• Elliot1

    AMH ökat drastiskt?!

    Hej! 


    I mars gjorde vi vår första IVF, som tyvärr gick helt åt skogen med minus på stickan och inget till frysen. 


    Vi står nu i valet och kvalet inför att göra IVF 2 (privatfinansierat, därav ej självklart att försöka igen). 

    Mitt AMH som togs i januari visade ett värde på 1.9 och vid ägguttaget fick vi ut 7 ägg. Dvs helt i linje med ett AMH på 1.9. Jag fick en rätt hög dos (300) Bemfola under hela stimuleringen. 


    Inför en eventuell IVF 2 så togs ett nytt AMH i april och då visade det helt plötsligt 3.9?! Både jag och läkaren reagerade på detta och tänkte att det kan inte stämma. Därför togs TVÅ nya AMH-prov nu i maj, som skickades till OLIKA labb för att resultaten skulle kunna
    jämföras. De två sista proven togs alltså vid samma tidpunkt men analyserades på två olika ställen. Båda dessa visade ett AMH på 3.5?! 


    Hur är det ens möjligt? Jag vet att värdet kan variera med några decimaler om man tex tar det vid olika tidpunkter i menscykeln, men såna här stora variationer ska man inte kunna se enligt läkaren. 

    Någon som varit med om liknande? Fattar ingenting! 


     

  • Svar på tråden AMH ökat drastiskt?!
  • Mathilda88

    Oj wow! Har tyvärr inga bra svar, men så imponerande! Har du tagit några tillskott som kan ha påverkat så som q10?

  • Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-11 21:11:41 följande:

    Oj wow! Har tyvärr inga bra svar, men så imponerande! Har du tagit några tillskott som kan ha påverkat så som q10?


    Nej, det är så märkligt!!


    Jag har tar en del vanliga kosttillskott (vitaminer etc), men jag hade tagit dem ett tag även innan första provet togs i januari. Däremot började jag med Q10 efter första IVF:en, eftersom vi fick så dåligt resultat där. Så jag har tagit Q10 i typ en månad.

    Men det känns ändå orimligt att ett AMH skulle öka såhär? 😅 


    Pratade med kliniken igår och läkaren hade sett över
    provsvaren ordentligt och bestämt att vi får ju utgå ifrån de nya proverna, eftersom tre stycken har visat samma resultat. Men jag kommer ändå gå på en lite tuffare behandling vid IVF 2, för att boosta äggblåsorna ordentligt.  

  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-05-12 08:08:05 följande:

    Nej, det är så märkligt!!


    Jag har tar en del vanliga kosttillskott (vitaminer etc), men jag hade tagit dem ett tag även innan första provet togs i januari. Däremot började jag med Q10 efter första IVF:en, eftersom vi fick så dåligt resultat där. Så jag har tagit Q10 i typ en månad.

    Men det känns ändå orimligt att ett AMH skulle öka såhär? 😅 


    Pratade med kliniken igår och läkaren hade sett över
    provsvaren ordentligt och bestämt att vi får ju utgå ifrån de nya proverna, eftersom tre stycken har visat samma resultat. Men jag kommer ändå gå på en lite tuffare behandling vid IVF 2, för att boosta äggblåsorna ordentligt.  


    Har läst "It starts with the egg" och enligt studierna som hon sammanställt så ska Q10 kunna öka ens AMH - men det står inga siffror i boken, däremot gissar jag i själva vetenskapliga artiklarna. Däremot att det räcker med en månad för tydlig effekt, än mer efter 3 månader. Så skulle jag göra en gissning så tror jag att det är Q10! Så häftigt oavsett! Hjärta Spännande kommande period! Själv har jag också 1,9 i amh, blev ju väldigt nyfiken nu på om min ändrat sig ngt efter att jag började med Q10 för drygt 1 månad sen! Jag har äggplock på måndag och har denna första IVF fått först Gonal-F 175 (aningens svag effekt), sen 187,5 en period och nu 175 igen över helgen under totalt 14 sprutdagar + Ovitrelle dag 15. 
    Spännande att se hur du reagerar nu under nästa IVF!
  • Auburnia

    Mitt AMH-värde har också ökat. Mättes dock i en annan enhet, men ökade från ca 4 till ca 8. Så mer än dubbelt. Mätningarna gjordes dock med 1,5 års mellanrum. Vid första tillfället gick jag på behandling för endometrios, vilken kanske påverkades resultatet. Sedan har jag ätit olika kosttillskott, bl.a. Q10, som kan bidra till bättre kvalitet på ägg, vilket kan öka AMH-värdet. 

  • Citronsmör

    Jag har ett spann som jag brukar ligga runt, men fick plötsligt lägre vid ett tillfälle - sedan normalhögt igen på nästa prov. Om du inte har fler prov runt 1,9, kan det ju vara så att du vanligtvis har så högt som de senare proven har visat, men att du just när du tog första provet hade lågt av någon anledning. 

    Jag har sett studier som undersöker huruvida AMH skiljer sig mycket beroende på när i cykeln man tar provet och slutsatsen verkar vara att det inte ska spela någon roll - men vissa studier har hittat en skillnad, så det skulle kunna finnas en minoritet av kvinnor vars AMH-värde varierar mycket under cykeln. Kanske är det så för dig.

  • Mathilda88
    Citronsmör skrev 2023-06-28 13:21:44 följande:

    Jag har ett spann som jag brukar ligga runt, men fick plötsligt lägre vid ett tillfälle - sedan normalhögt igen på nästa prov. Om du inte har fler prov runt 1,9, kan det ju vara så att du vanligtvis har så högt som de senare proven har visat, men att du just när du tog första provet hade lågt av någon anledning. 

    Jag har sett studier som undersöker huruvida AMH skiljer sig mycket beroende på när i cykeln man tar provet och slutsatsen verkar vara att det inte ska spela någon roll - men vissa studier har hittat en skillnad, så det skulle kunna finnas en minoritet av kvinnor vars AMH-värde varierar mycket under cykeln. Kanske är det så för dig.


    Så spännande att höra!
  • Mathilda88
    Auburnia skrev 2023-06-27 22:42:42 följande:

    Mitt AMH-värde har också ökat. Mättes dock i en annan enhet, men ökade från ca 4 till ca 8. Så mer än dubbelt. Mätningarna gjordes dock med 1,5 års mellanrum. Vid första tillfället gick jag på behandling för endometrios, vilken kanske påverkades resultatet. Sedan har jag ätit olika kosttillskott, bl.a. Q10, som kan bidra till bättre kvalitet på ägg, vilket kan öka AMH-värdet. 


    Intressant att både du och Elliot tagit Q10 och vid nya prover sett höjda värden. Har själv tagit Q10 nu i ett par månader, man blir lite nyfiken om det kan ha hänt en själv med. Har provtagits en gång och hade då 1,9. 
  • Anonym (Q10)

    Jag tror också att Q10 hjälpte mig, förutom att byta till långa protokollet. Hade lågt AMH (knappt under 1) på mina tester. Gjorde tre försök, första avbröts pga för få ägg, andra fick jag ut två tvådagars embryon (ett ET som inte blev något, ett FET som blev mf) och tredje fick jag ett tvådagars ET som inte tog sig. Sen bytte jag klinik och började ta Q10 under väntetiden vilket var ca 4-5 månader. Gjorde långa protokollet och fick fyra blastocyster (!), tre till frysen, en sattes in.


    Den blastocysten tog sig, bredvid mig ligger nu en 10-dagars alldeles underbar pojke och sover tungt. Det tog nästan fyra år, en massa pengar och oändliga tårar men när jag ser på honom är allt glömt. 

  • Mathilda88
    Anonym (Q10) skrev 2023-07-20 11:33:55 följande:

    Jag tror också att Q10 hjälpte mig, förutom att byta till långa protokollet. Hade lågt AMH (knappt under 1) på mina tester. Gjorde tre försök, första avbröts pga för få ägg, andra fick jag ut två tvådagars embryon (ett ET som inte blev något, ett FET som blev mf) och tredje fick jag ett tvådagars ET som inte tog sig. Sen bytte jag klinik och började ta Q10 under väntetiden vilket var ca 4-5 månader. Gjorde långa protokollet och fick fyra blastocyster (!), tre till frysen, en sattes in.


    Den blastocysten tog sig, bredvid mig ligger nu en 10-dagars alldeles underbar pojke och sover tungt. Det tog nästan fyra år, en massa pengar och oändliga tårar men när jag ser på honom är allt glömt. 


    Gud så underbart att höra! ❤️😍 Stort grattis!!
  • Auburnia

    Jag har varit med om samma sak, men gissar att mitt prov mättes med annan enhet. Ökade från cirka 4 till 8 på 1,5 år. Åt kosttillskott under tiden. Läkaren sa ingenting om det, bara att det var bra. 

Svar på tråden AMH ökat drastiskt?!