• oONattugglanOo

    Sjuksköterska - hur vanligt är bemanning?

    Hej! Är mitt i livet och funderar på att omskola mig inom vård/hälsa och en superviktig parameter är lön som verkar variera något enormt för sjuksköterskor, men hur pass vanligt är bemanning och de högre lönerna där (50-60)?

    Går det att säga något om hur stor bemanningssektorn är jämfört med resten (i Sthlm) så att man får en uppfattning om hur många jobb det finns?

    Jag förstår att en massa annat är viktigt också men iom att lön varierar så dramatiskt iom med bemanning kan det bli tungan på vågen som avgör.

    Tack!

  • Svar på tråden Sjuksköterska - hur vanligt är bemanning?
  • EpicF

    Innan man ska börja inom brmaning så bör man ha jobbat några år för att bli trygg i som yrkesroll, får erfarenhet och upparbetade en klinisk blick. 

    Inom bemanning kan man tjäna bra, men det beror på vilket bemanningsföretag man jobbar för och också hur man jobbar. Kväll, natt och helg generer alltid mer pengar än enbart dagtid. Sedan beror det också på om man jobbar inom kommunen eller region. 

    Inom kommunen kan ha en bra lön även om mam är anställd direkt i kommunen. 

  • oONattugglanOo

    Jo det har jag tänkt. Några tumregler för var man "ska" vara för att lära sig mycket? Tänker själv spontant sjukhus?

    Några tips om hur man väljer bemanningsbolag?

    Kommun - sjukhusen?

    Region - vårdcentraler?

  • EpicF
    oONattugglanOo skrev 2023-03-22 15:52:28 följande:

    Jo det har jag tänkt. Några tumregler för var man "ska" vara för att lära sig mycket? Tänker själv spontant sjukhus?

    Några tips om hur man väljer bemanningsbolag?

    Kommun - sjukhusen?

    Region - vårdcentraler?


    Personligen tycker jag man ska någon man vill jobba med och har intresse för oavsett om det är sjukshus, kommun eller vc. 
  • oONattugglanOo
    EpicF skrev 2023-03-22 16:05:05 följande:
    Personligen tycker jag man ska någon man vill jobba med och har intresse för oavsett om det är sjukshus, kommun eller vc. 
    Absolut men det tänker jag kommer i ett senare steg när jag vet vad som intresserar mig. Tänker att det är prova-på och se så mycket som möjligt för att se vad man gillar under praktik och första åren.
  • EpicF
    oONattugglanOo skrev 2023-03-27 14:01:17 följande:
    Absolut men det tänker jag kommer i ett senare steg när jag vet vad som intresserar mig. Tänker att det är prova-på och se så mycket som möjligt för att se vad man gillar under praktik och första åren.
    Sök på Trainee-tjänster, då får du variation. 
Svar på tråden Sjuksköterska - hur vanligt är bemanning?