• Loppan1994

    Sjukskrivning pga foglossning

    Går in i v 23 imorgon och har fruktansvärd foglossning. 

    Känner inte av något om jag går hemma och tar de lugnt, men börjar jag göra saker som städning osv så kommer det. Även jobbet, jobbar som personlig assistent.

    Hur lätt har ni andra fått sjukskrivning?

    Är rädd att gå hemma och få avslag. Då får man ju inga pengar för perioden man gått hemma och väntat på beslutet 🤔

  • Svar på tråden Sjukskrivning pga foglossning
  • Hope12

    Jag är sjukskriven för foglossning, blev det 3 månader innan bf. Jobbar också som personlig assistent, där behöver man ju ofta vara rörlig och det är osmidiga rörelser för kroppen. Jag hade (har) däremot ont jämt, även när jag är hemma och vilar, och kan inte ens ta mig för att städa.

    Jag har hört att FK är lite snällare med att godkänna sjukskrivningar under graviditet eftersom det har ett slutdatum, men prata med din läkare om det hela? 

  • Loppan1994
    Hope12 skrev 2023-03-15 13:38:55 följande:

    Jag är sjukskriven för foglossning, blev det 3 månader innan bf. Jobbar också som personlig assistent, där behöver man ju ofta vara rörlig och det är osmidiga rörelser för kroppen. Jag hade (har) däremot ont jämt, även när jag är hemma och vilar, och kan inte ens ta mig för att städa.

    Jag har hört att FK är lite snällare med att godkänna sjukskrivningar under graviditet eftersom det har ett slutdatum, men prata med din läkare om det hela? 


    Tack för svar! Okej det känns ju skönt att dom är snällare, är du sjukskriven och sen har gravidpenning sista 60 dagarna eller sjukskriven till bf? 
    Har kontakt med vct nu så hoppas allt går smidigt 
  • Hope12

    Jag är sjukskriven till 2 dagar innan bf (en söndag), sedan får jag ta ut gravidpenning. Lycka till! 

  • Loppan1994
    Hope12 skrev 2023-03-15 14:53:04 följande:

    Jag är sjukskriven till 2 dagar innan bf (en söndag), sedan får jag ta ut gravidpenning. Lycka till! 


    Okej. Tack snälla! 
  • Corujinha

    Gravid med barn nr 2 och haft foglossning båda graviditeterna, vart sjukskriven v 27 första graviditeten och v 18 i andra, det var inga problem att bli sjukskriven pga. Jag inte kunde varken sitta, gå eller stå så länge som mitt jobb kräver.

  • Loppan1994
    Corujinha skrev 2023-03-15 16:00:19 följande:

    Gravid med barn nr 2 och haft foglossning båda graviditeterna, vart sjukskriven v 27 första graviditeten och v 18 i andra, det var inga problem att bli sjukskriven pga. Jag inte kunde varken sitta, gå eller stå så länge som mitt jobb kräver.


    Okej. Läkaren ringde nu och tydligen ska jag gå via min barnmorska och inte vct för att få intyg 🤔 gjorde du oxå så?
  • Corujinha

    Nu senast (graviditet 2) så bokade min bm på mvc in en läkartid för att hon skulle undersöka mig o prata om foglossningen:) 

  • Loppan1994
    Corujinha skrev 2023-03-15 18:59:58 följande:

    Nu senast (graviditet 2) så bokade min bm på mvc in en läkartid för att hon skulle undersöka mig o prata om foglossningen:) 


    Okej 🙂
  • NadjaF

    Jag jobbar inom handels där jag jobbar med hantera påsar och lyfter. Varit sjukskriven på 50% från Juli Pga foglossning och problem med ryggen. Fick godkänt av FK efter en vecka. Nu idag var jag tillbaka hos läkaren då allt blivit tyngre och mycket jobbigare både psykiskt och fysiskt. Även varit inne på förlossning pga förvärkar. Är i vecka 27 nu. Blev sjukskriven på 75% i två veckor sedan 100 procent en månad i taget. Nu är jag orolig om FK kommer godkänna det här. 
    Någon här med erfarenhe?🙂

  • Loppan1994
    NadjaF skrev 2023-08-23 15:03:13 följande:

    Jag jobbar inom handels där jag jobbar med hantera påsar och lyfter. Varit sjukskriven på 50% från Juli Pga foglossning och problem med ryggen. Fick godkänt av FK efter en vecka. Nu idag var jag tillbaka hos läkaren då allt blivit tyngre och mycket jobbigare både psykiskt och fysiskt. Även varit inne på förlossning pga förvärkar. Är i vecka 27 nu. Blev sjukskriven på 75% i två veckor sedan 100 procent en månad i taget. Nu är jag orolig om FK kommer godkänna det här. 
    Någon här med erfarenhe?🙂


    Mitt blev godkänt från v23 och fram till fl, dock en månad i taget precis som du skriver. Fk tyckte läkaren kunde sjukskriva mig helt fram till bf men det tyckte inte läkaren 😅 behövde aldrig träffa någon läkare heller utan samtal räckte ☺️
  • Loppan1994
    NadjaF skrev 2023-08-29 15:25:41 följande:

    Så du fick ringa läkare och få förnyat varje månad då? 😅


    Japp 😅
Svar på tråden Sjukskrivning pga foglossning