• Växtvärk

    Körkort 2023

    Hej,

    Jag (40+) håller på att plugga för att få mitt körkort (automat), ska försöka klara teorin denna vår.

    Tänkte att vi som kämpar med körkortet kan peppa varandra och komma med tips.

    Hur gamla är du? Ska du ta automat eller manuell körkort?

  • Svar på tråden Körkort 2023
  • Kotten23

    Låter som det är en hel vetenskap å ta körkort 2023. 
    blir folk latare eller dummare, för det är fler å fler som tar automat körkort. 


    man behöver inte ha en iq på 500 för å köra manuell låda. 


     

  • Anonym (Fred)
    Kotten23 skrev 2023-02-16 09:19:40 följande:

    Låter som det är en hel vetenskap å ta körkort 2023. 
    blir folk latare eller dummare, för det är fler å fler som tar automat körkort. 


    man behöver inte ha en iq på 500 för å köra manuell låda. 


     


    Jag kan tycka att man är smått korkad som kör upp för manuell låda idag. Dessa bilar kommer försvinna.

    Sedan så är det vissa som enbart skaffar automatbilar. 

    Tycker att din kommentar är riktigt korkad. Vet inte vad det är för bekräftelsebehov ni har. Ska du ha en guldstjärna i kanten för att du kan använda en växelspak eller?

    Har för manuellt körkort själv men skulle jag kört upp idag hade jag tagit för automat. 
  • Mackan1978

    Allt beror på. Med manuellt körkort så finns alltid möjligheten att låna någons bil osv. För mig ställde det till med endel trassel då jag tidigare bara hade automatkörkort, man blir lite begränsad. 
    Men om man mest tänker köra sin egna bil plus kanske jobbets bilar så kanske automatkort kan räcka. 
    Oftast nuförtiden borde man nog klara det. 

  • Växtvärk

    Jag tar automat körkort för att jag behöver inte manuell. Alla jag känner har automat bil även om de har körkort för att kunna köra manuell bil. 

  • 49tarkörkort

    Jag har alltid sagt att jag ska ta körkort innan jag fyller 50 och i år blev jag 49. Jag har ingen att köra med privat så jag skrev in mig på en körskola för några veckor sen och har nu kört i två veckor. Jag tar automat, ser ingen anledning till att göra det krångligare än det behöver vara. Första 1,5 veckorna kändes hemska och hade jag inte redan köpt lektioner så hade jag nog hoppat av. Tyckte min Trafiklärare bara kritiserade och skällde på mig, jag är ganska hårdhudad men bröt ihop totalt efter en lektion och börja tänka att jag går dit och gör lektionerna jag har betalat för och sen byta skola eller lägga ner det. Lektionen efter beslutet var jag mer avslappnad och det gick hur bra som helst, fortsätter det så här så har jag mitt körkort i juni :) 

    Nu har det gått 2 veckor sen jag satte mig bakom ratten första gången i mitt liv och jag har bokat in 30st 45min lektioner under maj och mixar mellan dubbel och enkel lektioner. Jag har tagit alla lediga tider de hade efter arbetstid samt några på helgerna. 

    Hur har det gått för dig växtvärk?

  • Växtvärk
    49tarkörkort skrev 2023-04-30 22:27:25 följande:

    Jag har alltid sagt att jag ska ta körkort innan jag fyller 50 och i år blev jag 49. Jag har ingen att köra med privat så jag skrev in mig på en körskola för några veckor sen och har nu kört i två veckor. Jag tar automat, ser ingen anledning till att göra det krångligare än det behöver vara. Första 1,5 veckorna kändes hemska och hade jag inte redan köpt lektioner så hade jag nog hoppat av. Tyckte min Trafiklärare bara kritiserade och skällde på mig, jag är ganska hårdhudad men bröt ihop totalt efter en lektion och börja tänka att jag går dit och gör lektionerna jag har betalat för och sen byta skola eller lägga ner det. Lektionen efter beslutet var jag mer avslappnad och det gick hur bra som helst, fortsätter det så här så har jag mitt körkort i juni :) 

    Nu har det gått 2 veckor sen jag satte mig bakom ratten första gången i mitt liv och jag har bokat in 30st 45min lektioner under maj och mixar mellan dubbel och enkel lektioner. Jag har tagit alla lediga tider de hade efter arbetstid samt några på helgerna. 

    Hur har det gått för dig växtvärk?


    Hej,
    Jag fick mitt körkort 2 veckor sen, jag är så glad för det! 

    Hoppas du får ditt körkort i juni! 
  • 49tarkörkort
    Växtvärk skrev 2023-04-30 22:42:32 följande:
    Hej,
    Jag fick mitt körkort 2 veckor sen, jag är så glad för det! 

    Hoppas du får ditt körkort i juni! 
    Stort GRATTIS till körkortet!!! Det gick fort :)
  • Anonym (S)
    Kotten23 skrev 2023-02-16 09:19:40 följande:

    Låter som det är en hel vetenskap å ta körkort 2023. 
    blir folk latare eller dummare, för det är fler å fler som tar automat körkort. 


    man behöver inte ha en iq på 500 för å köra manuell låda. 


     


    Haha vaa?? Snarare tvärtom. Om man inte behöver ta körkort för manuell låda är det då inte dumt att lägga ner fler körlektioner och mer pengar på att lära sig något man inte behöver?? Fler och fler bilar har automatlåda idag. Själv r kag lastbilschaufför och det är väldigt väldigt sällan jag kommer i kontakt med en lastbil som har manuell låda. 
  • Polyrytm
    49tarkörkort skrev 2023-04-30 22:27:25 följande:

    Jag har alltid sagt att jag ska ta körkort innan jag fyller 50 och i år blev jag 49. Jag har ingen att köra med privat så jag skrev in mig på en körskola för några veckor sen och har nu kört i två veckor. Jag tar automat, ser ingen anledning till att göra det krångligare än det behöver vara. Första 1,5 veckorna kändes hemska och hade jag inte redan köpt lektioner så hade jag nog hoppat av. Tyckte min Trafiklärare bara kritiserade och skällde på mig, jag är ganska hårdhudad men bröt ihop totalt efter en lektion och börja tänka att jag går dit och gör lektionerna jag har betalat för och sen byta skola eller lägga ner det. Lektionen efter beslutet var jag mer avslappnad och det gick hur bra som helst, fortsätter det så här så har jag mitt körkort i juni :) 

    Nu har det gått 2 veckor sen jag satte mig bakom ratten första gången i mitt liv och jag har bokat in 30st 45min lektioner under maj och mixar mellan dubbel och enkel lektioner. Jag har tagit alla lediga tider de hade efter arbetstid samt några på helgerna. 

    Hur har det gått för dig växtvärk?


    Grymt. Lycka till!
  • Polyrytm
    Växtvärk skrev 2023-04-30 22:42:32 följande:
    Hej,
    Jag fick mitt körkort 2 veckor sen, jag är så glad för det! 

    Hoppas du får ditt körkort i juni! 
    Grattis! Den känslan,  när man grejar kortet....🙂
  • Susan88

    Hur går det för dig med körkortet "Växtvärk"?
    Själv är jag 34 år och ska börja med körkortet i höst. Har övningskört en hel del förut, men det har alltid runnit ut i sanden. Jag har gjort 2 uppkörningar men kuggat. Teorin har jag dock klarat (båda gångerna) men måste ju göra om allt nu. Fast denna gång känner jag mig ännu mer taggad än någonsin. Måste verkligen ha körkort snart! Ligger i skilsmässa nu så jag är i stort behov av lappen sen när jag är själv med mitt barn och 2 hundar.
    Varför jag ska ta körkortet sen i höst är för att jag behöver spara ihop pengar först så att jag kan köpa ett stort körpaket med lektioner, risk 1 & 2. Jag siktar på att börja övningsköra i Augusti.
    Håller på att läsa teori och plugga in vägmärkena i väntan på körlektionerna. Men min plan är att köpa 30 lektioner och köra cirka 3 gånger i veckan, 55 min per lektion. Ska ta körkort för Automat. Hoppas på att bli klar innan detta år är slut. Tror ni denna plan är rimlig?

  • Växtvärk
    Susan88 skrev 2023-05-07 12:43:57 följande:

    Hur går det för dig med körkortet "Växtvärk"?
    Själv är jag 34 år och ska börja med körkortet i höst. Har övningskört en hel del förut, men det har alltid runnit ut i sanden. Jag har gjort 2 uppkörningar men kuggat. Teorin har jag dock klarat (båda gångerna) men måste ju göra om allt nu. Fast denna gång känner jag mig ännu mer taggad än någonsin. Måste verkligen ha körkort snart! Ligger i skilsmässa nu så jag är i stort behov av lappen sen när jag är själv med mitt barn och 2 hundar.
    Varför jag ska ta körkortet sen i höst är för att jag behöver spara ihop pengar först så att jag kan köpa ett stort körpaket med lektioner, risk 1 & 2. Jag siktar på att börja övningsköra i Augusti.
    Håller på att läsa teori och plugga in vägmärkena i väntan på körlektionerna. Men min plan är att köpa 30 lektioner och köra cirka 3 gånger i veckan, 55 min per lektion. Ska ta körkort för Automat. Hoppas på att bli klar innan detta år är slut. Tror ni denna plan är rimlig?


    Hej,
    Jag fick mitt körkort, klarade teoriprovet och uppkörningen på första försöket. 

    Jag tycker att din plan låter rimlig. Vad var det som gick snett på uppkörningen? 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (S) skrev 2023-05-01 00:20:14 följande:
    Haha vaa?? Snarare tvärtom. Om man inte behöver ta körkort för manuell låda är det då inte dumt att lägga ner fler körlektioner och mer pengar på att lära sig något man inte behöver?? Fler och fler bilar har automatlåda idag. Själv r kag lastbilschaufför och det är väldigt väldigt sällan jag kommer i kontakt med en lastbil som har manuell låda. 
    Den lilla extra ansträngning och kostnad det innebär för en normalbegåvad att ta ett normalt körkort är lätt värt det flera hundra gånger om....

    Man kan ju börja undra hur det är ställt med dagens körkortsaspiranter, på bara 10-15år har andelen som finner det övermäktigt att hantera en växelspak och en extra pedal gått från några få procent till att vara klart dominerande....

    Körkort med villkor automat är till för individer med amputerade ben och andra fysiska handikapp.

    Får se hur du själv resonerar om ditt val när du står där om några år och söker nytt chaufförsjobb o åkaren du söker hos väljer mellan dig och en annan som har körkort att köra åkeriets alla bilar.... Jag är själv lastbilschaufför i grunden, men valde att sadla om. Du skulle bara veta hur det skämtas om och drivs med de nya valparna som kommit ut ur skolorna senaste 10år som inte klarar av att hantera en kopplingspedal bland de rutinerade :)
Svar på tråden Körkort 2023