• Asdfganonym

    Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?

    Hej 

    Min lillasyster gick plötsligt bort för 3 dagar sedan. Dödsorsaken är oklar och en rättsmedicinsk obduktion ska göras, vilket vilket känns läskigt och obehagligt, även om vi vill veta vad som hände. vi har olika teorier då hon hade en bakomliggande sjukdom. Allt praktisk som också ska fixas, samtal, tömning och städning av bostad, begravning etc. Allt känns oklart då obduktionen tar tid, vilket drar ut på begravningen. Det värker i mig. Till råga på allt fick min pappa en hjärtinfarkt igår och jag håller på att gå under, nu klarade han sig tack och lov, men han behöver stöd i att återhämta sig från den upplevelsen också. 


    Jag studerar 100% och jobbar 50%. Efter dessa 3 dagar fungerar jag fortfarande inte, jag skulle jobbat denna helgen och bara tanken av att sätta mig och plugga är totalt ointresserat. Jag går som i en dvala och gråter till och från. Min syster är borta. Hon var mellan 25-30 år bara, det skiljde 3 år mellan oss. Detta har tagit hårt på mig, och jag mår extremt dåligt, sover knappt och har ingen matlust. 


    Min fråga är väl egentligen, hur länge kan jag vara hemma? Både betald och obetald ledighet? Enligt kollektivavtal framgår det 1 dags permission, men vem kan vara hemma 1 dag efter något sådant här? Begravningen kommer inte ske förens tidigast om 1,5 vecka, och jag kan inte tänka mig att börja jobba för att ta ledigt igen, sen börja jobba igen. Det känns bättre om allt blir färdigt först. 

    Har någon av er förlorat en syster? Hur har ni gjort med arbete och dylikt? 


    mvh ett krossat hjärta 

  • Svar på tråden Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?
  • Asdfganonym
    Anonym (7) skrev 2023-03-25 21:47:46 följande:
    Ledig kan du vara hur länge som helst, eller så länge ag klarar sig utan dig/godkänner men du får ju inte lön under tiden. 3 dagar är vanligt vid dödsfall som redan nämnts. 
    Att sorg inte är en sjukdom har du helt rätt i men det är sjukskrivning som används. 
    Tack 
  • Anonym (Permission)

    Beklagar verkligen! Så ung också. Det du frågar efter heter permission, vanligt är tex en dag vid dödsfall, begravning. Du kan läsa på länken. Fråga ditt fack eller HR eller din chef vad som gäller hos er. Men det är oftast få dagar. Om du inte vill sjukskriva dig efter det så be om tjänstledigt eller ta semester.

    https://www.unionen.se/rad-och-stod/permission-kort-ledighet-med-lon  

  • Asdfganonym
    Anonym (Permission) skrev 2023-03-25 22:08:01 följande:

    Beklagar verkligen! Så ung också. Det du frågar efter heter permission, vanligt är tex en dag vid dödsfall, begravning. Du kan läsa på länken. Fråga ditt fack eller HR eller din chef vad som gäller hos er. Men det är oftast få dagar. Om du inte vill sjukskriva dig efter det så be om tjänstledigt eller ta semester.

    https://www.unionen.se/rad-och-stod/permission-kort-ledighet-med-lon  


    Tack snälla. mitt kollektivavtal benämner det permission så det har jag läst lite om. Blev bara fundersam över de 10 dagarna. Men bästa är att prata med chefen. Tack igen. 
  • Anonym (Vinnie)

    Anonym (7) jag har aldrig varit sjuk längre än 3 dagar i sträck från jobbet så nej, jag hade inte riktigt koll på när ag betalar och när fk betalar. Varför så otrevlig?

  • EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2023-03-25 20:46:09 följande:
    På ett år är det många dagar, men inte per dödsfall. Så nej, du har inte rätt till 10 dagar nu. Det är väl en dag för dödsfall, en för begravning och en för bouppteckning. 
    Vad menar du här med en dag för  bouppteckning? Har du en aning om vad en bouppteckning är?

    Det tar mer än en dag för bouppteckning.
    Jag har haft två bouppteckningar som föll på min lott. En fixade jag själv och jag kan säga rent ut att det tar mer än en dag att fixa. Satt med bouppteckningen i en månad att fixa. Den andra bouppteckningen så anlitade jag en jurist som sysslar med bouppteckningar och arv. För
    juristen tog det c:a 14 dagar att fixa.
    När bouppteckningen är klar så kan man skicka in den med posten. 

    Sedan visst får man 3-dagars ledigt vid dödsorsak av angöring, dock så har det med begravningen att göra och man kan ha resväg.. Men inget  av de lediga dagarna har med bouppteckningseden att göra..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ellen)

    Rent juridiskt finns ingen lag som reglerar rätten att vara frånvarande när saker som denna inträffar. Utan permission eller egen angelägenhet med lön vid nära anhörigs svåra sjukdom, bortgång, bouppteckning och begravning regleras i kollektivavtal.
    Kommun & region har haft 10 dagar förr men det är ändrat sen förra hösten.
    Gällande sjukfrånvaro så är det sant att sorg inte är en sjukdom men arbetsförmågan kan absolut bli nedsatt om man är mitt i en kris eller ett trauma så det är inte helt orimligt att man kan bli sjukskriven av läkare. Det är Lag om sjuklön som reglerar rätten till sjuklön och hur man kvalificerar sig.

  • Anonym (S)
    EnAnonumius skrev 2023-03-25 22:36:46 följande:
    Vad menar du här med en dag för  bouppteckning? Har du en aning om vad en bouppteckning är?

    Det tar mer än en dag för bouppteckning.
    Jag har haft två bouppteckningar som föll på min lott. En fixade jag själv och jag kan säga rent ut att det tar mer än en dag att fixa. Satt med bouppteckningen i en månad att fixa. Den andra bouppteckningen så anlitade jag en jurist som sysslar med bouppteckningar och arv. För
    juristen tog det c:a 14 dagar att fixa.
    När bouppteckningen är klar så kan man skicka in den med posten. 

    Sedan visst får man 3-dagars ledigt vid dödsorsak av angöring, dock så har det med begravningen att göra och man kan ha resväg.. Men inget  av de lediga dagarna har med bouppteckningseden att göra..

    Det menas att det är när boet ska skiftas. Inte att göra själva bouppteckningen. 


    Hos oss, jobbar statligt, heter det bouppteckning eller arvskifte. Det får man vara ledig en dag för. 


     

  • EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2023-03-25 23:41:47 följande:

    Det menas att det är när boet ska skiftas. Inte att göra själva bouppteckningen. 


    Hos oss, jobbar statligt, heter det bouppteckning eller arvskifte. Det får man vara ledig en dag för. 


     


    Märkligt statlig myndighet du jobbar på då i så fall som säger "bouppteckning eller arvskifte" och man får ledigt för detta.

    Det var inte så du skrev..
    Du skrev "En dag ledig för bouppteckning".

    Bouppteckning och arvskifte är inte riktig "samma sak"... 
    Men kanske din statliga syster myndighet, skatteverket, har fel? Även juristerna som jobbar med arv och bouppteckningar har fel?
    Man måste färdigställa  bouppteckningen innan man kan göra att arvskifte.

    Att man kan få ledigt för arvskiftet det känner jag till.. Men det är  sällan man har arvskifte i samband med en begravning. 
    I samband med begravning så får man ledigt 2-3 dagar.
    Inte så som du skrev en dag för begravningen och en dag för bouppteckningen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aiphos1972

    Hos oss får vi iallafall en dag ledigt för bouppteckning dvs för att kunna närvara den dagen. Och en dag för begravning. Det är allt. Om man själv ska göra själva bouppteckningen får man göra det på sin fritid. 

  • Anonym (´´´)
    Anonym (7) skrev 2023-03-25 21:26:56 följande:
    En dags permission när man fyller 50? Nä du...
    Varför skriver du permission, det har interner. 
    Därför att det är detta begrepp som använd i det här sammanhanget. Läs på lite själv innan du anklagar andra.
  • mammatill6

    Det är sjukskrivning som gäller om du vill va hemma längre. Men samtidigt är det nog inte rimligt att förvänta sig kunna va hemma tills allt praktiskt är klart. Du säger 1,5 vecka till begravning, det låter väldigt lite. De flesta sker efter 3-4 veckor. Sen bouppteckning ta tid. Tömma lägenhet kan ju göras på enbhelg, inget man sjukskriver sig för.
    Tyvärr ser inte verkli ut så att man får vara betalt ledig i flera veckor efter ett dödsfall. 

  • Jemp
    Anonym (7) skrev 2023-03-25 21:26:56 följande:
    En dags permission när man fyller 50? Nä du...
    Varför skriver du permission, det har interner. 
    Permission=ledigt med lön. 
    Många avtal har det för bla. Egen 50årsdag och bröllop, flytt samt nära anhörigs bortgång/begravning. Vid dödsfall brukar det vara en dag. 

    Ts: det är just sjukanmäld du ska vara. Man har inte automatiskt rätt till ledigt vid dödsfall men om sorgen gör att du inte fungerar som du själv skriver (helt rimligt) är det grund för just sjukskrivning. Där styr ditt mående, inte behov av att lösa praktiska saker. Jag beklagar sorgen! 
  • Anonym (S)
    EnAnonumius skrev 2023-03-26 06:56:19 följande:
    Märkligt statlig myndighet du jobbar på då i så fall som säger "bouppteckning eller arvskifte" och man får ledigt för detta.

    Det var inte så du skrev..
    Du skrev "En dag ledig för bouppteckning".

    Bouppteckning och arvskifte är inte riktig "samma sak"... 
    Men kanske din statliga syster myndighet, skatteverket, har fel? Även juristerna som jobbar med arv och bouppteckningar har fel?
    Man måste färdigställa  bouppteckningen innan man kan göra att arvskifte.

    Att man kan få ledigt för arvskiftet det känner jag till.. Men det är  sällan man har arvskifte i samband med en begravning. 
    I samband med begravning så får man ledigt 2-3 dagar.
    Inte så som du skrev en dag för begravningen och en dag för bouppteckningen.

    Bra att du vet bättre än mig vad det står på vår medarbetarwebb. 


    Nu arbetar jag på ett universitet så folk är intelligenta nog för att förstå vad som avses.

    Ja, en dag ledig för bouppteckning eller arvskifte. Vad är märkligt med det? De arvskiften jag har erfarenhet av har skett på banken. 


    Vi har en dag ledigt för begravning, vill man vara ledig mer tar man semester. 

  • Anonym (Vinnie)
    Anonym (S) skrev 2023-03-26 13:48:24 följande:

    Bra att du vet bättre än mig vad det står på vår medarbetarwebb. 


    Nu arbetar jag på ett universitet så folk är intelligenta nog för att förstå vad som avses.

    Ja, en dag ledig för bouppteckning eller arvskifte. Vad är märkligt med det? De arvskiften jag har erfarenhet av har skett på banken. 


    Vi har en dag ledigt för begravning, vill man vara ledig mer tar man semester. 


    Du har 1 dag ledig betalt för begravning men också för resväg om begravningen är långt borta. Det gäller alltså om det är en nära anhörig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Vinnie) skrev 2023-03-26 15:49:09 följande:
    Du har 1 dag ledig betalt för begravning men också för resväg om begravningen är långt borta. Det gäller alltså om det är en nära anhörig.
    Jag har inte sett det men det står säkert någonstans . Har aldrig behövt mer än en dag.
  • EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2023-03-26 13:48:24 följande:

    Bra att du vet bättre än mig vad det står på vår medarbetarwebb. 


    Nu arbetar jag på ett universitet så folk är intelligenta nog för att förstå vad som avses.

    Ja, en dag ledig för bouppteckning eller arvskifte. Vad är märkligt med det? De arvskiften jag har erfarenhet av har skett på banken. 


     


    Nej jag vet inte "bättre än någon annan" om vad som står på Skatteverkets hemsida.
    Jag vet ej heller bättre än juristerna som jobbar med dödsbon, och för att jag har gjort två bouppteckningar, en på egen hand och en annan som jag anlitade en jurist att göra åt mig. 

    Jag är tillräckligt intelligent nog (för att sjunka ned på din nivå och jabba om hur intelligent någon är) för att förstå att det är en signifikant skillnad mellan bouppteckning och arvskifte.

    Kanske dina medarbetare på universitets, som du hävdar är intelligenta nog, kan kanske vara intelligenta nog att upplysa dig om det, så du också förstår vad som avses med bouppteckning och arvskifte. 

    Dessutom så finns det ingen lagfest rättighet att få ledigt för att få en bouppteckning uppläst, om bouppteckningen gjorts av en anlitad jurist. 
    Ej heller lagfest ledighet för arvskifte heller.
    Många arbetsgivare ger dock ledigt ändå för dessa ändamål, men som sagt det är inte en lagfäst rättighet och man har ingen rätt att kräva ledigt för det heller.
    Dock begravning av nära anhörig är det.  


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2023-03-26 15:52:44 följande:
    Jag har inte sett det men det står säkert någonstans . Har aldrig behövt mer än en dag.
    Jobbade du inte på universitet?

    Då borde ju du var intelligent nog att kunna ta reda på fakta först innan du rättar andra. Men vad gör du i stället? Jo du gör en komplett en ointelligent handling i stället och rätta andra baserat  "du har inte sett något (alltså har personen fel)".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)
    EnAnonumius skrev 2023-03-26 17:12:07 följande:
    Nej jag vet inte "bättre än någon annan" om vad som står på Skatteverkets hemsida.
    Jag vet ej heller bättre än juristerna som jobbar med dödsbon, och för att jag har gjort två bouppteckningar, en på egen hand och en annan som jag anlitade en jurist att göra åt mig. 

    Jag är tillräckligt intelligent nog (för att sjunka ned på din nivå och jabba om hur intelligent någon är) för att förstå att det är en signifikant skillnad mellan bouppteckning och arvskifte.

    Kanske dina medarbetare på universitets, som du hävdar är intelligenta nog, kan kanske vara intelligenta nog att upplysa dig om det, så du också förstår vad som avses med bouppteckning och arvskifte. 

    Dessutom så finns det ingen lagfest rättighet att få ledigt för att få en bouppteckning uppläst, om bouppteckningen gjorts av en anlitad jurist. 
    Ej heller lagfest ledighet för arvskifte heller.
    Många arbetsgivare ger dock ledigt ändå för dessa ändamål, men som sagt det är inte en lagfäst rättighet och man har ingen rätt att kräva ledigt för det heller.
    Dock begravning av nära anhörig är det.  

    När man hävdar att saker är på ett visst sätt fast man inte vet så blir det bara löjligt. 


    Googla ledighet vid bouppteckning så får du svaret. 

  • Anonym (236)
    Asdfganonym skrev 2023-03-25 20:33:37 följande:
    Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?

    Hej 

    Min lillasyster gick plötsligt bort för 3 dagar sedan. Dödsorsaken är oklar och en rättsmedicinsk obduktion ska göras, vilket vilket känns läskigt och obehagligt, även om vi vill veta vad som hände. vi har olika teorier då hon hade en bakomliggande sjukdom. Allt praktisk som också ska fixas, samtal, tömning och städning av bostad, begravning etc. Allt känns oklart då obduktionen tar tid, vilket drar ut på begravningen. Det värker i mig. Till råga på allt fick min pappa en hjärtinfarkt igår och jag håller på att gå under, nu klarade han sig tack och lov, men han behöver stöd i att återhämta sig från den upplevelsen också. 


    Jag studerar 100% och jobbar 50%. Efter dessa 3 dagar fungerar jag fortfarande inte, jag skulle jobbat denna helgen och bara tanken av att sätta mig och plugga är totalt ointresserat. Jag går som i en dvala och gråter till och från. Min syster är borta. Hon var mellan 25-30 år bara, det skiljde 3 år mellan oss. Detta har tagit hårt på mig, och jag mår extremt dåligt, sover knappt och har ingen matlust. 


    Min fråga är väl egentligen, hur länge kan jag vara hemma? Både betald och obetald ledighet? Enligt kollektivavtal framgår det 1 dags permission, men vem kan vara hemma 1 dag efter något sådant här? Begravningen kommer inte ske förens tidigast om 1,5 vecka, och jag kan inte tänka mig att börja jobba för att ta ledigt igen, sen börja jobba igen. Det känns bättre om allt blir färdigt först. 

    Har någon av er förlorat en syster? Hur har ni gjort med arbete och dylikt? 


    mvh ett krossat hjärta 


    Jag förlorade min 26-åriga lillasyster plötsligt för några år sedan. Där skulle också ske obduktion och allt det där praktiska du nämner.

    Jag var ledig en vecka från jobbet. 1 dag betald (permission), resten tror jag att jag var sjukanmäld för. Kunde varit hemma längre obetalt men min chef tyckte att det skulle vara bra för mig att återgå till rutiner. 

    Skulle påstå att så länge du kommer överens med din ag kan du vara hemma obetalt så länge du behöver. Men rättigheter har du inte.

    Begravningen var det värsta jag varit med om i mitt liv. Smärtan efter telefonsamtalet och sorgen var ingenting mot att sitta där och se hennes bild på en kista.
  • MsM84

    Beklagar sorgen. Jag har inte förlorat en syster, men min mamma gick bort efter en kort tids sjukdom. Då sjukskrev jag mig eftersom jag inte fungerade ordentligt. Kunde inte sova ordentligt och kunde inte koncentrera mig på jobbet. Tror jag var hemma helt i drygt en månad, sen halvtid nån vecka och sen hade jag min planerade semester. Sen gick det ok att jobba igen. Även om man inte är fysiskt sjuk kan man bli väldigt påverkad och chockad om det sker oväntat. 

Svar på tråden Min lillasyster har dött, hur lång ledighet?