• Ballina

    Hjälp! Råkade beställa från Kyrkoskatten.se

    Som rubriken lyder så har jag varit ordentligt klantigt och beställt en "tjänst" av Kyrkoskatten.se, tydligen välkända bedragare.

    Efter att ha gått igenom deklarationen igår och sett hur mycket skatt jag betalar till kyrkan så bestämde jag mig för att gå ur. Deras sida var det första som dök upp och hux-flux hade jag beställt hem den där förbannade blanketten utan att inse de tar betalt för det. Nu kommer jag få en faktura hemskickad som de vill jag ska betala. 

    Dumt, jag vet! Ingen fler behöver påpeka det för mig. Någon här inne som kan hjälpa mig?

    Mailade deras kundtjänst och sa att jag ångrar avtalet men har ännu inte fått något svar. 

  • Svar på tråden Hjälp! Råkade beställa från Kyrkoskatten.se
  • Mantrasina

    Hjälpa med vad? Du har begärt att få häva köpet av tjänsten, mer kan du inte göra. 

    Kontakta den församling du tillhör för att få reda hur du ska gå tillväga för att gå ur kyrkan. Kom bara ihåg att begravningsavgiften/skatten kommer kvarstå eftersom det är SvK som är utförare och tillhandahållare av alla begravningsplatser. 

  • Ballina
    Mantrasina skrev 2023-03-08 12:48:37 följande:

    Hjälpa med vad? Du har begärt att få häva köpet av tjänsten, mer kan du inte göra. 

    Kontakta den församling du tillhör för att få reda hur du ska gå tillväga för att gå ur kyrkan. Kom bara ihåg att begravningsavgiften/skatten kommer kvarstå eftersom det är SvK som är utförare och tillhandahållare av alla begravningsplatser. 


    Jo alltså jag mailade dem så fort jag insåg mitt misstag. Dock är de fräcka och skickar inte fakturan förrän 14 dagar har passera och därmed ångerrätten. Så jag mailade dem bara att jag precis gjort en beställning som jag ångrar, hade ju dock inget referensnummer eller något eftersom jag aldrig fick det. Endast mitt namn.

    Räcker det ändå?
  • Jag är bara jag
    Ballina skrev 2023-03-08 12:53:17 följande:
    Jo alltså jag mailade dem så fort jag insåg mitt misstag. Dock är de fräcka och skickar inte fakturan förrän 14 dagar har passera och därmed ångerrätten. Så jag mailade dem bara att jag precis gjort en beställning som jag ångrar, hade ju dock inget referensnummer eller något eftersom jag aldrig fick det. Endast mitt namn.

    Räcker det ändå?
    Nej, de är bedragare och skulle aldrig ge dig rätt. Du får kontakta din församling för att gå ur kyrkan för det kommer du inte få hjälp med av den där bluffirman.
  • Anonym (E)

    Gå ur kyrkan på egen hand, kontakta kommunens konsumentvägledare och kontakta polisen om du får en faktura.

  • villervaller
    Ballina skrev 2023-03-08 12:53:17 följande:
    Jo alltså jag mailade dem så fort jag insåg mitt misstag. Dock är de fräcka och skickar inte fakturan förrän 14 dagar har passera och därmed ångerrätten. Så jag mailade dem bara att jag precis gjort en beställning som jag ångrar, hade ju dock inget referensnummer eller något eftersom jag aldrig fick det. Endast mitt namn.

    Räcker det ändå?
    Det räcker, spara mejlet. 
    Bestrid alla fakturor, även om det går till inkasso. De enda som kan driva in en skuld är Kronofogden och har du bestridit fakturan så skickar Kronofogden det till rätten om skojarna vill driva det så långt. Det kostar dock mycket pengar för dom och de kommer garanterat förlora så lär inte hända.
    Kasta inte in handduken eller låt dom skrämma dig.
  • Anonym (Skojare)

    Gick in på deras hemsida. 369 spänn för något som är så lätt att göra gratis. Vilket lurendrejeri. 


    TS, du har fått bra råd i inlägg 5. 

  • alexias mamma

    Hej,

    jag förstår att du bara vill ha hjälp med din fråga men jag måste bara få berätta vad kyrkoskatten går till.

    beroende på vilken församling du tillhör dras det ju olika men det handlar om några ören per intjänad 100-lapp, kanske 2000 på ett år. 2000 av typ 350? är kanske inte hela världen?

    Du bidrar till att folk i omedelbar katastrof kan få hjälp snabbt. Kyrkan var tex först på plats efter flodvågen. Även nu i syrien och turkiet för att nämna några exempel.

    Genom kyrkoskatten bidrar du även till att hjälpa hemlösa i ditt område, eller kanske en ensamstående förälder med barn som dom kanske knappt har råd med mat till. Du hjälper även din 80-åriga grannfru genom att hon kan komma till kyrkan och få sy o sticka tillsammans med andra som är lika intresserade.

    Eller barnen som vill göra en aktivitet men föräldrarna inte har råd. De barnen kan komma helt gratis till kyrkan och få sjunga i kören. Alla fl-lediga som kan få komma till öppna förskolan och hänga med sina barn när det är snöstorm ute. Detta är bara ett litet axplock av allt kyrkan bistår med dessutom?

    jag förstår att det kan kännas mycket med 2000 kr men snälla, försök tänka hur många som blir hjälpta av dessa pengar. Kyrkan finns alltid öppen för dig och alla du känner.

  • Anonym (Kyrktanten)
    alexias mamma skrev 2023-03-09 05:54:02 följande:

    Hej,

    jag förstår att du bara vill ha hjälp med din fråga men jag måste bara få berätta vad kyrkoskatten går till.

    beroende på vilken församling du tillhör dras det ju olika men det handlar om några ören per intjänad 100-lapp, kanske 2000 på ett år. 2000 av typ 350? är kanske inte hela världen?

    Du bidrar till att folk i omedelbar katastrof kan få hjälp snabbt. Kyrkan var tex först på plats efter flodvågen. Även nu i syrien och turkiet för att nämna några exempel.

    Genom kyrkoskatten bidrar du även till att hjälpa hemlösa i ditt område, eller kanske en ensamstående förälder med barn som dom kanske knappt har råd med mat till. Du hjälper även din 80-åriga grannfru genom att hon kan komma till kyrkan och få sy o sticka tillsammans med andra som är lika intresserade.

    Eller barnen som vill göra en aktivitet men föräldrarna inte har råd. De barnen kan komma helt gratis till kyrkan och få sjunga i kören. Alla fl-lediga som kan få komma till öppna förskolan och hänga med sina barn när det är snöstorm ute. Detta är bara ett litet axplock av allt kyrkan bistår med dessutom?

    jag förstår att det kan kännas mycket med 2000 kr men snälla, försök tänka hur många som blir hjälpta av dessa pengar. Kyrkan finns alltid öppen för dig och alla du känner.


    Bra inlägg. Summan varierar något men ligger på ca 1 % av inkomsten. 
  • Ballina

    Tack så mycket för alla svar!! Har ännu inte hört från bedragarna så det återstår väl att se om de skickar någon faktura.

  • villervaller
    alexias mamma skrev 2023-03-09 05:54:02 följande:

    jag förstår att det kan kännas mycket med 2000 kr men snälla, försök tänka hur många som blir hjälpta av dessa pengar. Kyrkan finns alltid öppen för dig och alla du känner.


    För att sätta detta inlägg i perspektiv så är Svenska kyrkan en av landets största markägare med 400 000 hektar produktiv skogsmark, dess samlade tillgångar uppgår till 90 miljarder kronor där även värdepapper ingår. Trots detta är det en liten del av avkastningen från tillgångarna som går till verksamheten. Istället används inkomsterna från kyrkoskatten i första hand till att bedriva verksamheten. Resultatet från 2021 uppgick till när 4 miljarder.
  • Bagar Bengtsson

    På samma sida som du beställde ifrån finner du även en ångerblankett att ladda ner. 


    Gå ner till "Vanliga frågor" så hittar du svaret på din fråga.

  • Ballina
    Bagar Bengtsson skrev 2023-03-09 23:35:08 följande:

    På samma sida som du beställde ifrån finner du även en ångerblankett att ladda ner. 


    Gå ner till "Vanliga frågor" så hittar du svaret på din fråga.


    Jag har läst flertalet just den frågan gånger och det där har tillkommit på senare dagar. Det fanns ingen ångerblankett att ladda ner.

    Hur som helst så är det inte relevant då jag inte fått hem själva utträdesblanketten än. Läste om andra som hade fått hem den senare än 2v så deras ångerrätt hade löpt ut. Nu hann jag ju upptäcka min tabbe så förhoppningsvis skickar dem den inte ens.
Svar på tråden Hjälp! Råkade beställa från Kyrkoskatten.se