• sommar2020regn

    Molvärk en månad efter abort - när kommer mensen?

    Hej igen! Här kommer min tredje tråd på kort tid, hehe. Detta äter uppenbarligen upp mitt fokus.


    Gjorde en med abort för en månad sen, idag är det måndag. I onsdags började molvärk och min blödning har ej slutat, dock extremt sparsam och blandat brun / färsk. Sökte akut lördags då jag i fredags hade mkt positivt gravtest, visade sig att jag har rester kvar på 17mm. Fick prova att göra om cytotec kuren men ingenting hände, jag blöder snarare mindre. Hade HcG motsvarande den veckan jag gjorde abort i så det är en del kvar med andra ord.

    Nu har jag hamnat lite mellan stolarna och ska få prata med en läkare om typ en vecka, dvs desperationen som finns nu är påtaglig.

    Jag funderar på om min mens ändå är på gång och kommer sköta utstötningen av resterande rester av sig själv? 

    Ni andra som gjort med abort, när fick ni er mens? Hade ni molvärk ett bra tag innan? Hade blödningen helt slutat innan mensen kom? Är det någon mer med "misslyckad" abort som löste sig själv när mensen väl kom? Har även haft "mensmage" senaste dagarna så jag anar att den ändå är på gång...

    Tack alla ni för era svar.

  • Svar på tråden Molvärk en månad efter abort - när kommer mensen?
  • Anonym (Hmm)

    Jag tänker lite så här. Så länge du har högt hcg i kroppen kommer du inte få äl och då inte heller mens. Och hcgt kommer vara högt så länge du har rester kvar, för din kropp tror att du är gravid. Molvärken beror troligen på att du har lätta sammandragningar, då livmodern behöver "tömma" sig. Så om din kropp inte klarar detta behöver du troligen skrapning. Jag har gjort skrapning 2 gånger och det är så skönt, för blödningen har slutat inom ett par dagar. Och dom dagarna har det bara varit pytte lite blod. 

  • sommar2020regn
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-28 10:51:27 följande:

    Jag tänker lite så här. Så länge du har högt hcg i kroppen kommer du inte få äl och då inte heller mens. Och hcgt kommer vara högt så länge du har rester kvar, för din kropp tror att du är gravid. Molvärken beror troligen på att du har lätta sammandragningar, då livmodern behöver "tömma" sig. Så om din kropp inte klarar detta behöver du troligen skrapning. Jag har gjort skrapning 2 gånger och det är så skönt, för blödningen har slutat inom ett par dagar. Och dom dagarna har det bara varit pytte lite blod. 


    Hej! Är du säker på att det inte kan bli en mens trots högt HcG? Har nämligen själv funderar på det här och tänkt som du gör, men är också förvirrad då ingen verkar vilja lösa situationen åt mig utan tror att det ska blödas ut vid nästa mens... som då ev inte kommer komma eftersom själva blödningen från aborten avstannat o jättemkt är kvar? Känns fö som om man måste kämpa sig till en skrapning?
    Gjorde du en i pga låg mellan v9-12?
  • Anonym (Hmm)

    Nä. Jag var typ v 6-7. Fick cytotec först och blödde som fan. Men efter 2 v hade inte blödningen stoppat utan nästan ökat. Vul visade rester, så jag fick välja om jag ville ha mer cytotec el skrapning. Jag valde skrapning. 

  • sommar2020regn
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-28 13:29:27 följande:

    Nä. Jag var typ v 6-7. Fick cytotec först och blödde som fan. Men efter 2 v hade inte blödningen stoppat utan nästan ökat. Vul visade rester, så jag fick välja om jag ville ha mer cytotec el skrapning. Jag valde skrapning. 


    Jag får inte välja vad det verkar. Fick en till cytotek-kur men ingenting har hänt sen lördags, blödningen har istället avstannat o jag sitter här med molvärl (som jag även hade innan andra cytotec kuren). Ska ta nytt Hcg imorgon men det kommer ju vara samma givet att jag inte har blödit sen lördags...
Svar på tråden Molvärk en månad efter abort - när kommer mensen?