• Rosetattoo

    Kramper i sömnen?

    Hej! Tänkte fråga om någon mer varit med om detta.
    Min bebis är 5veckor & får något som ser ut som kramper i sömnen. 


    Detta händer bara när han är nära på att somna, så rycker han till och väcker sig själv. Men nu de senaste två nätterna har han gråtit och skrikit samtidigt under två tillfällen, det slutar direkt jag lyfter upp honom och han vaknar till. Har någon varit med om samma? Gråter tycker nu att det är såpass otäckt så ska ringa barnmorska idag, men tänkte om någon av er har haft samma med era barn .. 

    Mvh {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Kramper i sömnen?
  • Anonym (Ewery)

    Det låter som att han drömmer men ring du och hör dig för. Det är dock inte en barnmorska du ska ringa utan en sjuksköterska på bvc. Barnmorskan har bara med graviditeten att göra. 

  • Rosetattoo
    Anonym (Ewery) skrev 2023-02-06 06:33:40 följande:

    Det låter som att han drömmer men ring du och hör dig för. Det är dock inte en barnmorska du ska ringa utan en sjuksköterska på bvc. Barnmorskan har bara med graviditeten att göra. 


    Ja exakt, skulle det vara allvarliga kramper hade de ju även kommit på vaken tid tänker jag. Ja absolut jag skrev lite galet, kontakt med BVC såklart Glad
    Tack för svaret!

  • Kotten23

    Jag är 43 å det händer mig i bland precis när man ska somna så rycker man till som om en atombombsprovet ner. 

  • Anonym (såna)
    Rosetattoo skrev 2023-02-06 06:18:26 följande:
    Kramper i sömnen?

    Hej! Tänkte fråga om någon mer varit med om detta.
    Min bebis är 5veckor & får något som ser ut som kramper i sömnen. 


    Detta händer bara när han är nära på att somna, så rycker han till och väcker sig själv. Men nu de senaste två nätterna har han gråtit och skrikit samtidigt under två tillfällen, det slutar direkt jag lyfter upp honom och han vaknar till. Har någon varit med om samma? Gråter tycker nu att det är såpass otäckt så ska ringa barnmorska idag, men tänkte om någon av er har haft samma med era barn .. 

    Mvh {#emotions_dlg.flower}


    Såna sömnryckningar har väl alla då och då? Precis när man ska somna in så rycker man till och vaknar lite rädd. Säkert läskigt för en liten så då vill man ha en kram för att komma till ro igen. 

    metromode.se/man/lakare-forklarar-darfor-rycker-du-till-nar-du-somnar/
  • Anonym (Emmy)

    Mitt barn hade så sjukt mkt konstiga saker för sig i sömnen, vi åkte in till sjukhuset för det finns sjukdom då de får kramper i sömn. vi åkte t.o.m. in två ggr. De gjorde EEG osv å vi blev inlagda. Men allt var helt normalt!!


    så små bebisar, de har mkt skumma saker för sig i sömnen, men tydligen är mkt helt normalt ändå.Tror inte det är något fel på ditt barn. Närhetsbehov eller drömmar kanske. 

  • Rosetattoo

    Tack för alla svar Glad

    Ja vanliga ryckningar hade jag inte brytt mig om då jag själv får såna precis innan man somnar. Men nu har han skrikit och gråtit i sömnen - skulle tro det är att han drömmer men det ser/låter väldigt otäckt. 


    Emmy - Men vad skönt att höra! Man blir ju så orolig.. konstig att detta endast händer nattetid & inte när han sover på dagen. Som du säger skulle jag tro att det är drömmar. 

Svar på tråden Kramper i sömnen?