• Angelimari

    Ångest och depression

    Hej. Jag är i vecka 5 av min första graviditet och mår rent av förfärligt. Jag mår dåligt varje dag av hur kroppen förändras, känner mig isolerad och själv. Jag har aldrig någonsin känt mig så här ensam som jag gör nu. Tårarna rinner ner för kinderna flera gånger per dag tillsammans med depressionen och ångesten jag känner av. Jag mår rent av skit av en graviditet som är välkommen. Vad kan göras för att öka glädjen och minimera ångesten? Jag ska till BM imorgon och hoppas att jag kan få stöd av henne, men skulle vara till en tröst att veta om det finns någon annan som också känner på detta vis så man inte är själv i denna grop av depression och ångest.  

  • Svar på tråden Ångest och depression
  • svansmamman

    Jag har lyckligtvis ingen erfarenhet av att känna på det sätt du gör, det måste vara fruktansvärt att något så efterlängtat vänds till något ångestladdat. Jag vill dock skriva ändå och peppa lite! Om det är någon tröst i eländet så är det ju otroligt mycket hormoner som flödar i kroppen under en graviditet, förmodligen är de i vart fall delvis anledningen till dina känslor. Jag tycker du gör helt rätt som pratar med din BM, det finns stöd och hjälp att få bara man ber om den. Jag hoppas verkligen du får hjälp så att du slipper känna som du gör, för sådär förtjänar ingen att må någonsin - men framförallt inte när man ska må som bäst. Jag håller tummarna för dig! ❤️

  • Jexsan

    Trist att höra att du mår dåligt. 


    Jag är gravid i vecka 12 och har också ångest till och från. Främst för att kroppen kmr ändras och lite existensiell ångest. Tycker det är läskigt att man skall föda barn. På ett sätt måste ju ungen ut. Har knappt vågar prata med min man då han tkr att jag bara ser allt negativt. Så har känt mig väldigt ensam de senaste veckorna med mina tankar och funderingar.


    Men, det kommer bli bättre! Efter regn kommer solsken. Jag brukar gå en promenad eller ringa en vän när ångesten tar över. Allt för att distrahera tankarna. Kram och lycka till med allt 💕 

  • Angelimari

    Tack för fina ord, jag hoppas att det blir bättre ju längre in man kommer eller om jag får någon att kanske prata med. Kanske ska börja gå på längre promenader och låta hjärnan få vila ett tag. Hjärta

  • Anonym (Kärlek)

    Hej 

    Jag kände så när jag väntade mitt första barn. Lyckan över plusset vände snabbt till ångest. För min del handlade det om att jag tänkte att mitt liv var över blandat med hormoner. Jag var till och med nära att göra en abort pga mina känslor och tankar. Jag pratade med folk omkring mig som stöttade mig och jag är glad att jag gjorde det. Visst livet förändras men för mig blev det till det absolut bästa någonsin 💓
    Så jag tror det är bra att du pratar med din BM så kanske ni kan hitta vad tankarna/känslorna grundar sig på. Kram

Svar på tråden Ångest och depression