• Pewanina

    Tips på lätt mat

    Jag behöver tips på mat som kräver minimal arbetsinsats. Senaste veckorna av graviditeten har jag fått riktigt ont i ryggen av att stå i köket. Jag klarar högst 20 min. Det har blivit oerhörda mängder chicken nuggets, fiskpinnar & pulvermos, fetaostpasta och köttbullar & makaroner. Sen tar fantasin slut. Behöver tips på mer mat som kräver minimal arbetsinsats och som lagas i vanlig ugn eller på spisen. Inget fläskkött och helst inte fisk då maken inte gillar det. Det spelar ingen roll om det är halvfabrikat eller snabba rätter man lagar ihop själv. 

  • Svar på tråden Tips på lätt mat
  • Anonym (Blandad kompott)

    Köttfärslimpa
    Kycklingben i ugn
    Viltskav eller renskav
    Våfflor
    Plättar
    Pannkaka
    Kycklingchorizo

  • Fjäril kär

    Koka valfri pasta
    Köp valfri färdig tomatsås på burk, finns många som är väldigt goda - häll över burken över pastan och rör om
    Stek bacon och servera till detta, strö över riven ost eller parmesan. 

  • Anonym (Blandad kompott)
    Fjäril kär skrev 2023-04-18 18:37:46 följande:

    Koka valfri pasta
    Köp valfri färdig tomatsås på burk, finns många som är väldigt goda - häll över burken över pastan och rör om
    Stek bacon och servera till detta, strö över riven ost eller parmesan. 


    Då äter de inte för bacon är fläskkött.
  • Anonym (V)

    Din man vill inte hjälpa till?

    broccoli soppa med varma mackor 

  • Tow2Mater
    Anonym (Blandad kompott) skrev 2023-04-18 18:40:17 följande:
    Då äter de inte för bacon är fläskkött.
    Vilka är de?

    Snabbnudlar i micron 3 min, ta ut ur micron och lägg in grönkål som du rivit i mindre bitar i micron i 1,5 min. Blanda ihop. Eventuellt lägg i lite burkmajs som bara behöver bli varmt.
  • Anonym (Blandad kompott)
    Tow2Mater skrev 2023-04-18 18:51:21 följande:
    Vilka är de?

    Snabbnudlar i micron 3 min, ta ut ur micron och lägg in grönkål som du rivit i mindre bitar i micron i 1,5 min. Blanda ihop. Eventuellt lägg i lite burkmajs som bara behöver bli varmt.
    Men jösses, du ska alltid trilskas i varenda tråd. Läs ts! Hon pratar om sig och sin man. Det blir de. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Blandad kompott) skrev 2023-04-18 18:40:17 följande:
    Då äter de inte för bacon är fläskkött.
    Anonym (Blandad kompott) skrev 2023-04-18 18:40:17 följande:
    Då äter de inte för bacon är fläskkött.

    Eftersom bacon serveras på sidan om som tillbehör är det inga problem att byta ut det mot kalkonbacon, rostbiff eller annat 
  • student2013

    Koka pasta sen värmer du Stuvad spenat och har i lite matlagningsgrädde och svampbuljong och låter koka upp.

    Snabbt och super gott 🙂

  • Anonym (Mums)

    Blanda olja, soya, pressad vitlök, rosmarin och peppar i en påse, lägg ner kycklingklubbor. Efter ett par timmar i kylskåp eller till nästa dag, har de marinerats. 
    Skölj potatis. Sitter ner och skiva potatisen tunt. Lägg på ugnsplåt. Lägg kycklingklubborna ovanpå. In i ugnen. 

    Kålpudding. Sitt ner och strimla vitkål och lök. Stek det. Blanda detta med lika mycket köttfärs, in i ugnen. Googla kryddor, sirap etc som man ska tillsätta. Koka potatis eller ris till. Gräddig färdigköpt sås till och lingon. Eller i stället för vitkål och lök, ta surkål, då slipper du steka något.

    Stek köttfärs i förväg. Koka pasta (penne) i förväg tills nästan färdigt. Sitt ner och skär lök, morötter och tex zucchini som du sen steker. Blanda detta i en ugnsform med köttfärsen, några tomater skurna i bitar och soltorkade tomater, kanske kapris, oliver eller bitar smörgåsgurka också. Blanda i pastan. Blanda ihop ägg, grädde, senap, vitlök, tomatpuré, örtkryddor och häll över det andra. In i ugnen, strö på riven ost efter ett tag. Gör en rejäl sats och ät i flera dagar. Häll eventuellt på en skvätt grädda och lite mer ost när det värms en annan dag. 

    Släng in potatisbullar i ugnen. Blanda färdig favoritsås. Stek lövbiff. Värm ärtor eller gröna bönor till. Råa cherrytomater. 

    Koka ris. SItt ner och finstrimla chilipeppar och vitlök som du steker och lägger åt sidan. Stek skalade räkor snabbt på hög värme, sänk värmen och blanda i chilipepparn och vitlöken. Servera. Eller blanda ris, räkor och ärtor och servera så. Eller strunta i ris och servera räkorna med baguette.

    Fisk för de som inte gillar fisk. Stek färsk tonfisk, häll på soja och kapris, salt och peppar. Servera med ris.

    Sitt ner och blanda köttbullssmet. Sitt ner och lägg köttbullar på ugnsplåt. Grädda i ugnen. Koka spaghetti. När pastan kokat, vattnet hällts av och pastan ska värmas, häll i färdig ratatouille och lite koncentrerad tomatjuice. Eller annan grönsaksblandning.

    Stek biff, entrecote, kycklingfilé i små bitar eller annat kött och krydda. Skär upp köttet i strimlor. Servera med tortillas och bitar av avokado, tomat, gurka, grön paprika, lök och gräddfil. Naturligtvis förbereder du grönsakerna sittandes.

     Köp valfri god soppa och fixa tapas till, salamiskivor, små tomater, oliver, skinkrullar, gott bröd.

Svar på tråden Tips på lätt mat