• jajje

    Matvägran

    Hej! Jag tänkte se om någon därute har erfarenhet gällande mätvägran, min flicka på 2 år vägrar äta och det har varit så sedan hon smakade på mat för första gången. Hon vägrar liksom äta, det finns en burkmat som är från 6 månader som hon äter och det är de enda, om hon får en pytteliten smula av något i munnen så får hon alltså kväljningar och hon har inga problem med att svälja utan hon vill bara inte ha in något i munnen. Det äcklar henne om man nu kan säga så. Jag gör egen mat och mixar så att konsistensen är som pure men hon äter inte ändå. Jag har varit i kontakt med läkare sedan hon varit liten angående det här och vi har varit hos logoped men ingen vet något. Vi har väntat på ett besök hos en dietist ungefär ett år och nu äntligen fått tid om en vecka. Men jag börjar bli så orolig nu, för drygt en vecka sedan slutade hon dricka välling med, hon vägar. Så det enda hon äter är denna burkmat, flera gånger om dagen, plus att hon vägrar dricka något. Ibland lite vatten till maten men annars ingenting. Jag har provat saft, yoghurt, mjölk...ja precis allting. Pratade med bvc och man ska avvakta eftersom hon är pigg och glad. Men jag är så orolig för min lilla flicka. Så tänkte om någon där ute sitter i samma sits eller gjort. Vore tacksam 
  • Svar på tråden Matvägran
  • Anonym (Morlisa)

    Du ska tvinga henne att äta istället, du kan stoppa maten i munnen med tvång och vill hon inte stänga munnen så ta en bit silvertejp och sätt för detta knep har jag fått av barnläkare och det funkar jättebra!

Svar på tråden Matvägran