• Anonym (Förundrad)

    Familjehemsföräldrar som dyrkas

    Snälla hjälp mig att förstå detta.

    Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

    De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

    Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

    Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

    Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

    Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

  • Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (Funkismammann)

    Jag har funktionsnedsättningar själv så jag tror jag kan terminologin hörrni. Vad funkis är en förkortning på beror på vad du sätter det framför och sluta använda ord fel, det blir förvirrande för alla?

  • Anonym (Funkismammann)

    Jag räknade ut att omkostnadsersättningen + lönen efter skatt blir 9000 inte bara omkostnadsersättningen. Tror jag missförstod dig att du spenderar mer än de båda tillsammans per barn så att du totalt går minus. Men du menade att du spenderar mer än 3500kr/barn och alltså ändå får ut din lön på 5 500kr extra kanske?

  • Anonym (Funkismammann)

    Existensminimum för 2022 (jag frågar inte vad folk får ut varje år så detta har troligen höjts sen jag kollade)

    Vuxen: 5 157
    Barn: 
    2 736

    Du lever alltså över existensminimum om du får ut 10k efter skatt och är ensamstående mamma.