• Anonym (Benzo)

    Vill kunna förklara för min kompis varför benzo är farligt - hjälp!

    Nånting hände med tråden jag postade igår där jag frågade på va sätt benzo är farligt, jag vet inte om den på nåt sätt bröt mot några regler lr nåt för jag har fått ett meddelande fr FL, men det står inget i det meddelandet så jag vet inte va det gäller.

    Hursomhelst så skulle jag väldigt gärna vilja veta va det är som gör benzo farligt. Jag säger alltså inte att jag tycker att det är bra lr att det är fel att säga att det är farligt eller nåt sånt, utan jag vill veta va det är som gör det farligt. Jag vill kunna säga till min kompis som säger att hon kan ta det o det är inget farligt att jo det är farligt o att jag kan förklara varför det är farligt. Det blir ju liksom ingen tyngd i att säga "ta inte den skiten, det är farligt" men sen inte kunna säga på va sätt det är farligt. Så snälla ta inte bort den här tråden för den kan verkligen inte vara olämplig, tvärtom är det väl bra att sprida att och varför det är farligt!

  • Svar på tråden Vill kunna förklara för min kompis varför benzo är farligt - hjälp!
  • Citronella

    Bensodiazepiner är inte farligare än någon annan medicin om man tar dosen man fått utskriven. Benso räddar liv om de tas på rätt sätt. Det är beroendeframkallande så man ska vara lite försiktig men det pratar man om med sin läkare inte en kompis. 

  • Anonym (Benzo)
    Citronella skrev 2023-03-05 20:22:55 följande:

    Bensodiazepiner är inte farligare än någon annan medicin om man tar dosen man fått utskriven. Benso räddar liv om de tas på rätt sätt. Det är beroendeframkallande så man ska vara lite försiktig men det pratar man om med sin läkare inte en kompis. 


    Ja, jag vet att det är bra som medicin o kan rädda liv, men det är ju inte det jag undrar över, utan vad det är som är farligt med det. Som kristall och hasch till exempel är farligt för det kan ge hjärnskador om man använder det länge/mycket osv, men vad är det som är farligt med benzo? På vilket sätt förstör det en om man använder det för mycket?

    Och att prata med läkare, alltså det är inte precis så att min kompis får benzo utskrivet av en läkare! Hade hon haft det som medicin hade det ju vart en helt annan sak.
  • Anonym (Brott)
    Anonym (Benzo) skrev 2023-03-05 20:50:28 följande:
    Ja, jag vet att det är bra som medicin o kan rädda liv, men det är ju inte det jag undrar över, utan vad det är som är farligt med det. Som kristall och hasch till exempel är farligt för det kan ge hjärnskador om man använder det länge/mycket osv, men vad är det som är farligt med benzo? På vilket sätt förstör det en om man använder det för mycket?

    Och att prata med läkare, alltså det är inte precis så att min kompis får benzo utskrivet av en läkare! Hade hon haft det som medicin hade det ju vart en helt annan sak.
    Du vet att hon knaprar piller OCH begår brott och gör inget åt det? 
  • Anonym
    Citronella skrev 2023-03-05 20:22:55 följande:

    Bensodiazepiner är inte farligare än någon annan medicin om man tar dosen man fått utskriven. Benso räddar liv om de tas på rätt sätt. Det är beroendeframkallande så man ska vara lite försiktig men det pratar man om med sin läkare inte en kompis. 


    Vilket utmärkt svar på TS fråga!
    Gå till kompisen och berätta att det är utmärkt medicin och att allt hon saknar egentligen är receptet!
  • Anonym (Benzo)
    Anonym (Brott) skrev 2023-03-05 20:54:37 följande:
    Du vet att hon knaprar piller OCH begår brott och gör inget åt det? 
    Hur svarar detta på min fråga? Och vaddå gör inget åt det, det är ju för helvete de jag försöker! Polisanmäla kompis är kanske inte det första man vill ta till utan man vill försöka på annat sätt först eller hur?
    Anonym skrev 2023-03-05 20:58:51 följande:
    Vilket utmärkt svar på TS fråga!
    Gå till kompisen och berätta att det är utmärkt medicin och att allt hon saknar egentligen är receptet!
    Haha ah men lite så...
  • Xlr8
    Citronella skrev 2023-03-05 20:22:55 följande:

    Bensodiazepiner är inte farligare än någon annan medicin om man tar dosen man fått utskriven. Benso räddar liv om de tas på rätt sätt. Det är beroendeframkallande så man ska vara lite försiktig men det pratar man om med sin läkare inte en kompis. 


    Men snälla kliv ner från din höga häst och bete dig som folk. Greppar du inte att du kan ha ihjäl någon med din nonchalans och behov av att se ner på folk? Med största sannolikhet har ts kompis ingen läkare eller recept på några Bensodiazepiner.

    Mixa för gudskelov inte med alkohol eller någon annan centrala stimulerande drog. 
    Gör hon de har du troligen inte din vän kvar.
    Benzo (kan) har en del positiva effekter på det psykiska mående i början. Det gör det dock ännu svårare att sluta. 
    Kliva och bli ren från benzo är nog bland det svåraste du kan göra. Opiat missbruk kan lösas på en 2 veckor som du mår skit, vill bara ligga under ett täcke i fosterställning och skaka som ett asplöv. Sova gör du när du blir så utmattad att kroppen bara stänger ner en stund så där runt dygn 3. 
    Benzo tar månader till ett år att bli ren från.... och med abstinensen den skapar fy fan. Om du lyckats ta dig igenom det utan permanent bli ett fall för rättspsykiatrisk så har du klarat dig bra. 

    Citronella pratar som om det vore Alvedon eller på sin höjd diklofenak eller dexofen. Bara strunta i vad han/hon skriver.

    En läkare försökte övertyga mig om att kliva över på benzo ist för HÖG dos av oxi. Inte nog med det, hennes plan var att fasa mig över från oxi så snabbt att det hade gett full abstinensen och ingen nedtrappning samt att stå på benzo som förstärker allt. Jag vägrar peta i mig benzo, sen lär man ta ställning till och väga alternativen.
    För min del så är benzo värt att överväga om alternativet är  rysk roulette.

    Om det väger tyngre läs vad någon med mer erfarenhet har att säga I citaten nedanför.

    "Bensodiazepiner är vanliga vid blandförgiftningar med droger och läkemedel." (1)

    Om Abstinensen av benzo:
    "Man får symtom som overklighetskänsla, ökad nervositet, obehag, påträngande ångest och oro. Somatiska symtom som allmänt, illabefinnande, hjärtklappning, darrningar, magont, kallsvettning och abstinenskramper förekommer också. Magont och ökad oro kan hos vissa vara enda symtomen på abstinens. Vid långvarigt substansbruk krävs i regel en långsam och successiv nedtrappning av läkemedlen med exempelvis tablett diazepam (Stesolid) vilket kan ta flera månader upp till ett år."(1)

    Angående blanda benzo med andra droger.
    "Det finns särskilda risker med ett substansbruk där bensodiazepiner och smärtstillande medel kombineras. Förstärkningen av dämpande effekter på andnings- och cirkulationscentrum i hjärnan kan leda till livshotande överdoser och död, särskilt i kombination med alkohol"(1)

    Intoxikation och substansbruk ? Bensodiazepiner
    Av: Docent Kai Knudsen, Anestesidivisionen/SU/Sahlgrenska Universitetssjukhuset
    Peer review:
    Docent Bengt R. Widgren, Predicare AB/Göteborg
    2022-09-27
  • Citronella
    Anonym (Benzo) skrev 2023-03-05 20:50:28 följande:
    Ja, jag vet att det är bra som medicin o kan rädda liv, men det är ju inte det jag undrar över, utan vad det är som är farligt med det. Som kristall och hasch till exempel är farligt för det kan ge hjärnskador om man använder det länge/mycket osv, men vad är det som är farligt med benzo? På vilket sätt förstör det en om man använder det för mycket?

    Och att prata med läkare, alltså det är inte precis så att min kompis får benzo utskrivet av en läkare! Hade hon haft det som medicin hade det ju vart en helt annan sak.
    Du kan läsa biverkningarna på FASS. Att köpa som din kompis gör är livsfarligt hon har ingen aning om vad det är i tabletterna det är inte alls säkert att det är det som står det kan vara alltifrån sockerpiller till mycket starkare grejer. När man missbrukar har man ofta ett annat syfte än om man tar det av medicinska orsaker vilket gör att man överdoserar och måste ta mer och mer för att få effekt tillsist tar man dem för att man måste. Har man väl gått ner sig i drogträsket är steget inte stort till att börja ta starkare saker. 
  • Citronella
    Anonym skrev 2023-03-05 20:58:51 följande:
    Vilket utmärkt svar på TS fråga!
    Gå till kompisen och berätta att det är utmärkt medicin och att allt hon saknar egentligen är receptet!
    Varför ska hon ljuga och säga det? Det vore idiotiskt. 
  • Citronella
    Xlr8 skrev 2023-03-05 23:41:11 följande:
    Men snälla kliv ner från din höga häst och bete dig som folk. Greppar du inte att du kan ha ihjäl någon med din nonchalans och behov av att se ner på folk? Med största sannolikhet har ts kompis ingen läkare eller recept på några Bensodiazepiner.

    Mixa för gudskelov inte med alkohol eller någon annan centrala stimulerande drog. 
    Gör hon de har du troligen inte din vän kvar.
    Benzo (kan) har en del positiva effekter på det psykiska mående i början. Det gör det dock ännu svårare att sluta. 
    Kliva och bli ren från benzo är nog bland det svåraste du kan göra. Opiat missbruk kan lösas på en 2 veckor som du mår skit, vill bara ligga under ett täcke i fosterställning och skaka som ett asplöv. Sova gör du när du blir så utmattad att kroppen bara stänger ner en stund så där runt dygn 3. 
    Benzo tar månader till ett år att bli ren från.... och med abstinensen den skapar fy fan. Om du lyckats ta dig igenom det utan permanent bli ett fall för rättspsykiatrisk så har du klarat dig bra. 

    Citronella pratar som om det vore Alvedon eller på sin höjd diklofenak eller dexofen. Bara strunta i vad han/hon skriver.

    En läkare försökte övertyga mig om att kliva över på benzo ist för HÖG dos av oxi. Inte nog med det, hennes plan var att fasa mig över från oxi så snabbt att det hade gett full abstinensen och ingen nedtrappning samt att stå på benzo som förstärker allt. Jag vägrar peta i mig benzo, sen lär man ta ställning till och väga alternativen.
    För min del så är benzo värt att överväga om alternativet är  rysk roulette.

    Om det väger tyngre läs vad någon med mer erfarenhet har att säga I citaten nedanför.

    "Bensodiazepiner är vanliga vid blandförgiftningar med droger och läkemedel." (1)

    Om Abstinensen av benzo:
    "Man får symtom som overklighetskänsla, ökad nervositet, obehag, påträngande ångest och oro. Somatiska symtom som allmänt, illabefinnande, hjärtklappning, darrningar, magont, kallsvettning och abstinenskramper förekommer också. Magont och ökad oro kan hos vissa vara enda symtomen på abstinens. Vid långvarigt substansbruk krävs i regel en långsam och successiv nedtrappning av läkemedlen med exempelvis tablett diazepam (Stesolid) vilket kan ta flera månader upp till ett år."(1)

    Angående blanda benzo med andra droger.
    "Det finns särskilda risker med ett substansbruk där bensodiazepiner och smärtstillande medel kombineras. Förstärkningen av dämpande effekter på andnings- och cirkulationscentrum i hjärnan kan leda till livshotande överdoser och död, särskilt i kombination med alkohol"(1)

    Intoxikation och substansbruk ? Bensodiazepiner
    Av: Docent Kai Knudsen, Anestesidivisionen/SU/Sahlgrenska Universitetssjukhuset
    Peer review:
    Docent Bengt R. Widgren, Predicare AB/Göteborg
    2022-09-27
    Vad är det för fel på dig? Behöver du få skrika av dig lite på random människa på nätet? Jag läste den första raden det räckte för att betackat jag inte vill slösa en minut mer på dig så ta din uppsats och hitta något vettigare att göra med den. 
  • Hugful80

    Sök på xanax withdrawal på Youtube så får du se hur det ser ut när kroppen blivit fysiskt beroende och du slutar med det. Jag har själv varit med om det och det är inget roligt kan jag tala om.


    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
Svar på tråden Vill kunna förklara för min kompis varför benzo är farligt - hjälp!