• Bakabulle90

    Försäljning av bostad. Pris

    Vi ska sälja en lgh I en när förort till Sthlm. vi hade tänkt oss en viss summa, då vi hade kollat in slutprise i området. När vi träffade mäklaren så sa han ett utgångspris på 2hundra tusen mer än vi hade tänkt oss. Och sa att efter budgivningen borde vi få ett pris ytterligare ett par hundra tusen högre. vi Har frågat varför han värderar vår bostad högre än grannarnas, och han säger att det beror på utsikten. Nu har vi innan visning, fått in några bud på en nivån vi hade tänkt sälja för från början. Och mäklaren rekommenderar oss att inte ta buden för att vi bör få mkt mer efter visningarna. Han har fast arvod, så inte så att han är girig för sin egen del antar jag. Men vi börjar bli nojiga om vi kanske inte borde lyssna på honom. eftersom tänk om alla intresserade redan hört av sig och då kommer det ju inte fler budgivare vid visningarna och vi kanske förlorar de enda spekulanter vi haft. Vad har ni för erfarenhet av mäklare? jag tänker att de borde väl köra mer på det som är safe, eller varför skulle de låtsas att vårt boende är värt mer än vad det är? 

  • Svar på tråden Försäljning av bostad. Pris
  • Anonvm

    Hade mäklaren jobbat på procent som normalt så hade jag tänkt som du, han har då inget att förlora och allt att vinna på att agera som han nu gör....

    Men eftersom han jobbar på fast arvode så känns det som att han är tämligen säker på sin sak...

    Marknaden är dock otroligt svårbedömd för tillfället, jag tror ingen har järnkoll på läget och hur det utvecklar sig.

    Fegisen i mig säger att ni bör skriva på de bud ni nu har om det var det ni förväntade er, i dessa tider känner jag att det inte är värt att försöka krama ur de sista tusenlapparna när ni samtidigt riskerar att då stå helt utan köpare....

    Det väger dock även in hur nödvändigt det är för er att få affären klar just nu, jag vet inget om er ekonomi eller boendesituation.
    Men om ni måste sälja för att köpa något annat och får ihop totalekonomin med de bud som nu ligger på bordet så säger min magkänsla att ni bör skriva nu direkt o blicka vidare i livet.

  • Bakabulle90
    Anonvm skrev 2023-05-02 18:07:30 följande:

    Hade mäklaren jobbat på procent som normalt så hade jag tänkt som du, han har då inget att förlora och allt att vinna på att agera som han nu gör....

    Men eftersom han jobbar på fast arvode så känns det som att han är tämligen säker på sin sak...

    Marknaden är dock otroligt svårbedömd för tillfället, jag tror ingen har järnkoll på läget och hur det utvecklar sig.

    Fegisen i mig säger att ni bör skriva på de bud ni nu har om det var det ni förväntade er, i dessa tider känner jag att det inte är värt att försöka krama ur de sista tusenlapparna när ni samtidigt riskerar att då stå helt utan köpare....

    Det väger dock även in hur nödvändigt det är för er att få affären klar just nu, jag vet inget om er ekonomi eller boendesituation.
    Men om ni måste sälja för att köpa något annat och får ihop totalekonomin med de bud som nu ligger på bordet så säger min magkänsla att ni bör skriva nu direkt o blicka vidare i livet.


    Precis så tänker vi med. Att det är en osäker marknad och kanske vår mäklare vill verka duktig och inte riktigt vill säga att vi ska ta ett bud nu när han gett högre värde på bostaden. Men samtidigt känns det riskabelt fför honom om han rekommenderar oss att avvakta om han insett att han övervärderat boendet. 

    vi har inte direkt bråttom med försäljningen. Vi bor inte där längre, så på så sätt vore det ju skönt att slippa betala 10 tusen varje månad för en tom lgh. Men det är inte så att vi riskerar konkurs pga denna lgh. Jag är en fegis med pengar. Medan sambon är mer tvärtom haha
  • Anonym (Göteborgare)

    Det som säljer är läget.
    Har lägenheten en bra utsikt och kanske mindre insyn än andra lägenheter så bör ni absolut ha visningar  som får upp priset.

  • Bakabulle90
    Anonym (Göteborgare) skrev 2023-05-02 18:42:23 följande:

    Det som säljer är läget.
    Har lägenheten en bra utsikt och kanske mindre insyn än andra lägenheter så bör ni absolut ha visningar  som får upp priset.


    Så är det ju såklart. Men är ändå tveksam till om vi får upp priset vid visning. Tänker om det antal som varit intresserade redan lagt sina bud nu i frväg och så inser de att det inte fanns fler spekulanter, så kanske deras bud inte längre är aktuella haha. Men hoppas att mäklaren kan sin grej och att det bara är jag som är pessimist 
Svar på tråden Försäljning av bostad. Pris