• Anonym (Förundrad)

    Familjehemsföräldrar som dyrkas

    Snälla hjälp mig att förstå detta.

    Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

    De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

    Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

    Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

    Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

    Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

  • Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (Funkismammann)

    Jag har funktionsnedsättningar själv så jag tror jag kan terminologin hörrni. Vad funkis är en förkortning på beror på vad du sätter det framför och sluta använda ord fel, det blir förvirrande för alla?

  • Anonym (Funkismammann)

    Jag räknade ut att omkostnadsersättningen + lönen efter skatt blir 9000 inte bara omkostnadsersättningen. Tror jag missförstod dig att du spenderar mer än de båda tillsammans per barn så att du totalt går minus. Men du menade att du spenderar mer än 3500kr/barn och alltså ändå får ut din lön på 5 500kr extra kanske?

  • Anonym (Funkismammann)

    Existensminimum för 2022 (jag frågar inte vad folk får ut varje år så detta har troligen höjts sen jag kollade)

    Vuxen: 5 157
    Barn: 
    2 736

    Du lever alltså över existensminimum om du får ut 10k efter skatt och är ensamstående mamma.

    Jag vet folk som levt på 3k/månad för de inte kvalificerar sig hos soc eller soc krånglar.

  • Citronella
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 14:40:04 följande:

    Existensminimum för 2022 (jag frågar inte vad folk får ut varje år så detta har troligen höjts sen jag kollade)

    Vuxen: 5 157
    Barn: 2 736

    Du lever alltså över existensminimum om du får ut 10k efter skatt och är ensamstående mamma.

    Jag vet folk som levt på 3k/månad för de inte kvalificerar sig hos soc eller soc krånglar.


    Det måste vara fantastiskt att bo på ett ställe där hyra, mat, el, kläder, busskort/bil mm inte kostar mer än 3000 i månaden för 2 personer. Var är det någonstans? 


    Hyra, el, mediciner och lite annat är utöver normen. 

  • Anonym (Funkismammann)

    Om man hamnar i det läget så måste man om man har lägenhet sedan innan försöka komma överens med hyresvärden om att få bygga upp en skuld för hyran istället. Det är inte fantastisk. det är skitjobbigt att få en sådan skuld och kanske vräkas och behöva hitta välgörenhet hos diakonin eller stadsmissionen som hjälper en med tillfälligt boende? Hur tänkte du nu när du tänker det på något sätt blir en rolig akut situation att lösa om man inte lyckas få tag i pengarna så det räcker till det nödvändig??

    det som måste vara fantastiskt är att aldrig ens varit inärheten av en liknande situation så man uppenbarligen inte ens kan föreställa sig att det existerar. Tänk att t. Ex aldrig ha behövt stå på apoteket och välja vilket av de receptbelagda medicinerna man har råd att hämta ut eller inte.

  • Anonym (R)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 14:40:04 följande:

    Existensminimum för 2022 (jag frågar inte vad folk får ut varje år så detta har troligen höjts sen jag kollade)

    Vuxen: 5 157
    Barn: 2 736

    Du lever alltså över existensminimum om du får ut 10k efter skatt och är ensamstående mamma.

    Jag vet folk som levt på 3k/månad för de inte kvalificerar sig hos soc eller soc krånglar.


    Nej, existensminimum för en ensamstående person ligger på 4250 efter betald hyra och el, om det inte höjts senaste månaderna.
    Blir lägre för person 2 om den är sammanboende med en annan, den får ca 1000 kr mindre än en ensamboende då det är billigare att leva 2 eller flera.

    Barn har högre existensminimum än vuxna deras ligger på ca 3750, ca 500 mer än för en vuxen.

    Undrar verkligen var du fått dina siffror ifrån.
  • Anonym (R)

    4620 verkar existensminimum ha höjts till sedan årsskiftet för en ensamboende person. Högsta höjningen på hela 2000-talet. Måste vara pga inflationen.

    Existensminimum för barn är väldigt olika för olika åldrar såg jag nu.

    Existensminimum brukar ligga något högre när banker räknar ut det. Varför vet jag inte. Kanske du får behålla mer om du har skuldsanering än om du har soc? 

  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 14:34:37 följande:

    Jag räknade ut att omkostnadsersättningen + lönen efter skatt blir 9000 inte bara omkostnadsersättningen. Tror jag missförstod dig att du spenderar mer än de båda tillsammans per barn så att du totalt går minus. Men du menade att du spenderar mer än 3500kr/barn och alltså ändå får ut din lön på 5 500kr extra kanske?


    Jag spenderar omkostnadsersättningen 3500 kr på barnet.
    Jag spenderar också mitt arvode på 5500 kr  på barnet  och utöver det lägger jag av mina egna pengar på barnet för att barnet ska kunna smälta in och inte behöva känna sig som Askungen hos oss.

    Arvodet är egentligen lönen jag får som familjehem. Men jag lägger pengarna på barnet.

    Min plånbok är tommare med familjehemsbarn än utan. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 16:50:39 följande:
    Jag spenderar omkostnadsersättningen 3500 kr på barnet.
    Jag spenderar också mitt arvode på 5500 kr  på barnet  och utöver det lägger jag av mina egna pengar på barnet för att barnet ska kunna smälta in och inte behöva känna sig som Askungen hos oss.

    Arvodet är egentligen lönen jag får som familjehem. Men jag lägger pengarna på barnet.

    Min plånbok är tommare med familjehemsbarn än utan. 
    5000 i arvode är extremt lite. Du borde ha det dubbla. Omkostnadsdelen är också på tok för låg. Får du barnbidraget i alla fall?
  • Anonym (Funkismammann)

    Mina siffror var för 2022 och ser det höjts mycket under 2023, vilket såklart inte är konstig. Men jag antar att även en merkostnadsersättning höjs om detta höjs?

    De jag kände som var familjehem fick iaf mer, där behövde inte ens jobba utan kunde ta hand om barnet som behövde det.

    Jag känner iaf ingen person som spenderar mer än 9000kr/månad på ETT barn. Känner nog inte ens att det är normalt i mitt umgänge att ha så mycket pengar över efter allt är betalt så vi får nog inse att vi dels vuxit upp i och fort tillhör olika samhällsklasser. Så lite pengar för dig är mycket pengar för mig. Så kan det ju vara ibland.

  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Soc.) skrev 2023-01-12 17:43:21 följande:
    5000 i arvode är extremt lite. Du borde ha det dubbla. Omkostnadsdelen är också på tok för låg. Får du barnbidraget i alla fall?
    Det är efter skatt och enligt kommunens (nationellt?) regelverk. Barnet just nu är inte berättigad till barnbidrag, massflyktsdirektivet gäller 
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 18:51:45 följande:

    Mina siffror var för 2022 och ser det höjts mycket under 2023, vilket såklart inte är konstig. Men jag antar att även en merkostnadsersättning höjs om detta höjs?

    De jag kände som var familjehem fick iaf mer, där behövde inte ens jobba utan kunde ta hand om barnet som behövde det.

    Jag känner iaf ingen person som spenderar mer än 9000kr/månad på ETT barn. Känner nog inte ens att det är normalt i mitt umgänge att ha så mycket pengar över efter allt är betalt så vi får nog inse att vi dels vuxit upp i och fort tillhör olika samhällsklasser. Så lite pengar för dig är mycket pengar för mig. Så kan det ju vara ibland.


    Vi har nog tillhört samma samhällsklass i början, jag levde väldigt fattigt mina första 25 år. Det finns en anledning till varför vi är familjehem och varför jag undviker att snåla med barnen. Upplevelser och resor är nog det dyraste.

    Normen som omkostnadsersättning baseras på utgår från väldigt blygsamma semestrar  Vartannat år kan man få bidrag för en lite dyrare resa. 
    Jag behöver inte längre vara blygsam med upplevelser och resor och alla ungar under mitt tak följer med, om de vill.
  • Citronella
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 19:54:09 följande:
    Det är efter skatt och enligt kommunens (nationellt?) regelverk. Barnet just nu är inte berättigad till barnbidrag, massflyktsdirektivet gäller 
    Omkostnadsersättningen betalar man ingen skatt på och det mesta av arvodet är avdragsgillt. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 19:54:09 följande:
    Det är efter skatt och enligt kommunens (nationellt?) regelverk. Barnet just nu är inte berättigad till barnbidrag, massflyktsdirektivet gäller 
    Inget av våra familjehem har mindre än 12.000 i arvode före skatt eller 6000 i omkostnad. + barnbidrag.
    SKR riktlinjer är ganska breda

  • Anonym (Funkismammann)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 20:01:56 följande:
    Vi har nog tillhört samma samhällsklass i början, jag levde väldigt fattigt mina första 25 år. Det finns en anledning till varför vi är familjehem och varför jag undviker att snåla med barnen. Upplevelser och resor är nog det dyraste.

    Normen som omkostnadsersättning baseras på utgår från väldigt blygsamma semestrar  Vartannat år kan man få bidrag för en lite dyrare resa. 
    Jag behöver inte längre vara blygsam med upplevelser och resor och alla ungar under mitt tak följer med, om de vill.

    Nej vi har nog inte vuxit upp i samma samhällsklass om du tycker semestrar kan vara blygsamt alls. Du vet att det varje år är barn som har ångest att komma tillbaka från olika lov för att det första alla frågar är vart man semestrat? många fler än vad medelsvensson verkar veta om har faktiskt inte råd att semestra ens i närområdet.

    Jättebra att just ert fosterbarn kom till någon som tänker som dig dock. Hade ju varit dumt om du nu har bra med pengar att behandla barnen olika, det kan jag dock tänka mig att även det händer. 


    Oavsett tillhör det nog inte normen att gå back på att vara fosterfamilj och det är ju absolut inte meningen heller.

    En del går i princip jämnt ut på att vara kontaktfamilj för det är väldigt dåligt betalt. God man är också så dåligt betalt så det är absolut inte en riktig timlön för arbetet man lägger ner hela året. Det enda det gör är att ingen längre vill ställ upp på det här, det är nästan omöjligt o få tag i en kontaktfamilj i många kommuner. Av de jag pratat med i de olika områdena är det ändå fosterfamiljen som varit ?nöjdast? med ersättningen.

  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 20:32:52 följande:

    Nej vi har nog inte vuxit upp i samma samhällsklass om du tycker semestrar kan vara blygsamt alls. Du vet att det varje år är barn som har ångest att komma tillbaka från olika lov för att det första alla frågar är vart man semestrat? många fler än vad medelsvensson verkar veta om har faktiskt inte råd att semestra ens i närområdet.

    Jättebra att just ert fosterbarn kom till någon som tänker som dig dock. Hade ju varit dumt om du nu har bra med pengar att behandla barnen olika, det kan jag dock tänka mig att även det händer. 


    Oavsett tillhör det nog inte normen att gå back på att vara fosterfamilj och det är ju absolut inte meningen heller.

    En del går i princip jämnt ut på att vara kontaktfamilj för det är väldigt dåligt betalt. God man är också så dåligt betalt så det är absolut inte en riktig timlön för arbetet man lägger ner hela året. Det enda det gör är att ingen längre vill ställ upp på det här, det är nästan omöjligt o få tag i en kontaktfamilj i många kommuner. Av de jag pratat med i de olika områdena är det ändå fosterfamiljen som varit ?nöjdast? med ersättningen.


    Varför tror du inte att jag har levt riktigt fattigt? Jag vet mycket väl hur det känns att komma tillbaka till skolan efter sommaren och inte ha något att berätta. Mitt liv ser ut så här: Fattig 0-25 år, OK 25-35, mer än OK 35-45, och riktigt bra efter 45 års ålder.
  • Anonym (Funkismammann)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 20:58:31 följande:
    Varför tror du inte att jag har levt riktigt fattigt? Jag vet mycket väl hur det känns att komma tillbaka till skolan efter sommaren och inte ha något att berätta. Mitt liv ser ut så här: Fattig 0-25 år, OK 25-35, mer än OK 35-45, och riktigt bra efter 45 års ålder.
    Pga hur du pratar om pengar och semestrar som om det var någon slags rättighet o få bidrag till. Jag får väl hålla tummarna tills jag blir äldre än 45 då antar jag?
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 13:18:40 följande:
    Ja, vi har en god ekonomi och gör massor av roliga saker som också kostar massor av pengar. Vi har valet att vända på vartenda öre av 3500 kr och behålla 5500 kr själva och ha ett barn som får leva som Askungen hos oss. Vi väljer dock att behandla samtliga barn rättvist och det kostar, återigen, massor av pengar.

    Är det fel? Borde vi behålla 5500 kr, och bara använda 3500 kr/månad för barnets behov?
    Ni gör ju verkligen noll vinst pengarmässigt på detta.
    Jag tycker att ni gör rätt att inte låta barnen få olika mycket. Ett drömfamiljehem. Synd att det inte finns så många. Kanske blir ännu svårare i dagens läge med kärva ekonomiska tider.

    Och jag tycker verkligen att ni förtjänar en lön för insatsen.
  • Anonym (Förundrad)
    Citronella skrev 2023-01-12 14:46:51 följande:

    Det måste vara fantastiskt att bo på ett ställe där hyra, mat, el, kläder, busskort/bil mm inte kostar mer än 3000 i månaden för 2 personer. Var är det någonstans? 


    Hyra, el, mediciner och lite annat är utöver normen. 


    Anonym (Soc.) skrev 2023-01-12 20:32:40 följande:
    Inget av våra familjehem har mindre än 12.000 i arvode före skatt eller 6000 i omkostnad. + barnbidrag.
    SKR riktlinjer är ganska breda

    Intressant! Tack!
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas