• Regnbågsmoln

    Tjejbråk

    Hej! Min dotter är 9 år och har bekymmer med en tjejkompis. De har varit vänner sen de var 3 år och gick på förskolan tillsammans.  När tjejkompisar sen flyttade in i ett hus på vår gata blev min dotter överlycklig. De lekte varje dag men oftast hemma hos tjejkompisen.  Tjejkompisen ville bara vara hos oss korta stunder trots att allt gick bra hemma hos oss oxå. Efterhand så styrde tjejkompisen vår dotter mer och mer med att bestämma vad hon skulle göra och vilka hon skulle leka med.. Om vår dotter lekte med nån annan kunde hon bli sur fastän vår dotter bjöd hem henne till oss oxå. Detta började redan vid 4 årsåldern... Nu är tjejerna 9 år och de sista 4 åren så har tjejkompisen blivit mer o mer taskig mot vår dotter. Hon ignorerar vår dotter då tjejkompisen har nån annan o leka med och bjuder inte in vår dotter. Tjejkompisen  har även mer o mer frysa ut vår dotter i klassen genom att säga till vår dotter att de andra tjejerna har sagt taskiga saker om vår dotter och till de andra tjejer avsäger hon att vår dotter har  andra tjejer säger hon att vår dotter har sagt taskiga saker om det som verkligen inte varit sant! Jag har försökt prata med min dotter om det men hon blir bara arg på mig. Jag ser att tjejkompisen utnyttjar min dotter vilket är ledsamt. Min dotter frys ut gång på gång AB tjejkompisen... Hur kan detta lösas på ett bra sätt? 

  • Svar på tråden Tjejbråk
  • Anonym

    Försök hitta någon fritidsaktivitet som hon kan ägna sig så inte all tid går åt till dessa
    Uppmuntra vänskap med andra barn, kanske hon kan fråga om någon annan i klassen vill leka någon dag
    Gå mer på fritids så att hon knyter andra kontakter och har något att göra efter skolan

  • Regnbågsmoln

    Hon går på dans själv på ett ställe en bit från oss där inga tjejer från klassen är med,där är hon väldigt framåt o umgås med danserna. Hon går även på fritids där hon leker med andra då tjejkompisen ej går på fritids.. Hon leker med flera olika tjejer från klassen emellanåt men väljer alltid tjejkompisen i första hand eller så väljer hon bort att leka med andra tjejer för att tjejkompisen säger till vår dotter att de kompisarna sedan har sagt till henne att de hatar att leka med våt dotter...😪 Min dotter hade kalas för alla tjejerna förraveckan och då hade tjejkompisen sagt till flera av de andra tjejerna att min dotter hade sagtatt hon inte ville att de andra skulle komma till kalaset!😥

  • Um Hamza

    Men vet du att hon är så ledsen som du känner dig över detta? Om hon inte ens vill prata? Hon verkar trygg och framåt! Den där andra tjejen verkar vara lite manipulativ. Du kan ju säga till ditt barn att bara för att någon annan säger att hon inte är omtyckt är det inte säkert att det stämmer. Att folk inte är så ärliga alltid. Mer kan du kanske inte göra? Din dotter kanske är bättre på sociala koder och den där kompisen är svartsjuk och svag egentligen. Bara en tanke. 

  • FuckGoggleAskMe

    Försök att hitta aktiviteter för din dotter utanför denna krets och uppmuntra att hon skaffar killkompisar. Är glad att jag har en son, killar är inte så komplicerade på det viset och ett par av tjejerna i klassen hänger mycket hellre med min son och hans killkompisar för där är det inga intriger på gång.  

  • blomman 2

    Tjejer alltså?att det ännu är så. Jag minns att det också uppstod en himla massa drama just i 9-10 års åldern, att mycket gick ut på att passa in osv. Min dotter är väldigt stark, glad och modig av sig, är väldigt bra på mycket och är vän med båda könen. De tjejer som började att skapa intriger och drama kunde jag genomskåda,de var otroligt osäkra och hade stort bekräftelsebehov och jag antar att det stack i ögonen på dem( ? ledaren?) att det var så lätt allting för min dotter. För att höra en lång historia kort så blev allt bara värre och värre mellan tjejerna där det skedde manipulation, lögner och svek. Även på nätet. Min dotter började att umgås med killarna i klassen ( var duktig på fotboll) och hittade sedan en ny kompis och vänskapskretsen växte allt eftersom. Kanske det finns en igenkänning här? Kan säga att idag är min dotter omåttligt populär och omtyckt med stor vänskapskrets där alla är justa mot varandra och ingen är utanför. Det gick INTE så bra för ? ledaren? från förr. Både tragiskt och ledsamt?

  • Anonym (Jojjo)

    Tror det är viktigt att inte lägga makten i kompisens händer, alltså att hoppas hon ska sluta, utan att peppa din dotter att umgås med andra, och att stå upp för sig själv, sätta gränser. Ser kompisen att hon kan komma åt din tjej så fortsätter hon, förhoppningsvis slutar hon när hon inte når önskad effekt. Men det är svårt, jag vet! Sen är det inte ok att kompisen pratar skit om din dotter, troligtvis beter hon sig dock likadant mot andra, och det visar sig alltid till slut. Prata med skolan om det inte upphör. 

  • Anonym (Jojjo)

    Jag missade det där om kalaset, alltså hade jag fått reda på det hade jag nog gått över och pratat med föräldrarna. Hoppas din dotter förklarar för kompisarna att den andra tjejen bara pratar en massa strunt som inte är sant. Fy! Men nånstans kommer ju detta beteende ifrån, antingen har hon lärt dig det hemma eller så mår hon inte särskilt bra. 

Svar på tråden Tjejbråk