• Grodanboll27

    Kollegor ifrågasätter min sjukskrivning

    Hej! Jag är nu gravid i vecka 22 och har haft problem med foglossning sedan vecka 12. Var till läkaren om det och hon konstaterade foglossning men inte tillräckligt för en eventuell sjukskrivning. Jag fortsatte jobba på men det blev bara mer och mer och har nu varit sjukskriven 50% några veckor. Jag upplever att en kollega inte riktigt har förståelse för min sjukskrivning utan tror att jag orkar göra lika mycket som förut. Hon är lite äldre och kan ha lite hård jargong. Varenda gång jag jobbar med henne , så har hon planerat min själv på en dubbelbemanning ( jobbar inom vården ) och idag ifrågasätta jag det men hon skyllde ifrån sig att hon inte hade hunnit skrivit dit något namn. Fick höra sedan att hon hade snackat skit om mig bakom ryggen , man behöver bara få hjälp att få upp honom sedan klarar man honom själv . Det ska i vilket fall stå ett till namn där ! Hon verkar tro att jag som gravid ska lyfta upp honom själv och detta är inte första gången det händer. Hur anmäler man en kollega för kränkande särbehandling? 

  • Svar på tråden Kollegor ifrågasätter min sjukskrivning
  • Guldnovan
    Grodanboll27 skrev 2023-03-22 12:31:40 följande:
    Så du anklagar mig för att ljuga? Varför skulle jag hitta på en sådan grej?! Du har nog aldrig haft en dålig chef  och tur för dig för tyvärr är chefer inom vården inte alltid dom bästa ( talar av erfarenhet) . Dom gör inte så mycket åt saker och ting utan tycker vi ska lösa saker sinsemellan. 
    Jag har 30 år i vården och tror ff inte på vad du påstår. En chef som accepterar att dubbelbemanning inte sker riskerar att  vt dråsar i backen och/eller personal  skadar sig. 
    Man "tycker inte saker ska lösas sinsemellan" med dubbelbemanning. 
  • Guldnovan
    Grodanboll27 skrev 2023-03-22 12:33:01 följande:
    Det är nog du som ska akta vad du skriver för du antar en massa saker som inte är sant ! 
    Vad ska jag akta mig för? Hotar  du mig? 
  • Grodanboll27
    Guldnovan skrev 2023-03-22 13:20:42 följande:
    Jag har 30 år i vården och tror ff inte på vad du påstår. En chef som accepterar att dubbelbemanning inte sker riskerar att  vt dråsar i backen och/eller personal  skadar sig. 
    Man "tycker inte saker ska lösas sinsemellan" med dubbelbemanning. 
    Vad roligt för dig att du har den erfarenheten , men jag har inte det . Vi får hålla med om att inte hålla med , vi har olika erfarenheter . Jag svarade endast på det du skrev om att akta , du vet inget om min situation eller hur det är på min arbetsplats och därför har du inte rätt att uttrycka dig så. Tack och hej ! 
  • Guldnovan
    Grodanboll27 skrev 2023-03-22 13:37:43 följande:
    Vad roligt för dig att du har den erfarenheten , men jag har inte det . Vi får hålla med om att inte hålla med , vi har olika erfarenheter . Jag svarade endast på det du skrev om att akta , du vet inget om min situation eller hur det är på min arbetsplats och därför har du inte rätt att uttrycka dig så. Tack och hej ! 
    Det funkar ff inte som du beskriver om chefer och dubbelbemanning. Jag har absolut rätt att uttrycka vad jag vill. Här uttrycker jag  tvivel angående din chef och arbetsplats. 
  • neaaaak

    Har egentligen inte med själva frågan att göra. Men du som sitter och påstår att ts ljuger om att chefen inte skulle göra något trots att denne är medveten om att det sker dubbelbanning av endast en person. Lever du under en sten ? Jag har iaf arbetat i vården o ca 15 år och på flertalet olika hemtjänst grupper. Vet inte hur ofantligt många gånger vi fått lösa dubbelbemannignar själva! 
    För några år sedan så tyckte vår dåvarande chef att vi va tvungna att dra in på massor för att vi gick back. Hennes förslag var att vi skulle använda engångs  handskar två gånger genom att vända ut och in på dessa. Det finns så många chefer som är röt ägg ...

  • Nattviol

    Kan du fota av det varje gång det sker (inte patienten, jag ska förklara)? Nu har jag inte jobbat inom vården men tänker mig att det är ett schema som är uppsatt.

    Typ att det ska stå nåt i stil med:

    Per-Oskar 08.15 upp ur sängen Anna & Hanna

    Istället står det: 

    Per-Oskar 08.15 upp ur sängen Stina & ________

    Om du fotar av det schemat strax innan du går in så får du ju bevis. I kameran får ju varje bild en notering på när kortet är taget - alternativt om det finns en klocka brevid som kan styrka det hela. 

    I övrigt hoppas jag att du får må bra hela graviditeten, du har något att se framemot att ta hand om själv om några månader. <3

  • Guldnovan
    neaaaak skrev 2023-03-22 13:51:52 följande:

    Har egentligen inte med själva frågan att göra. Men du som sitter och påstår att ts ljuger om att chefen inte skulle göra något trots att denne är medveten om att det sker dubbelbanning av endast en person. Lever du under en sten ? Jag har iaf arbetat i vården o ca 15 år och på flertalet olika hemtjänst grupper. Vet inte hur ofantligt många gånger vi fått lösa dubbelbemannignar själva! 
    För några år sedan så tyckte vår dåvarande chef att vi va tvungna att dra in på massor för att vi gick back. Hennes förslag var att vi skulle använda engångs  handskar två gånger genom att vända ut och in på dessa. Det finns så många chefer som är röt ägg ...


    Jag ska förklara varför jag tror det är hittepå. Ts ger oss uppgifter om hennes arbetsplats med en chef som är medveten om att dubbelbemanning inte sköts, pratar bort det,  anser att personalen ska sköta detta själva och inte lägger någon energi på problemet. Istället ställer ts frågan hur man anmäler en kollega för kränkande särbehandling. Det är som att fråga- jag snodde en bil i våras och nu har någon backat  på den utanför mitt jobb.  Kan jag ta det på min försäkring eller kan jag kräva att ag betalar nya strålkastare? 
    Ts fråga låter inte trolig helt enkelt. 
    Skulle ts vara 20 och började på sitt första jobb i år vore det mer troligt. 
    Frågan ts skulle ställt är: Min chef är medveten om att dubbelbemanning inte sköts. Vad har jag för skyldighet och rättighet  som anställd? 
  • Tow2Mater
    Grodanboll27 skrev 2023-03-22 12:55:51 följande:
    Om du har läst hela inlägget så är detta ett mönster med henne , jag står alltid på honom själv . Detta är inte en engångsföreteelse 
    Då får du göra det till ett mönster att vänta varje gång? Och kontakta skyddsombudet på din arbetsplats.
  • Pascal
    Guldnovan skrev 2023-03-22 13:20:42 följande:
    Jag har 30 år i vården och tror ff inte på vad du påstår. En chef som accepterar att dubbelbemanning inte sker riskerar att  vt dråsar i backen och/eller personal  skadar sig. 
    Man "tycker inte saker ska lösas sinsemellan" med dubbelbemanning. 
    Jodå, de cheferna finns visst. Jag har också jobbat i vården under lång tid och de chefer som är konflikträdda löser gärna situationen just så, genom att deras personal ska lösa saker sinsemellan. Har man en chef som bryr sig mer om pengarna i verksamheten än något annat så kan de definitivt blunda för att en dubbelbemanning sköts ensam. Det är inte förrän det händer nåt som de här cheferna brukar vakna till liv tyvärr. 
  • Blue Waffle

    Ta upp det med chefen, eller chefen över den.
    Säg att detta händer ofta, det har inte att göra med att du är gravid, du begår ett fel om du tar detta sj'älv och det är enarbetsmiljöfråga.

  • Blue Waffle
    Pascal skrev 2023-03-23 10:41:42 följande:
    Jodå, de cheferna finns visst. Jag har också jobbat i vården under lång tid och de chefer som är konflikträdda löser gärna situationen just så, genom att deras personal ska lösa saker sinsemellan. Har man en chef som bryr sig mer om pengarna i verksamheten än något annat så kan de definitivt blunda för att en dubbelbemanning sköts ensam. Det är inte förrän det händer nåt som de här cheferna brukar vakna till liv tyvärr. 
    Exakt så
  • Millan644

    Gjordes en riskbedömning i samband med att du berättade om graviditeten för chefen? Om det inte gjordes skall en sån definitivt göras, där ser ni över vilka risker du har i din arbetsmiljö samt lägger upp en plan för att undvika dessa risker i största möjliga mån. Det är ett arbetsgivaransvar. Du ska absolut inte lyfta tungt och ännu mindre när du är gravid!

    Läs på lite på Arbetsmiljöverket om risker och graviditet innan du pratar med chefen. Kan vara bra att prata med facken innan också.

Svar på tråden Kollegor ifrågasätter min sjukskrivning