• FrökenTrädgren

    Försäkringskassan vill att jag gör AFU

    Hej! Jag har varit deltidssjukskriven för depression och utmattningssyndrom sedan augusti 2022. För några veckor sedan beslutade min handläggare på F-kassan att jag ska återgå till mitt arbete och min tjänst på 80%. Efter att jag klagat och även fått ett nytt sjukintyg från min läkare (som bestämt hävdar att jag behöver vara sjukskriven ännu en tid) har handläggaren beslutat att jag ska göra en aktivitetsförmågeutredning. Jag mår jättedåligt och har ångest över detta. Vad innebär en AFU? Är det vanligt att behöva göra en AFU redan efter ?bara? ett halvårs deltidssjukskriven? Jag älskar mitt jobb och är fast besluten om att ta mig tillbaka men pga olyckliga omständigheter har jag inte fått den rehabilitering från hälsocentralen som jag behövt. Jag har jättesvårt att prata om min psykiska hälsa för att jag skäms och är så otroligt rädd för att inte bli trodd. 

  • Svar på tråden Försäkringskassan vill att jag gör AFU
  • GGN

    Helt rimligt och ett halvår är lång tid. 

    De gör inte detta för att vara elaka, de har skyldighet enligt lag (socialförsäkringsbalken om jag minns rätt). Dessutom har du enligt lag rätt till rehabilitering.

    Stort lycka till. 

  • Mini700

    Lustigt så.. apropå deras skyldighet? att vi har individer hos oss som har lyckats vara sjukskrivna i både 3, 4 och 6 år ? på heltid !! utan att Försäkringskassan har lyft ett finger. 

  • GGN
    Mini700 skrev 2023-05-28 13:40:13 följande:

    Lustigt så.. apropå deras skyldighet? att vi har individer hos oss som har lyckats vara sjukskrivna i både 3, 4 och 6 år ? på heltid !! utan att Försäkringskassan har lyft ett finger. 


    Får dessa personer sjukpenning?
Svar på tråden Försäkringskassan vill att jag gör AFU