• Anonym (bad math)

    Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM

    Jag sitter och räknar och räknar och räknar, men jag är inte jättebra på att räkna måste jag erkänna. Så säg om jag räknat rätt.

    Jag har 5 skulder hos KFM. 

    Skuld 1 är just nu 1098 kr. Ingen ränta. 11 kr betalas från utmätningssumman. Om jag betalar 400 kr/månad extra på den från maj så är den avbetalad i juli i år med 135 kr marginal.

    Skuld 2 är just nu 2336 kr. Ingen ränta. I maj läggs ytterligare 600 kr på skulden som är KFMs årliga avgift.I Juli i år betalar jag de överskjutande pengarna från Skuld 1, och sedan 400 kr/månad, så den är betald i Mars 2024 med 99 kr marginal. 

    Skuld 3 är just nu 2914 kr. Räntan (som jag räknat ut mha veckovisa saldoökningar) är 4,93%. KFM-avgiften läggs på i augusti, vilket gör att när Skuld 2 är betald är denna skuld på 3663 kr. Om jag sen lägger de överskjutande pengarna och sen 400 kr/månad är denna färdigbetald februari 2025.

    Skuld 4, 3434 kr nu. Räntan 4,97%. Avgift i mars. KFM betalar just nu 38 kr på denna. I februari 2025 är skulden 4385 kr. Jag börjar betala med det överskjutande beloppet, sen 400 i månaden, och är klar maj 2026.

    Skuld 5 är den största, och med högst ränta. 15089 kr idag med en ränta på 15.09% Avgiften läggs till i mars varje år. KFM betalar 211 kr på denna varje månad. Om jag börjar betala i maj 2026 kommer skulden vara 15689 kr. Överskjutande, 400 kr/månad, klar maj 2029.

    Låter det rätt? Borde jag ändra något? Förutom beloppet för det kan jag inte.

    Jag har inte räknat med utmätningen från skatteåterbäringen för den är ju osäker både vad det blir för beloppp och när den går in. Jag brukar få någonstans mellan 150 och 300 kr där.

  • Svar på tråden Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM
  • Anonym (bad math)
    Ruter skrev 2023-07-13 09:49:29 följande:

    Riktigt starkt och bra jobbat detta kommer du klara och du kommer ta dig ur låneträsket. 

    Här är mina funderingar om de kvarvarande lånen. 

    Är lån 2 fortfarande räntefritt? 
    Jag tänker såhär att med de nya förutsättningarna. Lån 3 kommer du inte hinna betala av innan kronofogden lägger till avgifter eftersom det är augusti. Lån 2(förutsatt att det är räntefritt) läggs ju avgiften på igen i maj. Skulle jag prioritera lån 4 som avgiften lägs på i mars. 

    Räknad på 600kr borde lånet vara avbetalt på ca 6 månader. 6x600= 3600kr. Borde därmed vara avbetalt i januari(om du redan betalt denna månad). Tidigare om du kan lägga 800kr. 

    Kan bli tajt att  hinna betala av både lån 2 och 3 innan avgiften lägs på dom (om dina betalningsmöjligheter inte förändras igen). Då hade jag faktiskt prioriterat lån 3 och försökt betala av det först. Det pga att det är ränta på lånet och slippa betala mer ränta (förutsatt att lån 2 fortsatt är räntefritt). Men jag hade kollat noga när lån 4är avbetalt. Kan du betala 800kr varje månad kan det vara avbetalt I december och kan du då fortsätta lägga 800kr månaden kan du eventuellt hinna betala av båda lånen innan augusti när avgiften lägs på lån 3. 


    Tack. Skulderna är inte från lån, utan just skulder, obetalda räkningar. Spelar kanske inte så mycket roll i det stora hela, det är pengar som ska betalas tillbaka.

    Jag tror att lån 2 fortfarande är utan ränta. Summan har inte förändrats de senaste 4 veckorna i alla fall, och på skulderna som tickar ränta kan jag se förändringarna dag för dag till och med har jag märkt när jag behövt gå in extra gånger och absolut vecka för vecka.

    Tack för råden. Det låter logiskt så det blir nog så att jag tar skuld nr 4 härnäst. Första avbetalningen för den kommer i så fall bli 21 juli med "växeln" för skuld 1, och från 28 juli blir det 150-200 kr i veckan.
  • Anonym (....)
    Anonym (bad math) skrev 2023-07-13 10:40:16 följande:
    De du har lånat pengar av får en utbetalning en gång per år. De får alltså inte 11kr i maj, 10 kr i augusti osv osv. Utan en klumpsumma en gång per år. 

    Du behöver inte bryr dig om när KFM betalar ut till de du har skulder till. Inte tänk på det. Prioritera att betala av dina skulder istället. 
  • Anonym (bad math)
    Anonym (....) skrev 2023-07-13 11:18:31 följande:
    De du har lånat pengar av får en utbetalning en gång per år. De får alltså inte 11kr i maj, 10 kr i augusti osv osv. Utan en klumpsumma en gång per år. 

    Du behöver inte bryr dig om när KFM betalar ut till de du har skulder till. Inte tänk på det. Prioritera att betala av dina skulder istället. 
    Fast poängen är skuldsaldot. Om företagen får pengarna en gång i minuten eller en gång om året spelar inte mig någon roll.
  • Anonym (....)
    Anonym (bad math) skrev 2023-07-13 11:28:42 följande:
    Fast poängen är skuldsaldot. Om företagen får pengarna en gång i minuten eller en gång om året spelar inte mig någon roll.
    Så varför hänger du upp dig det? 
  • Anonym (....)
    Anonym (bad math) skrev 2023-07-13 11:28:42 följande:
    Fast poängen är skuldsaldot. Om företagen får pengarna en gång i minuten eller en gång om året spelar inte mig någon roll.
    Så varför hänger du upp dig det? 
  • Anonym (bad math)

    Lätt uppgiven uppdaterar jag tråden.

    Skuld  1 är avbetald sedan länge. Hurra.

    Skuld 2 är nu 2744 kr sedan början av kvartalet.

    Skuld 3 går stadigt ned och ligger nu på dryga 1500 kr. Fortsätter jag i denna takt är den borta om 8 veckor.

    Skuld 4 är nu på 3273 kr. Bara ca 50 kr mindre än början av kvartalet.

    Skuld 5 är på 15058 kr, 40 kr mer än början av kvartalet.

    Och sen har vi nya skulden, Skuld 6. Den är inte hos kronofogden än man kommer gå dit. Jag har rent av begärt att den ska skickas dit direkt. Det är dryga 26000 kr från Försäkringskassan. De har under 4 års tid, från maj 2019 till mars 2023, betalat ut för mycket bostadstillägg, då de förvirrade mina papper med en annan persons. Detta upptäckte de, enligt sitt egna brev till mig, redan i december 2019, men inte åtgärdat. Jag orkar inte hålla på och argumentera med dem, jag vet ju att det inte är någon idé då även de övriga skulderna uppkommit pga Försäkringskassan även om de inte är direkta fordringar därifrån.

    Nu undrar jag mest vad skuldräntorna ligger på nästa år. Jag vill gärna göra en ny Excel med nya siffror och planer. 

    Nytt år nya tag, eller hur? 

  • Anonym (....)
    Anonym (bad math) skrev 2023-12-13 00:02:09 följande:

    Lätt uppgiven uppdaterar jag tråden.

    Skuld  1 är avbetald sedan länge. Hurra.

    Skuld 2 är nu 2744 kr sedan början av kvartalet.

    Skuld 3 går stadigt ned och ligger nu på dryga 1500 kr. Fortsätter jag i denna takt är den borta om 8 veckor.

    Skuld 4 är nu på 3273 kr. Bara ca 50 kr mindre än början av kvartalet.

    Skuld 5 är på 15058 kr, 40 kr mer än början av kvartalet.

    Och sen har vi nya skulden, Skuld 6. Den är inte hos kronofogden än man kommer gå dit. Jag har rent av begärt att den ska skickas dit direkt. Det är dryga 26000 kr från Försäkringskassan. De har under 4 års tid, från maj 2019 till mars 2023, betalat ut för mycket bostadstillägg, då de förvirrade mina papper med en annan persons. Detta upptäckte de, enligt sitt egna brev till mig, redan i december 2019, men inte åtgärdat. Jag orkar inte hålla på och argumentera med dem, jag vet ju att det inte är någon idé då även de övriga skulderna uppkommit pga Försäkringskassan även om de inte är direkta fordringar därifrån.

    Nu undrar jag mest vad skuldräntorna ligger på nästa år. Jag vill gärna göra en ny Excel med nya siffror och planer. 

    Nytt år nya tag, eller hur? 


    Bad skuldräntan ligger på nästa år får du redan på nästa år. Ingen vet det idag. 
  • Anonym (bad math)
    Anonym (....) skrev 2023-12-13 00:27:57 följande:
    Bad skuldräntan ligger på nästa år får du redan på nästa år. Ingen vet det idag. 
    Ja, det var inte meningen att någon skulle kunna svara på det, bara en allmän fundering/jag bara tänkte högt. 
  • Anonym (M)

    Ska du inte försöka dra in lite extra pengar och få undan skulderna snabbare? För det är ju förhållandevis små belopp det handlar om. Blir ett väldigt harvande att betala på dessa månad in och månad ut 

  • Anonym (bad math)
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 13:19:47 följande:

    Ska du inte försöka dra in lite extra pengar och få undan skulderna snabbare? För det är ju förhållandevis små belopp det handlar om. Blir ett väldigt harvande att betala på dessa månad in och månad ut 


    Jag är sjukpensionär.
  • Anonym (M)
    Anonym (bad math) skrev 2023-12-14 14:34:16 följande:
    Jag är sjukpensionär.
    Okej då förstår jag att der blir svårt.
  • Anonym (bad math)
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 14:51:48 följande:
    Okej då förstår jag att der blir svårt.
    Ja. Men jag tänker ändå fortsätta göra mitt bästa för att bli av med det Solig Nu vet jag inte hur det blir när den nya skulden läggs till men jag räknade i måndags att jag kommer vara av med nuvarande skulder i Augusti 2026, om jag fortsätter så här. Det är ju bara 2 år och ca 8 månader från nu. Det går, det är ju inte en hel evighet.

    Det kommer bli lite längre tror jag på grund av räntorna, jag vet inte hur skuldräntor påverkas men de har inte ändrats i år i alla fall.
  • Anonym (....)
    Anonym (bad math) skrev 2023-12-14 15:34:52 följande:
    Ja. Men jag tänker ändå fortsätta göra mitt bästa för att bli av med det  // Solig Nu vet jag inte hur det blir när den nya skulden läggs till men jag räknade i måndags att jag kommer vara av med nuvarande skulder i Augusti 2026, om jag fortsätter så här. Det är ju bara 2 år och ca 8 månader från nu. Det går, det är ju inte en hel evighet.

    Det kommer bli lite längre tror jag på grund av räntorna, jag vet inte hur skuldräntor påverkas men de har inte ändrats i år i alla fall.
    Är det inte bättre att du försöker få ta ett banklån (med borgnär) och betala av alla skulder och istället enbart betala på ett banklån? Är egentligen det bästa. 
  • Anonym (bad math)
    Anonym (....) skrev 2023-12-14 16:04:44 följande:
    Är det inte bättre att du försöker få ta ett banklån (med borgnär) och betala av alla skulder och istället enbart betala på ett banklån? Är egentligen det bästa. 
    Jag har ingen som kan hjälpa mig med det tyvärr. 'De enda människorna jag "känner" nuförtiden är personal från kommunen. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (bad math) skrev 2023-12-14 15:34:52 följande:
    Ja. Men jag tänker ändå fortsätta göra mitt bästa för att bli av med det  // Solig Nu vet jag inte hur det blir när den nya skulden läggs till men jag räknade i måndags att jag kommer vara av med nuvarande skulder i Augusti 2026, om jag fortsätter så här. Det är ju bara 2 år och ca 8 månader från nu. Det går, det är ju inte en hel evighet.

    Det kommer bli lite längre tror jag på grund av räntorna, jag vet inte hur skuldräntor påverkas men de har inte ändrats i år i alla fall.
    Jag blir både ledsen och glad över att läsa din uppdatering. Ledsen för att det är test att det tar ytterligare tid och jublande glad över att du faktiskt fortsatt blickar framåt å försöker bli av med dessa skulder.

    Det är ju superbra att just faktiskt fråga om tips och sen också fortsatt just jobba mot att bli av med skulderna.
Svar på tråden Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM