• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Stora mobilberoendet, lilla livet
  • Fröken Allvar
    Spucks skrev 2023-03-21 10:19:29 följande:
    Det är rätt enkelt: barn och nätet passar inte ihop. De har inget där att göra. 
    Jag tror att du har rätt! Det borde vara lite mer som när vi var yngre - nu förutsätter jag att du liksom majoriteten av de nick jag känner igen här är medelålders - då böcker om förbjudna ämnen lockade i bokhyllan, men man som barn visste att man inte skulle gå dit. Vilket man gjorde ändå. Och de som hade kabeltv tittade förstås på Tv1000. Idag är det som om nätet - hela nätet - är allas lekplats alltid. Samtidigt som denna stora lekplats existerar så ville till exempel jag för några dagar sedan inte vara kvar på Familjeliv och är kvar ändå här idag.

    Jag blev extra glad när någon annan - du-skrev i min tråd om internetberoendet. Barnen är mer sårbara men även vuxna. Min sambo försöker hjälpa mig att inte skada mig här men det är egentligen inte hans uppgift kan jag tycka, även om det är fint att andra försöker hjälpa oss som lider av beroende.

    Avslutningsvis: Barnen kommer först! Så ska det vara. Men det är svårt att hjälpa dem när vi vuxna inte kan hantera nätet själva eller använder det som barnvakt. 
  • Meddelande borttaget
  • Spucks
    Fröken Allvar skrev 2023-03-21 10:34:54 följande:
    Jag tror att du har rätt! Det borde vara lite mer som när vi var yngre - nu förutsätter jag att du liksom majoriteten av de nick jag känner igen här är medelålders - då böcker om förbjudna ämnen lockade i bokhyllan, men man som barn visste att man inte skulle gå dit. Vilket man gjorde ändå. Och de som hade kabeltv tittade förstås på Tv1000. Idag är det som om nätet - hela nätet - är allas lekplats alltid. Samtidigt som denna stora lekplats existerar så ville till exempel jag för några dagar sedan inte vara kvar på Familjeliv och är kvar ändå här idag.

    Jag blev extra glad när någon annan - du-skrev i min tråd om internetberoendet. Barnen är mer sårbara men även vuxna. Min sambo försöker hjälpa mig att inte skada mig här men det är egentligen inte hans uppgift kan jag tycka, även om det är fint att andra försöker hjälpa oss som lider av beroende.

    Avslutningsvis: Barnen kommer först! Så ska det vara. Men det är svårt att hjälpa dem när vi vuxna inte kan hantera nätet själva eller använder det som barnvakt. 
    Medelålders .... Gråter Jag har visst en vuxen dotter, men jag är 29 - har varit det ett tag och kommer förbli det ett tag till Skrattande

    Förbjudna böcker fanns inte hos oss, men s
    å var mina föräldrar inte de som läste böcker och jag själv blev en förtjust läsare först när jag blev vuxen. Så nej, det känner jag inte igen.
    Min familj var en av de sista i min vänkrets som skaffade kabel-TV och en av de första som skaffade internet (för det skaffade vi tillsammans) och då var jag 17 år. Det fanns inte så mycket då (i alla fall inte vad jag visste), men jag hamnade ändå snart i ett sorts beroende när jag började vara med i ett chatforum. Såklart fanns det då ingen större medvetenhet om hur det kan vara farlig, att man kan stöta på människor som inte är vad de utger sig för att vara. Men i alla fall stängde mina föräldrar av nätet när de tyckte att jag var där för länge.

    Nu finns mer vetskap om allt som pågår, men samtidig känns det som att folk bryr sig mindre hela tiden - både föräldrar och andra som har med barn att göra, som lärare.
    CyniskOptimist skrev 2023-03-21 11:15:38 följande:

    Tänkte efter lite läsande och grubblande ändå slänga in lite input då jag också fascineras (och skräms) av effekterna av social media.


    Sociala medier är ännu ett steg till från det "vanliga" nätet. Min dotter fick inte ens vara med på sociala medier när hon som tonåring fick sin första smartphone. Jag ser inget som helst positivt med barn/ungdomar på sociala medier. 
  • Fröken Allvar
    Spucks skrev 2023-03-21 12:19:04 följande:
    Medelålders ....  // Gråter Jag har visst en vuxen dotter, men jag är 29 - har varit det ett tag och kommer förbli det ett tag till Skrattande

    Förbjudna böcker fanns inte hos oss, men så var mina föräldrar inte de som läste böcker och jag själv blev en förtjust läsare först när jag blev vuxen. Så nej, det känner jag inte igen.
    Min familj var en av de sista i min vänkrets som skaffade kabel-TV och en av de första som skaffade internet (för det skaffade vi tillsammans) och då var jag 17 år. Det fanns inte så mycket då (i alla fall inte vad jag visste), men jag hamnade ändå snart i ett sorts beroende när jag började vara med i ett chatforum. Såklart fanns det då ingen större medvetenhet om hur det kan vara farlig, att man kan stöta på människor som inte är vad de utger sig för att vara. Men i alla fall stängde mina föräldrar av nätet när de tyckte att jag var där för länge.

    Nu finns mer vetskap om allt som pågår, men samtidig känns det som att folk bryr sig mindre hela tiden - både föräldrar och andra som har med barn att göra, som lärare.
    CyniskOptimist skrev 2023-03-21 11:15:38 följande:

    Tänkte efter lite läsande och grubblande ändå slänga in lite input då jag också fascineras (och skräms) av effekterna av social media.


    Sociala medier är ännu ett steg till från det "vanliga" nätet. Min dotter fick inte ens vara med på sociala medier när hon som tonåring fick sin första smartphone. Jag ser inget som helst positivt med barn/ungdomar på sociala medier. 
    Utifrån din internethistoria kan vi båda ha träffat både varandra och de fula gubbarna i ett ännu mer uråldrigt chatforum än Familjeliv. Jag känner mig härmed manad att bjuda på ett minne från en privat chatrum på stenåldern. Ber om ursäkt ifall jag berättat det tidigare där du läst, människor är inte nådiga mot upprepningar i det här forumet. 

    I chatrummet:

    -Vad har du på dig? Frågade han.
    - Gamla blå joggingbyxor med blå rand och en T-shirt som jag har smulat på, svarade jag. 

    Jag minns inte vad han svarade men jag minns tydligt hans besvikelse. Jag anade vad den berodde på men visste inte vad jag vet nu. 

    Jag har också upplevelsen att internetberoendet är så utbrett att få orkar kritisera det, precis som med det kemiska knarket. Man orkar inte kritisera det trots att knarket också gör att unga dör av överdoser innan de fyllt 18. Jag förstår de som blir beroende av kemiska substanser bättre nu. Min hjärna är verkligen kidnappad av internet. Jag antar att dokumentären som det länkats till ovan handlar om sådana saker. 

    Min smala lycka är att jag inte orkar med ljud och bild så länge. Jag är beroende av nätet men bara av att läsa. Jag gissar att det är värre om man är beroende av att se på porr eller Tiktokklipp. Många barn verkar ha fastnat i det senare.
  • Fröken Allvar
    Fröken Allvar skrev 2023-03-21 12:48:57 följande:
    Utifrån din internethistoria kan vi båda ha träffat både varandra och de fula gubbarna i ett ännu mer uråldrigt chatforum än Familjeliv. Jag känner mig härmed manad att bjuda på ett minne från en privat chatrum på stenåldern. Ber om ursäkt ifall jag berättat det tidigare där du läst, människor är inte nådiga mot upprepningar i det här forumet. 

    I chatrummet:

    -Vad har du på dig? Frågade han.
    - Gamla blå joggingbyxor med blå rand och en T-shirt som jag har smulat på, svarade jag. 

    Jag minns inte vad han svarade men jag minns tydligt hans besvikelse. Jag anade vad den berodde på men visste inte vad jag vet nu. 

    Jag har också upplevelsen att internetberoendet är så utbrett att få orkar kritisera det, precis som med det kemiska knarket. Man orkar inte kritisera det trots att knarket också gör att unga dör av överdoser innan de fyllt 18. Jag förstår de som blir beroende av kemiska substanser bättre nu. Min hjärna är verkligen kidnappad av internet. Jag antar att dokumentären som det länkats till ovan handlar om sådana saker. 

    Min smala lycka är att jag inte orkar med ljud och bild så länge. Jag är beroende av nätet men bara av att läsa. Jag gissar att det är värre om man är beroende av att se på porr eller Tiktokklipp. Många barn verkar ha fastnat i det senare.
    Här står att sociala medier är så svårt att stå emot eftersom det handlar om att låta barnen tillhöra gruppen, vilket säkert stämmer

    www.dn.se/ledare/gina-gustavsson-ungas-psykiska-ohalsa-vaxer-bakom-skarmarna-men-foraldrarna-duckar-sitt-ansvar/
  • Fröken Allvar

    Tips för vuxna:


    .Sluta passivt skrolla
    1. Gå igenom ditt flöde, reflektera över vilka konton som väcker negativa känslor. Avfölj konton på sociala medier som gör dig avundsjuk och nedstämd. Om du i stället blir inspirerad och peppad av konton, kan det ha positiva effekter på måendet.
     
    2. Om en särskild app får dig att må dåligt kan du flytta appen från hemskärmen och placera en app du vill använda mer på den tomma platsen. Muskelminnet gör att tummen automatiskt söker sig till den gamla appens plats. När den inte längre finns på samma plats krävs det mer för att du ska ta dig in på en app du vill spendera mindre tid på.
     
    3. Sysselsätt dig genom att boka in andra aktiviteter. Ofta fastnar man i passivt skrollande för att man har tid. Om du i stället planerar in att träffa en kompis eller träna efter skola och jobb, kommer du automatiskt bort från skärmen.
     
    4. Lägg mobilen utom räckhåll när du önskar att inte använda den. Många fastnar framför mobilen innan läggdags. Att lägga den utanför sovrummet och använda väckarklocka är ett sätt att ändra sina vanor.
     
    5. Var snäll mot dig själv. Det är lätt att klandra sig själv för att man fastnar i passivt skrollande. Då är det viktigt att komma ihåg att många brottas med samma problem - och att appar är designade för att fånga din uppmärksamhet.
     
    Källa: Siri Helle
     
  • Fröken Allvar
     
    "Nätanalytikern Christian Skettrup skapade en Snapchatprofil där han utgav sig för att vara minderårig och ställde frågor som gjorde att Snapchats AI-robot gav honom en guide om självskadebeteenden.
     
    I podcasten ?Enter? får han detaljerade råd som exempelvis handlar om vilka föremål man kan använda, hur man gör, var på kroppen och hur våldsamt man kan välja att göra självskadan"
  • Fröken Allvar
    Men problemet kan inte bara hanteras av lagstiftare eller de som producerar innehåll. Vi användare har också ett ansvar.
     
    Nätjättarna vill inget hellre än att göra oss alla till mobilmissbrukare. Så varför låter vi dem?
     
    Bevisligen är det svårt att stå emot skrollandet. Men det är inte omöjligt att rå på. Nuförtiden finns gott om verktyg för att begränsa både barns och vårt eget beteende: inställningar för skärmfri tid och mobilhotell är bara några.
     
    Det handlar om att ta tillbaka makten över våra liv. Ingen annan kommer göra det åt oss.
     
  • Fröken Allvar

    Jag vill ha den här tråden raderad. Det hjälper inte att trådstarten och inlägg från några användare är raderade. Nu kan jag inte ens anmäla tråden då trådstarten är raderad. 

Svar på tråden Stora mobilberoendet, lilla livet