• Hjelm

    Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

    Detta är givetvis under förutsättning att man har en belånad bostadsrätt, men det har väl i princip alla...

    Nu har ju räntorna hos bankerna ökat, som vi alla vet. Men historiskt sett är de fortfarande låga.

    Jag köpte en bostadsrätt för fem år sedan, och så här med facit i hand var det ett enormt misstag. Jag hade aldrig köpt den om jag hade vetat då vad jag vet i dag.

    Jag fick den relativt billigt, strax under miljonen vilket är ganska lågt pris för storlek och läge där jag bor. Dock var avgiften till föreningen hög och höjdes ännu mer efter bara ett halvår, men det brukar ju också vara så att ju lägre pris desto högre avgift och tvärtom. På den positiva sidan ingår ALLT i avgiften, så jag har klarat mig utan minsta bekymmer under elkrisen.

    Men med amorteringen och räntan - som ju som sagt kan stiga mycket mer - landar månadskostnaden ändå på 8000 - 9000 numera. Och jag amorterar redan minsta möjliga. Det finns INGEN hyresrätt av motsvarande storlek och läge som kostar så mycket i staden där jag bor. Alla mina vänner med jämförbara hyresrätter betalar mellan 4800 och 7000 i månaden.

    De slipper också den ständiga oron över räntan, att betala när något går sönder (jag fick köpa nya vitvaror för 10 000 under första halvåret, yay...), stressen av att inte kunna bli av med den i tid om man behöver flytta eller göra en enorm förlust om de säljer i fel tid.

    Just det, skulle man ändå ha turen att gå med vinst vid försäljning ska 22 procent av den betalas i skatt....

    Det snackas ju hela tiden om att en bostadsrätt alltid är en så bra investering, men hur är det möjligt, ärligt talat? Så här långt har den bara kostat mig mer för varje år. Jag har snart inte råd att bo kvar, men säljer jag nu blir det garanterat mitt livs förlustaffär...

    Vad tycker ni, är det ren lögn att en bostadsrätt är värt att eftersträva? Hur ofta tjänar man faktiskt på detta, om man inte har väldigt lite i lån från början eller har så god ekonomi att räntehöjningar inte gör någon skillnad för en?

    Jag fattar att det kan vara värt det om det är extrem brist på hyresrätter och man inte kan flytta någon annanstans.

  • Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?
  • Lönnsirap

    Självklart finns det mängder av situationer där man går med bra vinst och gör karriär på bostadsmarknaden... Men det är inte samma sak som att du per automatik kommer göra en vinst...

    Kring bostäder har jag uppfattningen om att en del människor har orimliga förväntningar. Man är inte nöjd med att inte förlora pengar och ha haft ett okej boende, utan man räknar med vinst.

    ALLA gör inte vinst HELA TIDEN. För ibland behöver man sälja i en sämre tid än man köpte och ibland händer sker som påtagligt förändrar värdet på lägenheten.

    Det låter som att du för 5 år sedan, utifrån att du nu är sugen på att sälja hade kunnat göra annorlunda. Men innan du faktiskt sålt "på riktigt" så vet du faktiskt inte vad huset/lägenheten är värt.

  • Hjelm

    Ofta är det väl så att man kan tvingas sälja i fel tid för att man behöver flytta pga jobb.

    För mig är det snarare så att jag kan tvingas sälja i fel tid för att jag inte längre har råd med vad boendet kostar mig varje månad. När en jämförbar hyresrätt är två, tre tusenlappar billigare varje månad går det liksom inte att motivera längre.

    Jag har förhoppningar om att ta tjänstledigt och studera i höst - om jag kommer in på utbildningen det vill säga - och då vet jag att jag kan hyra ett boende hos en bekant på studieorten. Då hade det naturligtvis varit ett alternativ att hyra ut min bostadsrätt i andrahand en period, för att vänta in en bättre säljtid. Men det är ju samma sak - vem skulle vilja hyra den för nästan 9000 när de hittar en liknande, vanlig hyresrätt för 6500?

    Det är en jävla soppa jag har hamnat i.

  • Anonym (A)
    Hjelm skrev 2023-04-24 11:05:23 följande:

    Ofta är det väl så att man kan tvingas sälja i fel tid för att man behöver flytta pga jobb.

    För mig är det snarare så att jag kan tvingas sälja i fel tid för att jag inte längre har råd med vad boendet kostar mig varje månad. När en jämförbar hyresrätt är två, tre tusenlappar billigare varje månad går det liksom inte att motivera längre.

    Jag har förhoppningar om att ta tjänstledigt och studera i höst - om jag kommer in på utbildningen det vill säga - och då vet jag att jag kan hyra ett boende hos en bekant på studieorten. Då hade det naturligtvis varit ett alternativ att hyra ut min bostadsrätt i andrahand en period, för att vänta in en bättre säljtid. Men det är ju samma sak - vem skulle vilja hyra den för nästan 9000 när de hittar en liknande, vanlig hyresrätt för 6500?

    Det är en jävla soppa jag har hamnat i.


    När du köpte den, räknade inte banken med att du skulle klara en ränta på cirka 7%? Hur tänkte du då, att det aldrig skulle hända?

    För varje år vi hade 0-ränta kom vi närmre den dag räntan skulle höjas. För varje år vi hade låg inflation och ökade priser på boende kom vi närmre den dag det skulle bli tvärtom. 


    Tyvärr har många inte tagit höjd för ökade kostnader genom att spara/investerat alla dess goda år med reallöneökningar och låga räntor. 

  • Hjelm

    Tack och lov har jag sparat duktigt under de goda åren, och jag amorterade också flitigt de första åren, så mycket som ekonomin klarade av då. Det gör att jag har reserver att ta av.

    Men nu när räntan höjts väsentligt i omgångar på kort tid OCH avgiften till föreningen också har höjts OCH att samhället överlag blivit så mycket dyrare att leva i, kan jag inte spara som tidigare och man är rädd att inte ha marginaler framledes. Dessutom har jag tyvärr råkat ut för en längre sjukskrivning, och även om jag nu är frisk har det fått konsekvenser på ekonomin som jag ännu känner av en del.

    Men som sagt, det är väldigt svårt att se det som en investering när den bara kostar mer och mer för varje månad och det ser mörkt ut att kunna sälja med vinst. Jag vet inte vad som är bäst att göra i det här läget.

  • Anonym (Kr)
    Hjelm skrev 2023-04-24 11:52:15 följande:

    Tack och lov har jag sparat duktigt under de goda åren, och jag amorterade också flitigt de första åren, så mycket som ekonomin klarade av då. Det gör att jag har reserver att ta av.

    Men nu när räntan höjts väsentligt i omgångar på kort tid OCH avgiften till föreningen också har höjts OCH att samhället överlag blivit så mycket dyrare att leva i, kan jag inte spara som tidigare och man är rädd att inte ha marginaler framledes. Dessutom har jag tyvärr råkat ut för en längre sjukskrivning, och även om jag nu är frisk har det fått konsekvenser på ekonomin som jag ännu känner av en del.

    Men som sagt, det är väldigt svårt att se det som en investering när den bara kostar mer och mer för varje månad och det ser mörkt ut att kunna sälja med vinst. Jag vet inte vad som är bäst att göra i det här läget.


    Vad som är bäst kan nog ingen säga.

    Det måste jämföras med alternativen. Vilken annan bostad kan du får tag i, hur påverkas den boendekostnaden av räntor, energipriser, inflation mm.

    Finns det andra värden som gör att den nuvarande bostaden ger ett mervärd jämfört med alternativen?
  • Anonym (Dåligt område?)
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

    Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 


    Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

    Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 


    Jaha, vad tråkigt! Men då måste dom höjt avgiften rejält, eller? Rikssnittet för bostadsrätter har ju gått upp 2-3000/kvm sen 2019 enligt svensk mäklarstatistik så om lägenheten stått still sen 2018 så måste det ju bero på något?
  • Anonvm

    Fram tills nyligen så har det solklart varit fullständigt hål i huvudet att hyra lägenhet mot att äga en motsvarande BRF...

    Jag flyttade hemifrån runt -00 och har hittills tjänat runt 300.000:- på att bo, detta då tack vare att värdeökningen på de BRF jag ägt och bott i sen dess varit större än avgifter och ränta....
    Jämför jag mig själv med vänner i samma ålder som fram tills nu bott i hyresrätter så har de betalat nästan 1.500.000:- för att bo under dessa 20 år om man räknar på en genomsnittlig hyra på 6000:-/mån....

    Nu är vi inne i en orolig tid, men marknaden går historiskt i cykler.... Den som tror att detta vi upplever nu är början på världens undergång gör nog klokt i att sätta sig i en hyresrätt och konsumera upp hela sin inkomst...
    Vi andra som håller huvudet kallt och har förmåga att se livet och samhället i ett lite längre och större perspektiv försöker istället nu känna in vibbarna och tajma in ett köp straxt innan det vänder.....

  • Anonym (Mimmi)

    Det beror ju på när man köper, vad man köper, när man säljer osv.

    Nu för tiden är ju många bostadsrätter rätt dyra i inköp. Och har de hög avgift så blir det ju inte särskilt billigt.

    Sett br som är som min hr, avgift kanske 6000 kr i mån. Det tillsammans med ränta, värme och vatten blir dyrare än min hyra där värme och vatten ingår.
    Sedan amortering på det. Amorteringarna tjänar man ju på OM man säljer med vinst, annars inte.

    Kan dock se vissa fördelar med br, lättare att få välja område där man vill bo, lättare att köpa det som passar familjen (hr är ju lite svårare att få tag i och ibland får man ta det som finns), renovera som man vill tex tapetsera/måla osv.

    Väljer hr idag, eller väljer, har inte råd att köpa. Men skönt med hr när det bara är att lyfta luren om det är problem. Har dessutom stor fin lägenhet med uteplats och alla bekvämligheter som diskmaskin tvättmaskin och tumlare. Det börjar bli vanligare i hr nu.

  • Anonym (K)

    Beror ju på hur länge man äger den... Och läget. 

    När vi flyttade från hyresrätt till bostadsrätt räknade vi att vi betalar ca 3 000 kr mer i månaden MEN amortering ska ju inte räknas som en kostnad. Så kanske 2 000 kr mer då när vi flyttade för fyra år sedan. 
    Räntorna har visserligen gått upp för tillfället men lägenheten har gått upp minst en halv miljon i värde på fyra år. 

  • Tom Araya
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Ja, har man inga lån är det naturligtvis en väldigt låg månadskostnad. Och en säker investering, åtminstone i storstadsområden.

    Jag har aldrig riktigt förstått det där om att amorteringen är att betala till sig själv. Det är ju en skuld till banken som man betalar av. Banken gör vinst på dig som kund på samma sätt som en hyresvärd gör vinst på dig som hyresgäst, väl?
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

    Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 


    Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

    Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 


    Även med lån så kan du få en låg månadskostnad i en förening där ekonomin är god och avgiften är låg.

    Eftersom amortering av lån i princip går till ett ägande av det du köpt för de lånade pengarna (bil, utbildning, hus, lägenhet e.t.c)= utgör ett värde, till skillnad mot hyran du betalar för hyresbostad som delvis går till vinst för ägaren.

    Att just du inte tjänar mer på din försäljning beror på tidpunkt för köp och försäljning.

    Har du haft bostaden i 7-8 år eller mer och sålt före Covid, så hade resultatet blivit ett annat.
  • Anonym (bra deal)
    Hjelm skrev 2023-04-23 22:59:46 följande:
    Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

    Detta är givetvis under förutsättning att man har en belånad bostadsrätt, men det har väl i princip alla...

    Nu har ju räntorna hos bankerna ökat, som vi alla vet. Men historiskt sett är de fortfarande låga.

    Jag köpte en bostadsrätt för fem år sedan, och så här med facit i hand var det ett enormt misstag. Jag hade aldrig köpt den om jag hade vetat då vad jag vet i dag.

    Jag fick den relativt billigt, strax under miljonen vilket är ganska lågt pris för storlek och läge där jag bor. Dock var avgiften till föreningen hög och höjdes ännu mer efter bara ett halvår, men det brukar ju också vara så att ju lägre pris desto högre avgift och tvärtom. På den positiva sidan ingår ALLT i avgiften, så jag har klarat mig utan minsta bekymmer under elkrisen.

    Men med amorteringen och räntan - som ju som sagt kan stiga mycket mer - landar månadskostnaden ändå på 8000 - 9000 numera. Och jag amorterar redan minsta möjliga. Det finns INGEN hyresrätt av motsvarande storlek och läge som kostar så mycket i staden där jag bor. Alla mina vänner med jämförbara hyresrätter betalar mellan 4800 och 7000 i månaden.

    De slipper också den ständiga oron över räntan, att betala när något går sönder (jag fick köpa nya vitvaror för 10 000 under första halvåret, yay...), stressen av att inte kunna bli av med den i tid om man behöver flytta eller göra en enorm förlust om de säljer i fel tid.

    Just det, skulle man ändå ha turen att gå med vinst vid försäljning ska 22 procent av den betalas i skatt....

    Det snackas ju hela tiden om att en bostadsrätt alltid är en så bra investering, men hur är det möjligt, ärligt talat? Så här långt har den bara kostat mig mer för varje år. Jag har snart inte råd att bo kvar, men säljer jag nu blir det garanterat mitt livs förlustaffär...

    Vad tycker ni, är det ren lögn att en bostadsrätt är värt att eftersträva? Hur ofta tjänar man faktiskt på detta, om man inte har väldigt lite i lån från början eller har så god ekonomi att räntehöjningar inte gör någon skillnad för en?

    Jag fattar att det kan vara värt det om det är extrem brist på hyresrätter och man inte kan flytta någon annanstans.


    Jag köpte en tvåa 2015 för 470000.

    Det gjordes stambyte under tiden jag bodde där och jag renoverade även vardagsrummet för 15000.

    I början på 2020 sålde jag för 915000. Samma lägenheter går idag för över miljonen. Det i ett område i utkanten av en stad med 20000 invånare.

    En helt okej vinst med andra ord som gjorde att jag och sambon sen kunde köpa hus. 100% värt att köpa bostadsrätt enligt mig. En hyresrätt bara äter pengar.


  • Anonym (Japp)

    Ja det är oftast värt det om man ser det som en investering.

    en del av din kostnad är amortering till lån, så du sparar pengar. Samtidigt ökar lägenheten mest sannolikt i värde om du behåller den i några år.
    jag har rörliga räntor som har skjutit i höjden, amortering och en avgift som ökat med 25% senaste året på min lägenhet (pga stora lån i fastigheten som löpte ut nu mitt i räntehöjningarna). Men jag har utrymme i min ekonomi för det och i slutändan så skulle jag ha en vinst på minst en miljon om jag sålde nu. Den totala månadskostnaden ligger på samma nivå eller under vad nyare hyresrätter i samma storlek i min stad kostar, så ser ingen anledning att flytta.

  • Hjelm

    Det kan bli så att jag pga jobb måste flytta inom kort. Det ger mig lite ångest eftersom det känns som en riktigt dålig tid att sälja i.

    Jag tänkte heller inte att någon skulle vilja hyra den i andra hand, då jag som sagt skulle behöva ta ut en hyra som är högre än i princip alla hyresrätter av motsvarande storlek och läge.

    Å andra sidan kan jag erbjuda att ALLT ingår i det priset. Det vill säga el, värme, vatten, bredband samt parkering till samma kostnad som kanske bara hyra, värme och vatten normalt sett har. Dessutom finns en otroligt fin innergård - som en park - med grillplatser, sjöutsikt, balkong med kvällssol och väldigt trevliga grannar. Man kan också få hyra till stor del möblerat om man vill.

    Då låter det genast lite mer rimligt ändå va?

    Jag förväntar mig inte att gå plus på att hyra ut i andra hand, jag vill bara inte behöva sälja den än om det inte är absolut nödvändigt.

    Detta förutsätter såklart att jag kan hyra något där jag ska jobba. Jag vill inte köpa något där förrän jag känner mig säker på att jag stannar där ett bra tag.

  • Cereal Killer
    Hjelm skrev 2023-04-27 23:32:39 följande:

    Det kan bli så att jag pga jobb måste flytta inom kort. Det ger mig lite ångest eftersom det känns som en riktigt dålig tid att sälja i.

    Jag tänkte heller inte att någon skulle vilja hyra den i andra hand, då jag som sagt skulle behöva ta ut en hyra som är högre än i princip alla hyresrätter av motsvarande storlek och läge.

    Å andra sidan kan jag erbjuda att ALLT ingår i det priset. Det vill säga el, värme, vatten, bredband samt parkering till samma kostnad som kanske bara hyra, värme och vatten normalt sett har. Dessutom finns en otroligt fin innergård - som en park - med grillplatser, sjöutsikt, balkong med kvällssol och väldigt trevliga grannar. Man kan också få hyra till stor del möblerat om man vill.

    Då låter det genast lite mer rimligt ändå va?

    Jag förväntar mig inte att gå plus på att hyra ut i andra hand, jag vill bara inte behöva sälja den än om det inte är absolut nödvändigt.

    Detta förutsätter såklart att jag kan hyra något där jag ska jobba. Jag vill inte köpa något där förrän jag känner mig säker på att jag stannar där ett bra tag.


    Vad man får ta ut är ganska reglerat i lag. Det du får ta är först och främst en avkastningsränta på bostadens marknadsvärde som ligger ett par % över riksbankens ränta. Hur mycket du själv betalar för eventuella lån på bostaden har ingen betydelse. I nuläget, där många har bostadsrätter värda mer än de betalat, så är denna regel ofta gynnsam för uthyraren. Man har kanske betalat 1 miljon för sin BR och har lån på 700 000, samtidigt som man kan ta ut en avkastningsränta som motsvarar kanske 2 miljoner. Här får man dock tänka på att en situation kan uppstå där det blir tvärtom, dvs att du har lån på ett högre belopp än BR:en är värd. I det läget vill man kanske inte sälja, men samtidigt så kommer man gå back på att hyra ut. 


    Därtill får man ta ut en kostnad för sina faktiska driftkostnader (avgift till föreningen, el, bredband osv) samt en mindre avgift för att täcka slitage på möbler. Vad hyresrätter i samma område kostar har ingen betydelse. Är det bostadsbrist i din stad så kommer det finnas folk som vill hyra även om det blir dyrare än ett förstahandskontrakt. 


    I övrigt behöver du tillstånd från föreningen för att hyra ut. Det vanliga verkar vara att detta beviljas för max ett år, men kolla med föreningen vad som gäller. 

  • Hjelm

    Ja, givetvis har jag kollat med föreningen och fått godkänt att hyra ut för ett år i taget.

    Tack så mycket för bra info!

  • Anonym (Kr)

    Väldigt många har tjänt rätt bra på att äga sin brf. Så det händer att det är värt pengarna.

  • Anonym (Kr)
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Ja, har man inga lån är det naturligtvis en väldigt låg månadskostnad. Och en säker investering, åtminstone i storstadsområden.

    Jag har aldrig riktigt förstått det där om att amorteringen är att betala till sig själv. Det är ju en skuld till banken som man betalar av. Banken gör vinst på dig som kund på samma sätt som en hyresvärd gör vinst på dig som hyresgäst, väl?
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

    Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 


    Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

    Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 


    Säljer du för samma som du köpte samt kan dra av lite för renovering och mäklararvode blir det ingen vinstskatt. Tvärt om, du kan få tillbaka lite.

    Det kanske inte blir din bästa affär om du säljer nu men du har å andra sidan bott vettigt under några år.

    Det här med hyresrätt som alternativ och jämförelse är lurigt. På många ställen finns det inte hyresrätter att få tag i, kön är lång. Framförallt i attraktiva områden.

    Men vill du undvika sälja nu och ta en risk på att du kan få bättre pris om ett år eller två så hyr ut. Kolla runt lite hur andrahandsmarknaden ser ut där du bor.
Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?