• photoid

    "Förbesiktning" lägenhet - vad ska jag tänka på? Nervös

    Hejsan!

    Jag har precis sagt upp mitt lägenhetskontrakt och min hyresvärd har skickat ut ett mail om att de inom 10 dagar kommer boka in en "förbesiktning" i läggan. Sedan kommer en till "slutbesiktning" ske innan jag flyttar ut.

    Jag har aldrig avslutat ett eget hyreskontrakt tidigare, och blev ganska stressad över detta - antar att de alltså ska komma inom tio dagar och jag har ingen aning hur jag ska förbereda mig! Jag är lite plågad av ångest och triggade verkligen igång på detta, alltså jag vet ju att det knappast är så att hyresvärden kommer och kör någon stasikontroll men jag är nervös ändå, mest för att jag inte har någon aning om hur jag ska förbereda mig.

    Att städa och så är ju självklart, men hur genomgående och noggrann bör jag vara? Tror ni de kommer vilja kolla bakom möbler och så? Jag flyttade bara in för drygt sex månader sedan så några förslitningar att tala om borde inte finnas, men jag har satt upp en hylla och lite tavlor, borde jag skruva ner dessa så de kan inspektera väggarna? Är det okej om jag bjuder in någon annan att vara med när de kommer, typ pappa, eller borde jag vara själv (bor ensam)?

    Jag är tacksam för all info som går att få, och hoppas verkligen det finns någon här med erfarenhet av förbesiktningar eller bara besiktningar i allmänhet!

    Nervös själ

  • Svar på tråden "Förbesiktning" lägenhet - vad ska jag tänka på? Nervös
  • Fjäril kär

    Det handlar om att se hur din lägenhet ser ut som den är just nu. Dvs om du har satt upp saker du kanske behöver åtgärda, om något är trasigt som ska lagas  om badrummet luktar illa och mer större saker. Dom kan även då påpeka saker dom vill ha återställda eller hittar saker du kommer få betala. Finns även möjlighet för dig själv att berätta om du vill lämna något kvar och kanske behöver godkännande. (typ spegelvägg eller en extra garderob) 

    Städa blir bra men inget annat behövs.

    Slutbesiktning innebär att dom inspekterar lägenheten sen när den är tom och urstädad och kollar om allt är städat, allt är helt och att inget saknas. 

  • photoid
    Fjäril kär skrev 2023-04-05 17:12:04 följande:

    Det handlar om att se hur din lägenhet ser ut som den är just nu. Dvs om du har satt upp saker du kanske behöver åtgärda, om något är trasigt som ska lagas  om badrummet luktar illa och mer större saker. Dom kan även då påpeka saker dom vill ha återställda eller hittar saker du kommer få betala. Finns även möjlighet för dig själv att berätta om du vill lämna något kvar och kanske behöver godkännande. (typ spegelvägg eller en extra garderob) 

    Städa blir bra men inget annat behövs.

    Slutbesiktning innebär att dom inspekterar lägenheten sen när den är tom och urstädad och kollar om allt är städat, allt är helt och att inget saknas. 


    Tack för svar!

    Så det är inte så mycket "hårdnackad" inspektion som det är att t.ex. säga "det här behöver du fixa, annars betala" typ? Inget är trasigt mig veterligen, har skruvat upp lite hyllor och så som jag antar att jag antingen får spackla och måla eller betala dem för att ordna. 

    Slutbesiktning känns som att jag känner igen, vet ju att hyresvärdar kollar allt just innan/när man flyttar för att se till att allt ser ok ut, det var just detta med att de ska komma inom några dagar som fick mig att flippa ur lite haha!

    Känner mig lugnare nu, tack så mycket! <3
  • Fjäril kär
    photoid skrev 2023-04-05 17:41:18 följande:
    Tack för svar!

    Så det är inte så mycket "hårdnackad" inspektion som det är att t.ex. säga "det här behöver du fixa, annars betala" typ? Inget är trasigt mig veterligen, har skruvat upp lite hyllor och så som jag antar att jag antingen får spackla och måla eller betala dem för att ordna. 

    Slutbesiktning känns som att jag känner igen, vet ju att hyresvärdar kollar allt just innan/när man flyttar för att se till att allt ser ok ut, det var just detta med att de ska komma inom några dagar som fick mig att flippa ur lite haha!

    Känner mig lugnare nu, tack så mycket! <3
    Nej det är inga pekpinnar alls. Mer att se om något behöver felanmälas och åtgärdas av hyresbolaget samt om du som boende har gjort saker som inte räknas som normalt slitage. Så att dom i sin tur hinner tapetsera, byta dörr etc innan nästa flyttar in

    Det är också en säkerhet för att ha koll på hur det ser ut innan man flyttar så dom inte möts av upphackat parkettgolv eller spräckt handfat vid slutbesiktning och blir blåst av hyresgästen. 
Svar på tråden "Förbesiktning" lägenhet - vad ska jag tänka på? Nervös