• humlan00

    Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?

    Vad har ni för boendekostnad?
    Andra fasta utgifter, per månad?

  • Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?
  • Xlr8

    Typ 5500-6000kr kr. Väldigt låg belåningsgrad, har sett till att man har nära noll i el förbrukning från elbolagen.

  • Xlr8
    Xlr8 skrev 2023-02-22 06:59:03 följande:

    Typ 5500-6000kr kr. Väldigt låg belåningsgrad, har sett till att man har nära noll i el förbrukning från elbolagen.


    2000 av dessa är amortering.
  • me33
    Bagar Bengtsson skrev 2023-02-21 22:45:25 följande:

    Så du menar att du har haft en lägenhet under så kort tid att inte börsen gick upp under hela perioden...? Skeptisk till det påståendet om du inte betalade av lägenheten på 2-3 år...


     


     


     


    Du glömmer en sak N.P, för en lägenhet så lägger du in en kontant-insats 1/10 var det förut sedan lånar banken ut 9/10 till dig. 
    Detta skapar en mycket stor hävstång och går marknaden upp tjänar du 10 ggr mer.

    Nu kan man även låna för att köpa värdepapper, jag vet och visserligen belånar vissa sig 10 ggr om men att göra det är sinnesbefriat och inget som jag hade gjort under den här tiden.
  • Anonym (Anne)

    BRF-avgift: 5200 (inklusive uppvärmning och parkeringsplats)
    Betalar för bolånet: 4513 kr

    Så totalt: 9713 kr

    Vi är två som delar på kalaset. Tre rum och kök på 75 kvm 10 minuter utanför Sthlm city i bra område. 

    Men det lär väl gå upp mer. Har rörlig ränta. 

  • Anonym (Hyresgästen i stan)

    Bokostnad som vanligt. Elräkningen ett par hundralappar mer i månaden, typ. Maten är dyrare, men jag har faktiskt inte koll på hur mycket. Än så länge räcker pengarna på Icakortet varje månad. Bil kör vi så sällan så ökade bränslepriser märks ytterst lite. 

  • Anonym (Hyresgästen i stan)
    Anonym (Hyresgästen i stan) skrev 2023-02-22 10:46:48 följande:

    Bokostnad som vanligt. Elräkningen ett par hundralappar mer i månaden, typ. Maten är dyrare, men jag har faktiskt inte koll på hur mycket. Än så länge räcker pengarna på Icakortet varje månad. Bil kör vi så sällan så ökade bränslepriser märks ytterst lite. 



    Hyran är på ca 11 000. Vi är två vuxna o två barn. I hyran ingår värme, vatten, avlopp, soptömning, skottning/sandning, service på vitvaror, reparationer i lägenheten, skötsel av den gemensamma gården mm. 
  • Anonym (3 barnsfamiljen)

    Vi bor i ett nybyggt hus inflytt 2017. Lånade då när vi byggde 100% av kostnaden då vi inte haft möjlighet att spara innan. Bott i 5år, amorterat av ca en halv miljon på den tiden och har nu ca 4.3milj i lån. Bostadens senaste värdering sa 7milj så vi har ca 60% belåningsgrad. Idag amorterar vi 1% och har delat upp lånet i 4 delar varan 3 är bundna. Totalt betalar vi ca 7k i räntor nu, samt amortera 3600. Driftskostnader nu på vinter ca 4500kr per månad. Så totalt nu ca 16k för boendet per månad.

  • Anonym (K)

    Ca 15 200 kr. Räntan på bolånet har ökat med 4 000 kr sen i våras. 

  • Anonym (Pax)

    Har en boendekostnad på 5400 för en villa i en mindre stad. Band mina lån på 10 år 2021 till 1,6% ränta.

  • fribygg

    Byggde kåk i början av nittiotalet och har sen dess sett till att bli skuldfri för att nu som 50plussare inte behöva arbeta heltid för att betala ränta och amorteringar. 
    Ett par tre tusen kostar kåken ändå i månaden med el, försäkring, kommunal fastighetsavgift, sotning, slamtömning och sophämtning. 

  • Anonym (Bolånetorsk)

    Har bolån på 7mkr (villa med helt rörligt lån). För drygt 1,5 år sedan betalade jag 1,35% per år, dvs ca 7900kr/mån.
    Nu är räntan drygt 5% vilket blir ca 30 000kr/mån, så det är 22 000kr/mån mindre kvar till övrigt varje månad. Har såklart enorm påverkan på min ekonomi.

    Förutom bolånet så tillkommer el, VA, sopor, vägförening etc med ca 7000kr/mån. Varierar dock stort över året så vintermånaderna blir det betydligt mer.

    Svåraste delen att uppskatta är underhåll/renovering/reparation. Fick problem med bergvärmepumpen nyligen men lyckades laga den själv för ca 1000kr. Skulle jag gissa ett snitt över tid lägger jag ca 5000kr/mån på underhåll men det är en väldigt ojämnt fördelad utgift. Målar man om huset går det lätt 100 000kr men det händer bara en gång på runt 15 år. Samma sak med mycket annat underhåll, väldigt dyrt när det inträffar och sedan kan det gå lång tid utan några utgifter alls.

    Så totalt sätt blir det ca 42 000kr/mån i snitt med nuvarande räntan (ej räknat den sista höjningen på 0,25% som kommer öka månadskostnaden med ytterligare ca 1500kr). Dyrt att ha villa nu.

  • Anonym (.)
    Uppskattar att huset med senaste räntehöjningen landar på 22.000-23.000/månad i snitt. Lånet ligger idag på ca 13.500, har dragit ner på amortering så det är mest ränta. Med senaste höjningen blir det ca 600 kr till per månad i räntekostnader. Men den har ju inte slagit igenom än på mitt lån.

    Huset är stort och gammalt, bergvärme men uppvärmningskostnaden har ändå blir mycket dyrare med det groteska elpriset. Så 7-8.000kr i drift/månad.
  • Anonym (Bee)

    Ensamstående med ett barn och köpte hus för några år sedan för dryga 5 miljoner. Har 3,5 miljoner i lån. Ränta har varit drygt 3000 kr plus amortering 6000kr plus övriga kostnader så som vatten, el, uppvärmning, försäkring, sophämtning mm. Totalen är nog ca 15000. Ej räknat underhåll och renoveringar.

    Nu går räntan upp till dryga 15000 kr när den blir rörlig vid årskiftet så totalen hamnar runt 27 000 kr istället. Blir stor skillnad i budgeten och troligen kommer någon renovering skjutas fram ett år eller två.

  • Anonym (S-G)
    humlan00 skrev 2023-02-21 07:30:27 följande:
    Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?

    Vad har ni för boendekostnad?
    Andra fasta utgifter, per månad?


    Hus 185 m2, bergvärme
    Sommarstuga 70 m2, luftvärmepump, el, vedeldning

    Inga lån, fasta utgifter för dem båda runt 6000:-
Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?