• Anonym (Lund)

    Hormonspiraler

    Hejsan

    satte in hormonspiral (Jaydeen) för ungefär  en månad sedan. Jag har sedan Den sattes på plats känt mig nedstämd, tappat ork och lust, aptiten är bortblåst Och jag har fått lite acne. jag har fött ett barn 2021. har sedan tidigare ätit minipiller. 
    hur länge bör jag stå ut med detta om det kan bero på spiralen? Finns det andra spiraler som är bätree? 

    berätta gärna om era biverkningar och även det positiva Skäms

  • Svar på tråden Hormonspiraler
  • Anonym (Lund)

    ni kan få berätta om alla spiraler här. Koppar och hormon vill höra biverkningar och det positiva. ska en behöva må shit psykiskt ? hur länge kan en undra?

  • Anonym (Ta ut, inte stå ut)

    Vadå stå ut? Av vilken anledning har du den om man får fråga? Blir lättare att göra en rimligt avvägande om du nämner varför du har den.

  • Anonym (Ta ut, inte stå ut)
    Anonym (Lund) skrev 2023-04-14 20:00:06 följande:

    ni kan få berätta om alla spiraler här. Koppar och hormon vill höra biverkningar och det positiva. ska en behöva må shit psykiskt ? hur länge kan en undra?


    testade för att se om jag kunde slopa mensen. funkade icke! Fick bara längre mens. någon mer biverknng märkte jag inte av, men det gäller att ha insikt om vad som kan hända i kroppen på längre sikt. Mycket högre risk för Bröstcancer t ex.

    tog ut den, den fyllde inget syfte. En poäng var ju annars att den är säker som en steriliseirng, men jag tror på manlig steriliseirng istället. kvinnlig sterilisering kan tydlgen ev också sätta hormoner ur kontroll. Är inte i ett förhållande.
  • Anonym (Lund)

    Har den enbart för att förhindra graviditet.

    min fråga är om oro/nedstämdhet/illamående försvinner efter ett tag? Eller är det ihållande?

  • Anonym (Lund)

    I took it out! And I feel alive again. kommer never ever ta hormoner igen. Det fungerade inte lika för mig, mådde lixsom vra dagen efter. 

  • Anonym (Skönt)

    Mirena efter första barnet så slutade mensen nästan direkt och inga biverkningar. Fortsatt Mirena efter andra barnet men nu tog det några månader innan mensen slutade helt. Har även haft lite småblödning ibland. Viktuppgång eller bara svårt att gå tillbaka till innan barnet? Är ändå jättenöjd av hormonspiralen det är verkligen en befrielse att slippa mensen.

  • Mimosa86
    Anonym (Lund) skrev 2023-04-14 20:00:06 följande:

    ni kan få berätta om alla spiraler här. Koppar och hormon vill höra biverkningar och det positiva. ska en behöva må shit psykiskt ? hur länge kan en undra?


    Efter barnen tog jag en paus från p-piller och det var så stor skillnad. Jag fick tillbaka min sexlust, jag insåg nog aldrig hur mycket hormonerna påverkat men det var en enorm skillnad. Även humöret var så mycket mer bättre- så jag och min man var helt på det klara med att jag aldrig mer skulle ta hormoner.

    Så jag satte in kopparspiral.

    Min man var skeptisk, -koppar är ju giftigt, ska du ha koppar i kroppen?!-

    och kopparspiralen funkade inte alls för mig. Den var för stor för min livmoder och skruvade sig (enormt smärtsamt ). jag blödde enormt vid mens. Men det värsta var att jag fick ångest av den. Nedstämdhet och ångest som jag aldrig haft tidigare. Och det var under en period där verkligen allt var kanon i livet och relativt begränsad stress. Min barnmorska sa att den måste ut.

    Jag googlade sen på kopparspiral och kopparutsmönstring i kroppen och det verkar vara en ökning av kopparmängden som är relativt otestad. Många som haft problem med kopparspiral utrycker just liknade effekt av kopparutsöndringen som vid hormonella p-piller. Tydligen korrelerar koppar helt fel om en person har mycket östrogen i kroppen (jag).

    Jag ORKAR inte laborera mer med kroppen! Nu måste den fan få vila från åratal av piller men också barnafödande.

    Min man använder kondom. Så blev det. Han vill inte göra vasektomi så då blir det gummi. Vi båda anser att det är det enda rätta och han ser hellre att hans känsla dämpas med kondom än att jag ska ta substanser som gör att jag inte vill ligga alls och som gör mig ledsen. En självklar lösning.
  • Anonym (Lund)
    Mimosa86 skrev 2023-04-23 09:19:44 följande:
    Efter barnen tog jag en paus från p-piller och det var så stor skillnad. Jag fick tillbaka min sexlust, jag insåg nog aldrig hur mycket hormonerna påverkat men det var en enorm skillnad. Även humöret var så mycket mer bättre- så jag och min man var helt på det klara med att jag aldrig mer skulle ta hormoner.

    Så jag satte in kopparspiral.

    Min man var skeptisk, -koppar är ju giftigt, ska du ha koppar i kroppen?!-

    och kopparspiralen funkade inte alls för mig. Den var för stor för min livmoder och skruvade sig (enormt smärtsamt ). jag blödde enormt vid mens. Men det värsta var att jag fick ångest av den. Nedstämdhet och ångest som jag aldrig haft tidigare. Och det var under en period där verkligen allt var kanon i livet och relativt begränsad stress. Min barnmorska sa att den måste ut.

    Jag googlade sen på kopparspiral och kopparutsmönstring i kroppen och det verkar vara en ökning av kopparmängden som är relativt otestad. Många som haft problem med kopparspiral utrycker just liknade effekt av kopparutsöndringen som vid hormonella p-piller. Tydligen korrelerar koppar helt fel om en person har mycket östrogen i kroppen (jag).

    Jag ORKAR inte laborera mer med kroppen! Nu måste den fan få vila från åratal av piller men också barnafödande.

    Min man använder kondom. Så blev det. Han vill inte göra vasektomi så då blir det gummi. Vi båda anser att det är det enda rätta och han ser hellre att hans känsla dämpas med kondom än att jag ska ta substanser som gör att jag inte vill ligga alls och som gör mig ledsen. En självklar lösning.
    Tycker att man hör så mycket om att sexlusten kommer tillbaka. Funderar på att slopa det jag tar idag och se om lusten kommer fram. Kan de vare sa att man får ångest eller oro? Läste detta i en annan tråd.
  • Anonym (Lund)
    Anonym (Lund) skrev 2023-05-08 21:17:10 följande:
    Tycker att man hör så mycket om att sexlusten kommer tillbaka. Funderar på att slopa det jag tar idag och se om lusten kommer fram. Kan de vare sa att man får ångest eller oro? Läste detta i en annan tråd.
    Skulle ju slutat med hormoner.. började efter några dagar med p-p Efter uttag av spiralen.  Bra att man är konsekvent osv ?
  • Anonym (Ta ut, inte stå ut)
    Mimosa86 skrev 2023-04-23 09:19:44 följande:
    Efter barnen tog jag en paus från p-piller och det var så stor skillnad. Jag fick tillbaka min sexlust, jag insåg nog aldrig hur mycket hormonerna påverkat men det var en enorm skillnad. Även humöret var så mycket mer bättre- så jag och min man var helt på det klara med att jag aldrig mer skulle ta hormoner.

    Så jag satte in kopparspiral.

    Min man var skeptisk, -koppar är ju giftigt, ska du ha koppar i kroppen?!-

    och kopparspiralen funkade inte alls för mig. Den var för stor för min livmoder och skruvade sig (enormt smärtsamt ). jag blödde enormt vid mens. Men det värsta var att jag fick ångest av den. Nedstämdhet och ångest som jag aldrig haft tidigare. Och det var under en period där verkligen allt var kanon i livet och relativt begränsad stress. Min barnmorska sa att den måste ut.

    Jag googlade sen på kopparspiral och kopparutsmönstring i kroppen och det verkar vara en ökning av kopparmängden som är relativt otestad. Många som haft problem med kopparspiral utrycker just liknade effekt av kopparutsöndringen som vid hormonella p-piller. Tydligen korrelerar koppar helt fel om en person har mycket östrogen i kroppen (jag).

    Jag ORKAR inte laborera mer med kroppen! Nu måste den fan få vila från åratal av piller men också barnafödande.

    Min man använder kondom. Så blev det. Han vill inte göra vasektomi så då blir det gummi. Vi båda anser att det är det enda rätta och han ser hellre att hans känsla dämpas med kondom än att jag ska ta substanser som gör att jag inte vill ligga alls och som gör mig ledsen. En självklar lösning.
    Vilken fin och omhändertagande man du har!

    har träffat EN kille som inte gnällde och så över kondom. Han verkade tycka att det bara var helt självklart. Tyvärr blev man inte kär i honom :). Men det gläder mig att det finns män som förstår vansinnet att hålla på med hormonella medel så här. Det är ju mest för deras skull liksom.
Svar på tråden Hormonspiraler