• Fantasia78

    Livmodern tittar ut genom slidan :(

    Hej!
    Jag har gått på rehabträning hos sjukgymnasten efter en operation sedan ett
    tag tillbaka. I början försiktiga övningar, men nu sedan drygt två veckor även övningar när jag ska hoppa upp på en step-up-bräda, och ner igen på andra sidan, fram och tillbaka några gånger. Ja, ni förstår säkert av rubriken vad som hänt. Min livmoder har halkat ner och tittar liksom ut genom slidan. När jag sitter så känns det när jag sitter upprätt, men nästan inte alls om jag sitter lite mer avslappnat. 
    Jag tycker det är så jobbigt att behöva gå till läkaren med detta. Gillar inte när en utomstående ska undersöka mig i underlivet. 
    Visst, jag har fött flera barn - men då var jag yngre och dels hade man inte något val, och för barnets skull stog man ju ut med att gå till både barnmorskan och att bli undersökt av läkare om det behövdes. Samtidigt fattar jag ju att det säkert är ganska vanligt med livmoderframfall, för det måste ju vara det jag har fått. Men hur hittar man en bra läkare, skulle ju vilja hitta någon som har bra bemötande och handlag och bara är professionell ut i finger spetsarna.
    Antar ju att jag måste operera det här. Hade ju förstås varit roligare om det gått att träna upp, men jag tror det är svårt.
    Tog upp frågan om bäckenbottenträning med min sjukgymnast, men fick bara höra att hon inte undersöker mig "där nere" - vilket jag inte bett om heller. JAg frågade bara om det fanns träningsprogram med övningar. Suck. Jag har ju en app med bäckenbottenträning sedan flera år, men det är svårt att få till en bra rutin tycker jag. Har tränat av och till sedan efter att jag fött första barnet.
    Så tacksam för alla råd och tips jag kan få.

  • Svar på tråden Livmodern tittar ut genom slidan :(
  • Guldnovan
    Fantasia78 skrev 2023-05-23 19:40:28 följande:

    Har en tid hos läkaren på kvinnokliniken i slutet av denna vecka. Bävar lite, men är väl lika bra att få det gjort.
    Tack för uppmuntran och stöd. Tänk gärna på mig lite extra torsdag-fredag. Gyn-undersökning torsdag ang framfall. Sedan till mödravården fredag för cellprov när jag ändå är igång 


    Jaa vad bra! Tack för att du återkopplade. Jag ska tänka på dig, det kommer gå bra.  {#emotions_dlg.flower} Hjärta
  • Fantasia78

    Idag var jag hos läk på kvinnokliniken. Bra bemötande och även undersökningen gick ju bra (visste egentligen att det skulle gå bra, men tycker det är obehagligt med gynundersökningar.) 

    Det var som jag trodde, ett livmoderframfall. Slidväggen var inte så försvagad, men däremot var det ett nästan totalt framfall av livmodern. Är så nöjd med mig själv som tagit tag i det här. 


    Fick prova ut en prolapsring ocks, för att lösa problemet på kort sikt. Ska tillbaka om 4-6 veckor  


    Skulle egentligen till MVC imorgon och ta cellprov, men nu passade läkaren på att ta det också, i samband med undersökningen idag. Så får vi hoppas att det ska vara normala prover. 


    Tack ni som tänkte på mig idag. 

  • Guldnovan
    Fantasia78 skrev 2023-05-25 17:15:06 följande:

    Idag var jag hos läk på kvinnokliniken. Bra bemötande och även undersökningen gick ju bra (visste egentligen att det skulle gå bra, men tycker det är obehagligt med gynundersökningar.) 

    Det var som jag trodde, ett livmoderframfall. Slidväggen var inte så försvagad, men däremot var det ett nästan totalt framfall av livmodern. Är så nöjd med mig själv som tagit tag i det här. 


    Fick prova ut en prolapsring ocks, för att lösa problemet på kort sikt. Ska tillbaka om 4-6 veckor  


    Skulle egentligen till MVC imorgon och ta cellprov, men nu passade läkaren på att ta det också, i samband med undersökningen idag. Så får vi hoppas att det ska vara normala prover. 


    Tack ni som tänkte på mig idag. 


    Toppen! Lycka till med resten nu. 
  • Fantasia78

    Tack! Jag har fått en tid för återbesök redan i veckan före midsommar. Står ingenting om svar på proverna (ev cellförändringa) i kallelsen. Vet inte om det är något att fästa vikt vid, tänkte att om det varit bra provsvar så hade det kanske stått i deras brev. men får väl avvakta nästa besök hos läkaren och se vad han säger  

    förutom att jag fick en prolapsring insatt vid förra besöket fick jag även en östrogensalva utskriven för slemhinnorna (lokalt i slidan)  Nu efter en veckas användning av salvan (1 dos till kvällen första två veckorna, sedan 3 ggr/v) fick jag en blödning som vid mens  Trodde ju jag passerat menopaus för mer än 2 år sedan  Vet inte om det är vanligt att reagera så, med att det blöder som vid mens efter en veckas användning av östrogensalva så här? Någon som vet  ska förstås fråga läk om det när jag ska dit om 3 veckor, men vill komma igång med att se vilka frågor jag vill ställa


     

  • Guldnovan

    Jag har aldrig börjat blöda när jag använt östrogenpreparat som salva och ring. Men, fäst ingen   vikt vid det eftersom jag är så mycket äldre och väldigt långt ifrån senaste mens. 
    Om blödningen är det bäst att fråga rätt person om. 

  • Fantasia78

    Tack! Jag försökte nå mottagningen på telefon igår för att få en telefontid. Enligt FASS kan en sådan blödning vara en biverkan av salvan  Men eftersom jag har en förtjockad livmoderslemhinna, och väntar svar på cellprov så vill jag ju helst utesluta att det är några förändringar. Läkaren ville avvakta svar på proverna innan han tog diskussionen om åtgärd. Så jag får väl besked vid nästa läkarbesök. Men visst har jag tänkt tanken att jag kanske har cellförändringar.

    Men det har ändå inte varit någon blödning alls sedan menopausen, förrän nu - den startade efter en veckas behandling med östrogensalva (som skrevs ut för att slemhinnorna skulle klara av ringen).  


    Måste säga att det fungerat väldigt bra med ringen i alla fall. Första dagarna fick jag peta upp den på kvällen för att den skulle vara på plats, men nu sitter den sedan några dagar. Har fungerat över förväntan faktiskt.  


    Hur länge hade du ring? Hur tyckte du att det fungerade? Satt den kvar, eller fick du justera ibland? Har förstått det som att man gör kontroller ca var 3 mån om man har ring insatt, kanske lite gledare längre fram om allt fungerar bra. Men tiden däremellan?? Om man t ex hostar mycket, så kan den ju säkert åka ut? 


     

  • Guldnovan
    Fantasia78 skrev 2023-06-03 13:14:34 följande:

    Men det har ändå inte varit någon blödning alls sedan menopausen, förrän nu - den startade efter en veckas behandling med östrogensalva (som skrevs ut för att slemhinnorna skulle klara av ringen).  


    Måste säga att det fungerat väldigt bra med ringen i alla fall. Första dagarna fick jag peta upp den på kvällen för att den skulle vara på plats, men nu sitter den sedan några dagar. Har fungerat över förväntan faktiskt.  


    Hur länge hade du ring? Hur tyckte du att det fungerade? Satt den kvar, eller fick du justera ibland? Har förstått det som att man gör kontroller ca var 3 mån om man har ring insatt, kanske lite gledare längre fram om allt fungerar bra. Men tiden däremellan?? Om man t ex hostar mycket, så kan den ju säkert åka ut? 


     


    Jag tror vi talar om olika ringar nu. Jag ser  att mitt inlägg kan missförstås, jag har inte haft prolapsring eftersom det blev operation direkt. Den ring jag avsåg var östrogenring. Jag har använt östrogensalva och östrogenring. 
  • Fantasia78

    Det är förstås individuellt hur man reagerar, men tydligen reagerar min kropp med blödning pga östrogensalvan. Ovesterinsalva: enligt fass kan den salvan initiera en blödning. Kan nog hänga ihop med den förtjockade livmoderslemhinnan. Det får väl utredas. Jag får se vad läkaren säger. 


    Hur var det med operationen för dig? Narkos eller ryggbedövning?
    Hur var tiden efteråt? Rent praktisk t ex? Antar att man inte får lyfta under en tid efteråt?

  • Guldnovan
    Fantasia78 skrev 2023-06-04 10:42:04 följande:

    Hur var det med operationen för dig? Narkos eller ryggbedövning?
    Hur var tiden efteråt? Rent praktisk t ex? Antar att man inte får lyfta under en tid efteråt?


    Jag var sövd. Med tanke på hur man ligger och operationen natur  så är det nog bäst att inte vara vaken. 
     

    Tog det lugnt och var troligen hemma en vecka. Minns inga besvär nu. 
  • Fantasia78

    fungerade det bra sedan, åren efter operatione? Höll sig livmodern osv på plats sedan? Vet att det finns flera varianter av framfall, och allt är förstås individuellt?, men kan ändå vara intressant att höra lite mer om hur det kan vara efter operationen på sikt. 

  • Guldnovan
    Fantasia78 skrev 2023-06-05 20:22:43 följande:

    fungerade det bra sedan, åren efter operatione? Höll sig livmodern osv på plats sedan? Vet att det finns flera varianter av framfall, och allt är förstås individuellt?, men kan ändå vara intressant att höra lite mer om hur det kan vara efter operationen på sikt. 


    Mitt var ett bakre framfall, rektal cele. Googla på det. Innebar att det var den bakre slidväggen som var förslappad. 
    De fixade tre saker samtidigt; rectal cele, ansträngningsinkontinens samt en förlossningsskada jag var omedveten om innan ingreppet. 

    Allt blev väldigt bra efter och jag är glad att jag till slut sökte vård. Väntade i 10 år och trodde helt ärligt att jag var ensam om problemet.
    Sexlivet tog mycket stryk under de åren. 
  • Fantasia78

    Tack. Ja, jag har läst om olika sorters framfall. I mitt fall är det livmodern som fallit fram och ner i hög grad. Jag har även ansträngningsinkontinensen; märks t ex vid hosta i samband med förkylningar. När framfallet blev tydligt fick jag även trängningsinkontinens. 


    Jag tänkte så också - att jag nog var i princip ensam om problemet, i alla fall i min åldersgrupp?

    Jag hade svårt att få tillbaka styrkan i knipet i bäckenbotten redan efter förlossningen med första barnet. Efter nästa förlossning var det ännu mer tydligt. Borde förstås, när jag nu ser tillbaka på det, stått på mig och krävt uppföljning med läkaren. Lätt att vara efterklok. Men samtidigt var det väldigt lite fokus på själva mödravården efter mina förlossningar. Nästan bara fokus på barnavården. 
    Framfall är väldigt väldigt vanligt. Mellan 1/3 och hälften av alla kvinnor drabbas någon gång i livet av framfall, om man får tro de källor som finns från sjukvården i Sverige och Finland. 
    Men många väljer att inte prata om det. Mörkertalet är stort. Hittade en uppgift om att 10-25% av de som drabbas väljer att behandlas.
    Tja, jag har berättat för fyra personer i min närhet hittills. Övriga vet inte. Ännu. 


    Bra kämpat att du tog tag i det. Jag tyckte det var jobbigt att boka in en tid, men nu när jag varit på första besöket och har en bra kontakt med läkaren där så känns det bra faktiskt. Lite fundersam är jag väl om det kan vara så att det även är cellförändringar. Den som lever får se. 


    Kram

  • Guldnovan
    Fantasia78 skrev 2023-06-05 23:10:10 följande:

     


    Bra kämpat att du tog tag i det. Jag tyckte det var jobbigt att boka in en tid, men nu när jag varit på första besöket och har en bra kontakt med läkaren där så känns det bra faktiskt. Lite fundersam är jag väl om det kan vara så att det även är cellförändringar. Den som lever får se. 


    Kram


    Tack. 
    Jag håller tummarna för dig! 
  • Fantasia78

    Den första omgången prover var bra. Inga tecken på cellförändringar. Men det visade sig att jag har polyper i livmodern. Läkaren konstaterade att jag måste operera bort dem. Så det ska göras först. Får invänta provsvar sedan, om allt ser ok ut (polyperna sänds för vävnadsprov). 


    Har fungerat bra med ringen. Verkar som östrogensalvan ger blödningar. Tredje blödningen nu på en månad, med start ca en vecka efter att jag började med salvan. Den tredje blödningen startade idag, med genomblödning av bindan (var inte beredd på att det kunde vara en blödning; kände mest att det var kallt och vått på ett annorlunda sätt i bindan. Har också varit väldigt trött idag, och haft mensvärk.
    Det går väl över, antar jag. 


    Härnäst operation för att ta bort polyperna i livmodern. 

    Så måste ta ut ringen ett tag sedan, tills det läkt efter operationen. 


    Sedan får vi se om det lite längre fram blir en framfallsoperation. Behöver ändå invänta utfall av prover på polyperna spm ska opereras bort. 


    Känns ändå bra att ha tagit tag i det här. 

  • Fantasia78
    Guldnovan skrev 2023-05-23 20:34:04 följande:
    Jaa vad bra! Tack för att du återkopplade. Jag ska tänka på dig, det kommer gå bra.   // {#emotions_dlg.flower} Hjärta

    Det har gått bra. Tack för att du tänkte på mig. Fick ju börja med att operera bort polyper. De första vävnadsproverna var ju bra, men man tar tydligen bort polyper (flera ganska stora) för att inte riskera att det blir något malignt. Så får vi se vad analyssvaren blir på vävnadsprover från operationen också. Det var en ganska enkel operation (jag var där över dagen).


    Framfallet får jag behandla med ring så länge och sedan ta ställning till en operation till hösten. Blir nog i samma veva som jag är på återbesök på gyn efter operationen (av polyperna). 


    Ett steg i taget:)

Svar på tråden Livmodern tittar ut genom slidan :(