• Carron391121

    Någon som är tillsammans med någon som är autistisk?

    Fick för några månader sen fick vi veta att min kille förmodligen är autistisk, eller har högfungerande autism..

    han har svårt med att förstå mina känslor och vad jag kan tänkas behöva, han har inget intresse i att träffa mina vänner eller liknande, han har sitt absolut favorit intresse, fotbollen 😂

    känner ingen annan som har någon i sin närhet med samma diagnos, finns det någon här? 


    kan va kul att bolla tankar och funderingar, eller om någon av era partners sökt hjälp för det här, och vilken hjälp han/hon fick ? 

     

  • Svar på tråden Någon som är tillsammans med någon som är autistisk?
  • Ylva34

    Jag tänker spontant att det är därifrån han fått diagnosen som de kan hjälpa er vidare med information om vart ni kan vända er i den stad ni bor i? Jag hade börjat där i alla fall, hört mig för, de kanske sitter på mer :) Finns säkert info online, men frågan är vad som är nyttig sådan och inte. 

  • Magical

    Han får ju en genomgång med hur just han fungerar, när man avslutar en utredning, är det det du menar med att "ni" nyss fått veta? 

    Alla är olika, oavsett vad det står för diagnos på ett papper så du måste helt enkelt lära känna honom bättre, och han sig själv. 
    Ni behöver göra upp om hur ni ska kommunicera. Du kanske tex måste tala om "jag behöver det här, nu känner jag så här" etc. 
    Han måste å sin sida fråga dig, om han inte förstår. 

    Alla har känslor, så även människor med autism, men de kanske inte alltid visar det på det vis vi andra tänker oss, eller vid samma tillfällen. 

Svar på tråden Någon som är tillsammans med någon som är autistisk?