar på tråden Hur länge lever spermier?