• anonymmedfrågor

    Vilken bil ska jag köpa?

    Hej, jag är en ung tjej som söker sin första bil (förutom ett misslyckat köp av en Renault Clio som havererade). Nu söker jag råd från er bilexperter!! 

    Här kommer beskrivning av vad jag söker:

    - Prisklass max 100 000 kr
    - Över 120 hk (helst uppåt 160-200+)
    - Relativt billig i skatt (ej över 3000 kr/år)
    - Relativt billig i underhåll (vanliga reservdelar)
    - Ej känd för haveri såsom hög motoroljeförbrukning, dåligt rostskydd, motorhaveri med kamkedjor som hoppar osv.
    - Ej överprisade reservdelar
    - Bekväm att åka lite längre resor i (ex. Volvos summon skinnsäten)
    - Absolut INTE Renault eller Peugeot
    - Krocksäker 

    Önskemål utöver detta:

    - Gärna en sedan (inget krav)
    - Årsmodellen bör helst vara 2010 eller nyare
    - Behöver inte vara en stor bil, då endast jag kommer köra den utan ex. barn
    - Gärna diesel (inget krav)
    - Gärna automat (inget krav)
    - Bör ej gått för långt, ca 15000 mil eller mindre (med hänsyn till ev. Kamremsbyte som man inte vill betala i första hand)

    Jag kan inte komma på mer nu! Hoppas någon kunnig där ute kan ge mig tips i mitt framtida bilköp! Skriv frågor om ni undrar något mer utöver detta! Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Vilken bil ska jag köpa?
  • Anonym (Hmm)

    Köp hellre en kombi..mycket lättare att sälja nästa gång.
    Har man en kombi med takbågar och drag så grejar man ju allt.
    Gick från en V60 tjänstebil till en Saab 9-3. Visar sig om det var rätt eller fel ...

  • Anonym (Hmm)

    Klar stilpoäng på kamremmen, det var just en anledning till att jag valde en Saab

  • Anonym (ss)

    På en mindre bil räcker 120 hk med god marginal.

    Jag har 160 i min rätt stora bil, utan att autobahn känns krånglig.

  • Anonym (Bmw)

    Jag skulle ha letat efter en välservad BMW 320d med runt 15000 mil.
    183 hkr. Faktiskt billig att serva så länge du har en vettig verkstad. Drar runt en halvliter milen. Köper du automat så har den 8 växlar. Pigg och trevlig.
    Försäkring, kolla runt och hämta in uppgifter från flera. Det är ganska dyrt men överkomligt.

  • Kotten23

    jag äger en s60 2010 fullutrustad t6 med polestar 330hk kostar 3000kr i skatt

    sen äger jag en 2005 1/88 i Sverige en s60R fullutrustad trimmad från Autotech 350hk

    men ändå väljer jag oftast å köra min toyota aygeo 1.0
    3 cylindrar 69hk kostar 320kr i skatt. Den är som en go-cart på vägen Med 98 oktan i tanken så går den bra. Det är en kul bil å köra. 

    jag går till jobb och affären så jag kör endast nöjes körning. 

  • Anonym (tuta och kör)

    Det ger inga stilpoäng att ha en Skoda Fabia men vi har en som har varit sjukt prisvärd och driftsäker. Vi fick den för under 100 K för 10 år sedan, en enda mindre reparation på 10 år, annars gått som en klocka året runt. Bensinsnål också, så låg skatt. Nästan allt går in i den fast den är relativt liten (kombimodell). Har tänkt köpa en ny men drar mig för det. Hade en Renault innan, det misstaget gör jag aldrig om, haha.

  • Anonym (Svart Renault)

    Det spelar ingen roll vad det är för fabrikat för allting går sönder med tiden. Köp så nytt och bränslesnålt som du har råd med.

  • Anonym (Sanna)

    Rent spontant tänker jag opel astra. Vi har haft två hittills, först 2004s modell och sedan några år tillbaka 2014s modell. Billig skatt. Lätt att hitta reservdelar, inte för att vi behövt göra desto mer med våra, annat än normal service. Kamremsbyte är inte det dyraste på en Astra, när vi bytte på 2004n så gick kalaset på runt 4000 kr. 

Svar på tråden Vilken bil ska jag köpa?