• Anonym (A)

    Ni som gjort medicinsk abort

    Jag gjorde en medicinsk abort för 12 dagar sedan. Blödde extrema mängder och klumpar i 4 dagar och har blött sedan dess. Den fjärde dagen trodde jag att jag på riktigt höll på förblöda, hade kramp och blödde igenom flera gånger på både dagen och natten. Kunde inte gå hemifrån. För ca fyra dagar sen övergick det till tjockt brunt, någongång har det varit lite mer rödaktigt på kvällen. Idag har jag haft lite brunt som kommit och gått. Klarar mig med trosskydd under en längre tid utan att vara tvungen att byta, även om jag byter ofta för att hålla det frächt. Hoppas det är över snart. Hur var det för er, slutade det tvärt eller var det liksom utdraget med färgade flytningar tills det försvann?


    men min stora fundering är att jag fortfarande har svullna och ömma bröst. inte extremt, men absolut större än vanligt och ömma. Jag mår inte direkt illa längre, kissar Inte på natten (gjorde jag just efter aborten) men brösten, kan det vara så här onda ännu? Orolig att den inte blivit Som den ska. 

  • Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort
  • Anonym (1177)

    Vad säger vården om att du blödde så kraftigt? Du borde antagligen ha sökt akut där vid dag fyra.

  • Anonym (A)

    Ja det kanske jag borde ha gjort, men det gjorde jag inte. Det var söndag och jag tänkte avvakta till måndag och ringa då men så hade det lugnat sig märkbart till måndagen. Dumt så här i efterhand, men har många mil till närmsta gynakut. 


    men det har jag gått igenom och överlevt, och jag mår bra. Trött men knaprar i mig lite extra järn, vet att mina värden var dåliga redan innan så. Nu undrar jag mest över det andra?

  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-12-06 07:40:05 följande:

    Ja det kanske jag borde ha gjort, men det gjorde jag inte. Det var söndag och jag tänkte avvakta till måndag och ringa då men så hade det lugnat sig märkbart till måndagen. Dumt så här i efterhand, men har många mil till närmsta gynakut. 


    men det har jag gått igenom och överlevt, och jag mår bra. Trött men knaprar i mig lite extra järn, vet att mina värden var dåliga redan innan så. Nu undrar jag mest över det andra?


    Ja det är ju gjort nu, men en annan gång kanske du tänker annorlunda. En sådan här gång spelar det ingen roll om det är en helt vanlig akut, och man kan alltid ringa 1177 dygnet runt för rådgivning.

    Dina bröst kan ömma ett tag efter, det har bara gått två veckor.
  • Anonym (A)

    Fast, vad skulle dom ha gjort? Antagligen skickat hem mig med en Alvedon och tyckt att allt är normalt. Det mesta tycks vara normalt inom kvinnovården?! så jag tror inte jag hade gjort annorlunda en annan gång faktiskt. Det hade nog tyvärr fått vara ganska illa. 


    Okej, bara vänta och hoppas allt gick bra antar jag. 

  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-12-06 18:56:11 följande:

    Fast, vad skulle dom ha gjort? Antagligen skickat hem mig med en Alvedon och tyckt att allt är normalt. Det mesta tycks vara normalt inom kvinnovården?! så jag tror inte jag hade gjort annorlunda en annan gång faktiskt. Det hade nog tyvärr fått vara ganska illa. 


    Okej, bara vänta och hoppas allt gick bra antar jag. 


    Jag kan omöjligt säga vad de skulle ha gjort för det beror helt på om du var i hälsofara pga extrema blödningar eller inte. De borde ha tagit blodprover om inte annat och om du hade varit riktigt illa däran hade det kunnat vara så att de hade behövt hålla dig kvar för behandling. Jag hoppas verkligen inte att du tar med den attityden framåt för den kan bli riktigt farligt!
  • Anonym (A)

    tack för dina svar, men det handlar inte om någon ?attityd?. Jag är ganska bra på att ta hand om mig själv ändå fast jag valde att inte söka vård just då vilket ju visat sig vara en korrekt bedömning eftersom blödningarna minskade rejält under måndagen. Nu hoppas jag så klart att aborten gått bra och annars får jag söka hjälp för det. 


    Någon annan som vill dela sina erfarenheter?

  • Anonym (Har också blött massor)

    Första gången blödde jag massor och fick åka in akut i ambulans men väl inne gjorde gyn ingenting utan sa att det var normalt 

    andra gången var jag på sjukhuset och fick sitta på en speci toalett för att kolla så allt kom ut fick stanna en dag 

    tredje gången samma sak men blödde inte lika mycket 

    fjärde Gången klarade jag mig hemma 

    och Senaste gången var det på ett nytt sjukhus men fick lämna efter bara någon timme 

  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-12-06 20:20:11 följande:

    tack för dina svar, men det handlar inte om någon ?attityd?. Jag är ganska bra på att ta hand om mig själv ändå fast jag valde att inte söka vård just då vilket ju visat sig vara en korrekt bedömning eftersom blödningarna minskade rejält under måndagen. Nu hoppas jag så klart att aborten gått bra och annars får jag söka hjälp för det. 


    Någon annan som vill dela sina erfarenheter?


    Ja det är du säkert, men inte tror jag du klarar av att stoppa ev. hälsofarliga blödningar på egen hand för det.
  • lillablå25

    Jag blödde säker en månad efter, det var nog som värst efter 14 dgar sedan avtog det, 
    Det är nog olika från person till person och hur långt graviditeten gått, känns det inte bra, sök vård, känner du  att du fixar det här, ja då gör du nog det.

Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort