• Emilia18

    Tvingas till umgänge 60mil bort

    Hej, jag har en dotter på 2 år vars pappa valde att flytta ifrån henne ca 60mil bort när hon var 5 mån gammal. Han har sen dess hälsat på hemma hos mig och umgås med henne när jag varit närvarande. Jag har nu gått in i en ny relation och pga det har har gjort en stämningsansökan till tingsrätt där han kräver var annan vecka och att jag ska köra halvvägs för att hämta och lämna. Jag uppmuntrar deras relation samt umgänge men tycker att det är hemskt för en 2 åring att resa så mycket och länge samt att vara borta ifrån mig utan någon mjukstart. Är det något som har erfarenhet av detta? Känner mig orolig att han ska få som han vill.
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Tvingas till umgänge 60mil bort
  • Core

    Låter orimligt om det skulle gå igenom, om han var den som flyttade dessutom. 

    Men tyvärr vet jag inte hur man resonerar i dessa fall

  • Anonym (O)

    Vilket stolpskott! Varför vill han ens ha vv?? Endast för att du träffat någon ny och han är sur över det? Har du sms som bekräftar det?
    Hur har han tänkt sen om bara några år när hon börjar skolan?

    Kan inte tänka mig att det går igenom och det var han som valde att flytta.

  • Anonym (Omöjligt)

    Han kommer absolut inte få varannan vecka om han bor så långt. Tror du på allvar att man skulle kräva att ett barn går i två skolor? 600 km bort ?! 


    Vad händer då med vårdnaden om en av föräldrarna flyttar så långt bort att det hindrar samarbete kring vårdnaden om barnet? Låt oss säga att den förälder flyttar som inte har vårdnaden om barnet. Den föräldern kan inte räkna med att ha barnet boende hos sig varannan vecka eftersom det kraftigt skulle försvåra skolgång och ha inverkan på barnets fritid och sociala umgänge. Kontakten med barnet skulle bli mer sporadisk, och umgänget skulle bli hänvisat till långhelger och skollov.

    https://www.xn--vrdnadstvist-tcb.nu/vad-hander-med-vardnaden-om-en-foralder-flyttar

  • Anonym (Orimligt)
    Emilia18 skrev 2023-02-13 15:08:32 följande:
    Tvingas till umgänge 60mil bort

    Hej, jag har en dotter på 2 år vars pappa valde att flytta ifrån henne ca 60mil bort när hon var 5 mån gammal. Han har sen dess hälsat på hemma hos mig och umgås med henne när jag varit närvarande. Jag har nu gått in i en ny relation och pga det har har gjort en stämningsansökan till tingsrätt där han kräver var annan vecka och att jag ska köra halvvägs för att hämta och lämna. Jag uppmuntrar deras relation samt umgänge men tycker att det är hemskt för en 2 åring att resa så mycket och länge samt att vara borta ifrån mig utan någon mjukstart. Är det något som har erfarenhet av detta? Känner mig orolig att han ska få som han vill.
    Tacksam för svar!


    Låter helt orimligt att han skulle få rätt till det då det var han som valde att flytta långt bort, inte du.

    Men jag är ingen expert på området.

    TS, spara på dokumentation. SMS, e-post och annat kommunikation du haft med honom.
  • Anonym (ppp)

    Det kommer inte gå igenom. Finns ingen, ens vuxen, som orkar hålla på och skjutsa barn varannan vecka 60 mil, inte han heller.
    Så små barn brukar man inte rekommendera varannan vecka ens, fast man bor i samma stad. 

    Om han plötsligt blivit mer aktiv som förälder och vill vara det får han väl flytta närmare. 
    Om detta beror på din nya relation så är det ingen vettig orsak, låter som att han plötsligt blev avundsjuk? 
    Har du advokat? Ordna annars en. 

  • Ängeln Min

    Hade han tänkt att ni ska ha två olika förskolor då?

    Jag kan lova dig att det aldrig kommer bli som han vill.

    Jag fick rätt i tingsrätten mot mitt ex. och då handlade det bara om 6 mil.

  • Anonym (floki)

    Det finns begränsningar, ett barn behöver en trygg miljö, man behöver fasta rutiner, ha kvar sina vänner osv.

    Detta väger tyngre än att barnet ska behöva två skolor, två helt olika liv.

    Gå på detta och du kommer och vinna, umgänget kommer reduceras vv-helg eller till lov i skolan.

  • Anonym (Hut, hyfs och hållning)

    Han bara bjäbbar, troligen hade han inte pallat med det mer än sex veckor om han så fick som han ville.

    Oroa dig inte utan kontakta familjerätten så får de berätta för honom hur vilken tönt han är.

  • Tow2Mater

    Om han under mer än 1,5 års tid har hälsat på hos dig och umgåtts med barnet när du varit närvarande är det ju dags ni kommer överens om umgänge hos honom nu. Speciellt om en ny kommer vara inblandad hos dig, som gör honom än mer obekväm med att hälsa på hos dig. Börja med ett möte i Familjerätten och se om ni kan komma överens.

Svar på tråden Tvingas till umgänge 60mil bort