• yny

    Gravidförsäkring?

    Hög tid för mig att teckna en gravidförsäkring, men jag blir inte klok på vilken man ska välja?! 

    Har googlat och googlat. Förut verkade Modernas vara bäst för förlossningsskador men moderna har nu slagits ihop med trygg-hansa. Mitt fack samarbetar inte med Folksam, så kan inte dra nytta av deras medlemsbarn när bebisen är född heller.

    Vad valde ni och varför? Vad kom ni fram till i era eftersökningar? :) Hjälp en förvirrad själ! 

  • Svar på tråden Gravidförsäkring?
  • Guldnovan

    Vi hade ingen alls och funderade inte på att det skulle vara nödvändigt. Det är inget alla väljer och de som väljer lär väl göra som med övriga försäkringar, kolla mellan några,  bara  bestämma sig och hoppas den inte kommer behövas. Numera kan man ofta söka recensioner, sånt fanns inte på min tid. 

  • Jenam248

    Vi tecknade hos Länsförsäkringar för båda graviditeterna, främst för att vi har alla andra försäkringar där (hus, bil, etc). Vi valde inte gratisversionen utan valde att betala 1200:- extra. När jag skulle teckna för andra graviditeten läste jag på lite och såg att jag kunde få ersättning för kejsarsnitt, vilket jag fick för första barnet. Så ringde dem då (ca 2 år efter att barnet föddes) och de behövde bara uppgifter om datum för födsel typ, sedan fick jag tillbaka 3000:- för det. Så det var ju trevligt :)

    Vi tyckte att en försäkring var bra att ha utiifall att något skulle hända, men det är ju också en ekonomisk fråga. För oss var det värt det att betala 1200:-, eftersom försäkringen skulle hjälpa om det blev några komplikationer så sambon måste ta ledigt från jobbet längre tid, eller om barnet blav skadat på något sätt. Dessutom är barnet försäkrat fram till det är 6 månader gammalt så man behöver inte stressa med en barnförsäkring heller.

Svar på tråden Gravidförsäkring?