• önos

    Ex-fru vägrar har skrivit över fritidsomsorgsfakturering på mig och vägrar därefter betala hälften

    Har en ex-fru som nu är skriven hos sina föräldrar och hyr ut sin lägenhet. 

    Hon har skrivit över faktureringen för fritidsomsorgsavgiften för vårt gemensamma barn på mig. Tidigare fick hon fakturorna, nu får jag dem. Jag har inte skrivit på/godkänt detta. Vet inte om det behövs/är ett måste. Kanske gick det igenom pga att vårt gemensamma barn är och alltid varit skrivet hos mig. Vi har gemensam vårdnad.

    Jag fick tidigare efter att jag blev fakturamottagare en fritidsomsorgsavgiftsfaktura för månaderna aug, sept och okt. Ex-frun vägrar betala hälften på denna. Hon påstår att hon betalat hälften för månaderna aug samt sept till utbildningsförvaltningen vilket är jag dock anser fullständigt orimligt då jag fått fullt belopp för alla månaderna på min faktura för aug, sept och okt.

    Hur kan jag gå vidare med detta? Tyvärr finns varken ansvarstagandet eller möjligheten att  resonera.

  • Svar på tråden Ex-fru vägrar har skrivit över fritidsomsorgsfakturering på mig och vägrar därefter betala hälften
  • Um Hamza
    önos skrev 2022-11-24 22:13:47 följande:
    Ex-fru vägrar har skrivit över fritidsomsorgsfakturering på mig och vägrar därefter betala hälften

    Har en ex-fru som nu är skriven hos sina föräldrar och hyr ut sin lägenhet. 

    Hon har skrivit över faktureringen för fritidsomsorgsavgiften för vårt gemensamma barn på mig. Tidigare fick hon fakturorna, nu får jag dem. Jag har inte skrivit på/godkänt detta. Vet inte om det behövs/är ett måste. Kanske gick det igenom pga att vårt gemensamma barn är och alltid varit skrivet hos mig. Vi har gemensam vårdnad.

    Jag fick tidigare efter att jag blev fakturamottagare en fritidsomsorgsavgiftsfaktura för månaderna aug, sept och okt. Ex-frun vägrar betala hälften på denna. Hon påstår att hon betalat hälften för månaderna aug samt sept till utbildningsförvaltningen vilket är jag dock anser fullständigt orimligt då jag fått fullt belopp för alla månaderna på min faktura för aug, sept och okt.

    Hur kan jag gå vidare med detta? Tyvärr finns varken ansvarstagandet eller möjligheten att  resonera.


    Vet inte om det är olika kommuner, men när jag hade barn på fritids hörde jag av mig till omsorgsförvaltningen (är det väl) per telefon och angav att jag har varannan vecka, de stod skrivna hos mig. Det var inga problem att splitta räkningen och bara betala för de dagar jag hade barnet. Jag studerade då så det var gratis, inte tänkte jag betala för pappans fritidstider. 
  • Anonym (aaa)

    Fakturorna brukar skickas till den adress barnen är skrivna på. Vill man ändra får man aktivt göra det. Om ni bor i en kommun som delar upp fakturor så kan du be dem att skicka halva fakturan till dig och halva till henne. Bor du i en kommun som inte gör så (som jag gör tex) så säger de bara att tyvärr, ni får ordna med fördelningen själva. 
    Jag har en kompis där hennes ex inte betalat ett rött öre på flera år, vare sig för förskola eller fritids, just för att fakturorna kom till henne. Han bara ignorerade detta, och hon har inte fått pengarna. Det är många, många tusenlappar för två barn under, ja jag vet inte, 7-8 års tid kanske. 

    De var i vårdnadstvist till slut, pga samarbetssvårigheter. Hon tog då upp detta med att han inte betalat/betalar men det var tydligen inget hett ämne att ta upp i det sammanhanget, rätten ville bara titta framåt och inte bakåt. Det står i deras dom att de ska dela lika på kostnader men nu har barnen inte fritids längre, så han "kom undan", kan man säga. 

    Men börja med att ringa kommunen och fråga om de kan dela upp, så bör ju problemet lösas ganska enkelt. 

  • önos

    Tack för bra input! 
    Ska kolla med stadsdelen om det går att få delad faktura. 
    ganska säker på att de kommer neka av kostnads och administrativa skäl.
    Jag har betalat fritids för fyra månader om 4192:- Hur går jag tillväga för att kräva betalning retroaktivt för dessa fyra månader?!?

  • Anonym (aaa)
    önos skrev 2022-11-29 20:57:00 följande:

    Tack för bra input! 
    Ska kolla med stadsdelen om det går att få delad faktura. 
    ganska säker på att de kommer neka av kostnads och administrativa skäl.
    Jag har betalat fritids för fyra månader om 4192:- Hur går jag tillväga för att kräva betalning retroaktivt för dessa fyra månader?!?


    Du kan bara få pengarna från ditt ex. Barnen har ju haft sina platser och fakturorna är betalda. 

    Men du kanske kan ringa kronofogden och fråga om de har något tips hur man driver in en skuld från exet. 
Svar på tråden Ex-fru vägrar har skrivit över fritidsomsorgsfakturering på mig och vägrar därefter betala hälften