• Tamim0

    Kommer jag att åka på att betala skadan i golvet i köket som jag själv har orsakat?

    Hej

    Bor i en hyresrätt och snart är det dags att göra underhåll i min lägenhet och golvet ska bytas ut, för att det redan är 23 år gammalt linoleumgolv!
    Hyresvärden kommer snart att utföra en besiktning först och sedan gör de en beställning till hantverkaren.

    När jag flyttade in i lägenheten för ca. 4 år sedan så var golvet i ganska bra skick men pga. mitt misstag så finns det nu några mörka fläckar på linoleumgolvet som sitter fast.

    Kommer jag att bli skyldig att stå för hela kostnaden eller? Vad tror ni?

    Med vänliga hälsningar,

  • Svar på tråden Kommer jag att åka på att betala skadan i golvet i köket som jag själv har orsakat?
  • Themis

    Vi hade exakt det problemet i vår första lägenhet, som unga studenter.

    Då är det bra att ha en svärfar som är fastighetsägare och kan påtala att golvets livslängd är typ 12 år, efter det är värdet avskrivet och golvet ska bytas ut av värden. Värden har alltså tjänat X år på att golvet legat så länge.

    Om ni får anmärkning vid syning ska ni vägra att skriva på besiktningsprotokollet- skriver ni på det accepterar ni att betala för nytt golv. 

    Vi vägrade signera när fastighetskillen försökte fula sig och slapp alltså betala.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • BaraLillaJag84

    Ska det ändå bytas p.g.a ålder så kvittar det väl hur det ser ut? Uppfostrade en valp i min första lägenhet och satan så det såg ut! Vad nervös jag var när jag väl skulle flytta!! Men det var bara "Det är så och så många år gammalt och ska ändå bytas!". Man blir ju erbjuden att byta golv och tapeter efter ett visst antal år och jag hade avböjt det då jag inte orkade styra med att flytta möbler och så.

Svar på tråden Kommer jag att åka på att betala skadan i golvet i köket som jag själv har orsakat?