• Stardust88

    ekonomiskt försvarbart boende?

    Hej!
    Jag har hittat en underbar lgh som jag gärna vill flytta till. Det är det perfekta läget för mig, 27 km utanför min stad, lite på landet. Lägenheten är som en liten villa med eget garage, förråd och uteplats. Väldigt mysigt! Kan verkligen se mig själv bo där!
    MEN!
    Lägenheten har 5600 i kallhyra (jag ska då betala för både värme, hushållsel och varmvatten). Lgh byggdes 1991 (därav kallhyra, eftersom elen var billig på den tiden) och paret som bott där senast hade bott där sen 2000, vilket betyder att lägenheten högst troligen kommer totalrenoveras innan jag kan flytta in, och jag misstänker att kallhyran kommer att öka därefter för att matcha lägenhetens "värde". Hyresvärden indikerar också detta på bostadssidan att hyran är 5600 "för närvarande". Jag kan inte hitta någon information om planer att byta till varmhyra eller liknande lösningar för detta bostadområde hos hyresvärden. Jag har dock skickat mail till dem med frågor om deras planer kring renovering, förhöjd hyra osv.
    Har även skickat mail till Hyresgästföreningen för att fråga om man jag själv eller dem kan påverka hyresvärden att byta till varmhyra eller annan lösning i samband med renovering.
    Jag har en månadslön på ca 23.900 efter skatt.
    Jag är tvungen att köpa bil också för att kunna ta mig till och från jobbet (finns länsbussar men de går inte super ofta) Bilen kommer jag kunna ha råd att betala kontat, då jag har en rejäl buffert att tillgå, så jag slipper i alla fall lån och avbetalning. Den lilla bilen ifråga kommer enligt förbrukningsdata på olika hemsidor dra 0,4 - 0,5 liter milen blandad körning. Jag jobbar heltid.
    Det som får mig att tveka med detta boende är just den ekonomiska biten. Enligt konsumentverkets budgetkslkyl borde jag ha ca. 4.000 över efter att alla utgifter är betalda och att jag också då har kunnat lägga undan 2.000kr till sparande i månaden.
    Är det ekonomiskt försvarbart att flytta till denna lgh?
    Tacksam för dina tankar, tips eller råd.
  • Svar på tråden ekonomiskt försvarbart boende?
  • Anonym (Disa)

    Hur stor är den?
    Vad finns det för bekvämligheter? 
    Vad är det för uppvärmning?
    Har du möjlighet att fråga paret som bor där nu vad tex uppvärmning och vatten har kostat dem varje månad?

  • Stardust88
    Anonym (Disa) skrev 2023-05-07 17:58:25 följande:

    Hur stor är den?
    Vad finns det för bekvämligheter? 
    Vad är det för uppvärmning?
    Har du möjlighet att fråga paret som bor där nu vad tex uppvärmning och vatten har kostat dem varje månad?


    den är på 80kvm.
    Bredband finns
    Garage ingår
    Kabel-TV
    Marklägenhet
    P-plats ingår
    Persienner ingår
    Torkskåp
    Tvättmaskin
    Uteplats
    Värme ingår ej

    Uppvärningen är via el.

    Paret hade en hyresavi på 7.000 för december månad och för ca. 2.000 nu i mars.
  • Anonym (Disa)
    Stardust88 skrev 2023-05-07 18:20:59 följande:
    den är på 80kvm.
    Bredband finns
    Garage ingår
    Kabel-TV
    Marklägenhet
    P-plats ingår
    Persienner ingår
    Torkskåp
    Tvättmaskin
    Uteplats
    Värme ingår ej

    Uppvärningen är via el.

    Paret hade en hyresavi på 7.000 för december månad och för ca. 2.000 nu i mars.
    Du får fundera om du har råd. Viktigt att ha ett boende man trivs med men man vill ju gärna ha pengar över.

    Om lägenheten ska renoveras kanske de kan sätta in en luftvärmepump? Blir billigare än eluppvärmning.

    Vatten/hushållsel blir inte jättemycket för en person men det är vinteruppvärmningen du får tänka på när du bestämmer dig.

    Tips är att när elkostnaden är lägre på sommaren ändå låtsas att den är hög och spara de pengarna för vinterns räkningar.
  • Jemp
    Stardust88 skrev 2023-05-07 18:20:59 följande:
    den är på 80kvm.
    Bredband finns
    Garage ingår
    Kabel-TV
    Marklägenhet
    P-plats ingår
    Persienner ingår
    Torkskåp
    Tvättmaskin
    Uteplats
    Värme ingår ej

    Uppvärningen är via el.

    Paret hade en hyresavi på 7.000 för december månad och för ca. 2.000 nu i mars.
    Sista meningen: vad avser avin? Inte inkl hyra antar jag iom att mars är under kallhyran? 

    Jag hade velat veta lite mer hur kostnaderna brukar ligga innan jag bestämt mig. Hyran i sig är ju rimlig. 
  • Anonym (Elräkning)

    Elräkningen kommer ju bli hög på vintern. Kan hyresvärden ge dig uppgift om elförbrukning? Då kan du ju räkna på det i alla fall.

  • Stardust88
    Jemp skrev 2023-05-07 21:30:21 följande:
    Sista meningen: vad avser avin? Inte inkl hyra antar jag iom att mars är under kallhyran? 

    Jag hade velat veta lite mer hur kostnaderna brukar ligga innan jag bestämt mig. Hyran i sig är ju rimlig. 
    Oj, ja där var jag otydlig.

    7.000 respektive 2.000 är alltså kostnaden för elförbrukning, värme och varmvatten.
  • Stardust88
    Anonym (Elräkning) skrev 2023-05-07 21:39:34 följande:

    Elräkningen kommer ju bli hög på vintern. Kan hyresvärden ge dig uppgift om elförbrukning? Då kan du ju räkna på det i alla fall.


    Jag hoppas kunna få svar på sådana frågor under veckan som kommer. Sista svarsdag för erbjudandet är 14/5.
Svar på tråden ekonomiskt försvarbart boende?