• Loloo73

    Hjälp?

    Hej
    jag och min pojkvän träffades när vi var 17-18. vi blev snabbt kära  och spendera hela sommaren med varandra. Det jag inte visste var att hans mamma var jätte religiös. jag va tvungen att ha slöja annars blir jag ej respekterad. Men valde ej ha det.

    nu till de som är jobbigt. Hon tvingade mig och min pojkvän gifta oss. Hon fick höra att vi skulle på semester men i hennes ögon var de ej tillåtet. Hon börjar ringa folk och fråga om de känner en imam som bara kan göra de på sharia sätt, alltså de ej behöver vara statligt. Jag börjar oroa mig och får total panik och vågar ej säga emot, är rädd för hans mamma. Hon hittar ingen och jag och min pojkvän känner en lättnad. Iaf jag om inte han, jag går lägger mig och vaknar upp av att folk har bjudits in och de börjar ta på mig slöja osv. Jag får panik och är bara helt stilla och vågar ej säga mot. helt plötsligt var vi gifta. 


    jag har berättat för pojkvännen att de inget jag ville nu, inre såhär tidigt. Jag vill ej vara gift nu och han förstod. Men sen 1 år senare blev nu polis inblandad i dehär då de fråtase mig om detta, jag berätta då hur de gick till och de gjorde automatiskt en polisanmälan då de såg allvarligt på de då de hade begåtts ett ? brott? 

    om jag nu är me min pojkvän efter detta? Kommer de räknas som förtal om jag ff är med honom och ser hans mamma i rättegången för detta. 


    vi valde vara tillsammans själva, men vi såg inte giftermålet komma. Vi var ej redo för det. 


    snälla hjälp mig vorde jag göra slut även fast jag ej vill? 

  • Svar på tråden Hjälp?
  • Loloo73
    Anonym (111) skrev 2022-12-24 15:30:59 följande:

    du hade en annan tråd om samma sak i går. 


    Och fick inget svar :)
  • Loloo73
    Anonym (111) skrev 2022-12-24 15:30:59 följande:

    du hade en annan tråd om samma sak i går. 


    Och fick inget svar :)
  • Anonym (Troll)

    Trolltider var en julkalender för länge sen, men om det här nu är sant så nej, det blir inte förtal. Du vet inte vad förtal betyder kort och gott.

  • Anonym (Heder)

    Hej OP!

    Det här låter som att du hamnat i en familj med en stark hederskultur. Vad din pojkvän gör och inte gör är därmed hela släktens angelägenhet. Om han gör något som är "fel" enligt familjens regler drar det vanära över hela familjen. Hederskultur förekommer ofta kopplat till religion och religiösa regler (vilket det låter som här), men det förekommer inom flera religioner. Så om du får argument om att det ni gör är fel inför Allah/Gud så kan det vara bra att ha i åtanke att den typen av argument kan användas som ett sätt att upprätthålla hedern snarare än av omtanke för er.

    Kommer du själv från en familj med hederskultur?
    Hur mycket känner du till om fenomenet sedan innan?

    Jag kan för övrigt starkt rekommendera Elaf Alis bok "Vem har sagt något om kärlek?" som handlar om hur det är att växa upp inom en hederskultur i Sverige.

Svar på tråden Hjälp?