• Esodia

    Acneärr, rädsla för att visa

    Hej!

    När jag var 15 så fick jag acne på bröstet och ryggen och det förstörde bokstavligen mitt liv. Jag är idag 22 år gammal och har inte vågat visa mig i bar överkropp åt någon under dessa 7 åren (förutom familj och läkare). Kan inte bada, ha sex, sola eller fara utomlands med kompisar för jag skäms så mycket över det.

    Det största problemet är att många tjejer är intresserade av mig och jag har fått alldeles för mycket komplimanger om mitt utseende. Detta har gjort att jag vägrar visa mina brister för då ser dom att jag inte är så "snygg" som dom trodde. Kan tillägga att de läkare jag har visat upp det för har sagt att det inte är nog mycket för att jag ska kunna få någon medicin emot det, så jag förstår att det bara är i mitt huvud jag gjort detta till värsta stora grejen..

    Tycker ni tjejer att acneärr är äckliga? Jag själv hade nog tyckt att det hade varit ganska motbjudande om en tjej hade det men antar att det är jag som är ovanlig då folk har värre än mig vågar visa sig utan att bry sig. Men som sagt har inte kunnat visa mig i bar överkropp på 7 år så vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Acneärr, rädsla för att visa
  • Esodia
    Anonym (Jenny) skrev 2022-12-21 22:31:11 följande:

    Din mamma låter inte riktigt frisk, ärligt talat...
    Har du bara några få ärr så är jag säker på att ingen tjej kommer att bry sig! Om hon frågar ska du säga som det är så klart - det är helt normalt, och alla andra förklaringar är mycket värre!


    Hade inte klarat av att säga som det är, blir illamående av att ens tänka på att hamna i en situation där någon tjej hade sett mina ärr. Ja min mamma är lite psycho, det enda som är viktigt för henne är att ytan är perfekt för mig och min syster. Högsta betyg i alla ämnen har varit ett krav ända sedan jag fick mitt första betyg i 6an, gick ut högstadiet med A i alla ämnen förutom naturkunskap, såklart vart min syster favoritbarnet för hon fick A i natur också. Hon hade dock finnar på kinderna när vi var yngre. Kommer ihåg att mamma brukade tvinga henne att sitta blixtstilla medans vi åt frukost innan skolan för att hon skulle kunna sminka bort varenda fläck från ansiktet.
  • Anonym (Q)
    Anonym (L) skrev 2022-12-21 22:15:50 följande:
    Jag är 38 idag och ser närmast ut som ett rivjärn i ansiktet idag.
    Seriöst, hur jobbigt det än säkert varit så kan du knappast vara förvånad över att få kvinnor blir intresserade?
  • Esodia
    Anonym (L) skrev 2022-12-21 22:15:50 följande:
    Jag är 38 idag och ser närmast ut som ett rivjärn i ansiktet idag.
    Det går att göra en ärrkorrektion om man har tur, det kostar väldigt mycket men kanske är värt det om du lider av det? :/
  • Anonym (L)
    Esodia skrev 2022-12-21 23:09:09 följande:
    Det går att göra en ärrkorrektion om man har tur, det kostar väldigt mycket men kanske är värt det om du lider av det? :/
    Har aldrig funderat över det men måste man bekosta den själv så blir det svårt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Q) skrev 2022-12-21 23:04:29 följande:
    Seriöst, hur jobbigt det än säkert varit så kan du knappast vara förvånad över att få kvinnor blir intresserade?
    Vem har sagt att jag är förvånad?
  • Esodia
    Anonym (L) skrev 2022-12-21 23:21:03 följande:
    Har aldrig funderat över det men måste man bekosta den själv så blir det svårt.
    Jag har varit på en konsultation till ärrkorrigering men måste tydligen vänta några år till för det "finns risk att finnarna blir aktiva" igen, hur dyrt det än är så kommer mamma bekosta det. Önskar att jag kunde ha en lika nonchalant attityd till ärren som du har, du har bra självförtroende.
  • Esodia
    Anonym (Q) skrev 2022-12-21 23:04:29 följande:
    Seriöst, hur jobbigt det än säkert varit så kan du knappast vara förvånad över att få kvinnor blir intresserade?
    Fyfan vad fräck du är, hur kommer du ens på att säga något så hjärndött?
  • Anonym (O)

    Din mamma verkar må väldigt dåligt och det har tyvärr gått ut över dig och ditt syskon. Jag tror att det du behöver är någon form av terapeut som kan hjälpa dig fri från hennes sjuka idéer. 

  • Anonym (L)
    Esodia skrev 2022-12-21 23:28:11 följande:
    Jag har varit på en konsultation till ärrkorrigering men måste tydligen vänta några år till för det "finns risk att finnarna blir aktiva" igen, hur dyrt det än är så kommer mamma bekosta det. Önskar att jag kunde ha en lika nonchalant attityd till ärren som du har, du har bra självförtroende.
    Jag har egentligen inget topp självförtroende alls. Däremot har jag nog förlikat mig med läget.
  • Esodia
    Anonym (O) skrev 2022-12-22 07:32:40 följande:

    Din mamma verkar må väldigt dåligt och det har tyvärr gått ut över dig och ditt syskon. Jag tror att det du behöver är någon form av terapeut som kan hjälpa dig fri från hennes sjuka idéer. 


    Har förstått det när jag blivit äldre, har sagt att hon ska söka hjälp men "det är inget fel på henne", det är alla andras fel. Tror hon hade fått diagnosen NPD eller ASPD om en psykiater hade gjort en bedömning. 
  • Esodia
    Anonym (O) skrev 2022-12-22 07:32:40 följande:

    Din mamma verkar må väldigt dåligt och det har tyvärr gått ut över dig och ditt syskon. Jag tror att det du behöver är någon form av terapeut som kan hjälpa dig fri från hennes sjuka idéer. 


    Kan jag bara få fråga, hur ska jag gå till väga för att få en terapeut? Kan jag bara gå in på en vårdcentral och säga att jag vill ha hjälp eller hur funkar det? 
  • Anonym (M)

    Tror du tänker fel här, att du ser bra ut är till din fördel, inte nackdel. Ingen är perfekt och alla har någon skavank eller något man har komplex över, det är nog ingen som tror att du har en fläckfri kropp bara för att ditt ansikte ser bra ut. Några ärr bryr sig ingen om. Det är mer som att om ditt utseende ger 10 poäng och akne-ärr ger -1 poäng så är det ändå 9 poäng i slutändan. Någon som inte är attraktiv, som dessutom har akne på kroppen och kanske därtill dålig andedräkt hamnar på kanske 1 poäng och det vill inte lika många ha. Så resonerar jag i alla fall. En tjej som är intresserad kommer absolut inte bli avskräckt av några gamla ärr. Inte om hon är över 13 år.

    Min man har akne på övre delen av ryggen, men det bryr jag mig inte om (fast han tycker att det är jobbigt). Han är både snygg, snäll och rolig, ett riktigt kap! Jag är 26. Brydde mig inte när jag var 18 och vi träffades heller.

    Gå ut och träffa tjejer och chansa även om det känns jobbigt för dig, så kommer du märka att det inte är något problem. Det kommer bara kännas jobbigare ju äldre du blir annars.

  • Anonym (M)
    Esodia skrev 2022-12-22 21:16:43 följande:
    Kan jag bara få fråga, hur ska jag gå till väga för att få en terapeut? Kan jag bara gå in på en vårdcentral och säga att jag vill ha hjälp eller hur funkar det? 
    Du kan gå dit eller ringa och säga att du vill boka tid hos en kurator 
Svar på tråden Acneärr, rädsla för att visa