• Gullplutt

    Ni som äter levaxin och är gravida.

    Hej! Jag är för första gången gravid. Sambon och jag har försökt i någor år innan allt blev stoppat pga cancer i sköldkörteln 2020. 
    allt har dock sett bra ut efter alla behandlingar och äter nu levaxin. 


    Jag är i v 8 och precis innan jag plussade så tog jag prover för levaxinvärdena för mitt årliga besök 1/2 allt såg bra ut. 


    till min fråga är. Min Bm vill att jag ska ta kontakt med endorkin ( där jag är inskriven) för att forsätta hålla koll på värden men läkarna där säger att BM ska hålla koll på det. Så är väldigt förvirrad och orolig att detta ska påverka barnet ifall jag har fått för låga värden. känner av ganska fort när jag inte har bra värden i brist på sömn på natten - vaknar vid vissa tider och kan inte somna om. 


    nån som vet hur ni gått tillväga? och en fråga till - hur gör ni när ni vaknar hungriga på natten med att äta och inte ta levaxin inom viss antal timmar efteråt? 


    🌸

  • Svar på tråden Ni som äter levaxin och är gravida.
  • Anonym (Fyran)

    Jag behövde äta levaxin i min förra graviditet, har inga problem med sköldkörteln i vanliga fall men fick veta i v 11 efter blodproverna att de behövdes. Enligt läkarens ordination så tog jag prover var fjärde vecka till ca v 30 när de tyckte de att värden legat stabilt sedan start. Mödravården sa att jag själv fick bestämma om jag ville ta prover på vc eller hos dem, valde hos dem då de kändes mest naturligt. Spelat ju egentligen ingen roll vart du går, bestäm bara att hit går jag och ta det sedan med dem. 

    Vad gäller mat på natten så jag bara ätit någon enstaka gång på natten om jag verkligen vart vrålhungrig. Så det är inte heller något som vart ett problem 😊

    Kan tillägga att dottern föddes fullt frisk 7 dagar över tiden. 

  • Anonym (Alice)

    Jag äter Levaxin och har gjort i många år. Är nu gravid med mitt fjärde barn. Barnmorskan sa på inskrivningen att jag fick välja om hon eller min husläkare skulle ha koll på mig under graviditeten men inte båda. Har redan fått höja dosen ordentligt och äter nu 200 mg :( är i v 13

  • Gullplutt

    (alice) 
    Har du fått höja med alla graviditeter eller bara denna? Jag har kontaktat Endorkinsköterskorna nu så får hoppas dom ringer tillbaka så jag får kolla upp värdena. 

  • Anonym (Åratal)

    En barnmorska kan ju inte ta medicinska beslut, dvs bestämma vilken dos medicin en gravid kvinna ska ta. Det får dom inte ens utan det ska en läkare göra. Jag har gått på Levaxin pga infertilitet, IVF:er och upprepade m.f. Min klinik och privata läkare har fattat alla beslut ang. dos. Jag har fått höja vare gång. Jag gick visserligen på specen, men de ansåg hela 3,5 i TSH som normalt så den läkaren gick ju inte lyssna på!

  • Sucken

    Jag fick börja med levaxin nu i graviditeten. Det är min barnmorska som tar proverna, men det är en läkare på gyn som skriver ut medicinen och styr över vilken dos jag ska ha. Så barnmorskan och gyn har kontakt med varandra här iaf. 😊

  • Anonym (Alice)
    Gullplutt skrev 2023-02-18 08:46:50 följande:

    (alice) 
    Har du fått höja med alla graviditeter eller bara denna? Jag har kontaktat Endorkinsköterskorna nu så får hoppas dom ringer tillbaka så jag får kolla upp värdena. 


    Fick hypotyreos efter min andra graviditet så fick höja under graviditeten med trean och nu med 4:an. Gick ej ner i dos igen efter graviditeten med 3:an. 


    mina senaste prover på 200 mg såg bra ut :) är i v 15 och ska göra nya i v 25

Svar på tråden Ni som äter levaxin och är gravida.